KPMG


Populariteit golfsport in Oost-Europa neemt snel toe

14 november 2005

De populariteit van de golfsport in landen als Tsjechië, Polen en Hongarije neemt snel toe. In deze landen worden in hoog tempo en in korte tijd golfbanen aangelegd tegen relatief lage kosten om de achterstand ten opzichte van landen als Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk en Duitsland enigszins in te halen.

In Oost-Europa vergt de aanleg van een golfbaan gemiddeld zon 48 maanden, terwijl in Groot-Brittannië en Ierland de aanleg bijna 60 maanden duurt. In Oost-Europa bedragen de kosten per aangelegde hole gemiddeld 94.000 euro. In Scandinavië is dit 157.000 euro en in Groot-Brittannië en 168.000 euro. In het gebied rond de Middellandse Zee bedragen de kosten per hole gemiddeld 231.000 euro. Dat blijkt uit onderzoek van KPMG naar de Europese en mondiale ontwikkeling van nieuwe golfbanen.

Uit het onderzoek blijkt voorts dat de kosten van de aanleg van een 18-hole golfbaan in Europa gemiddeld 3,56 miljoen euro bedragen, terwijl een 9-hole baan bijna drie keer minder kost, 1,23 miljoen euro. De kosten van de aanleg van een 18-hole baan variëren aanzienlijk. In Oost-Europa kost een dergelijke baan gemiddeld 1,25 miljoen euro, in het Midden-Oosten kost de duurste baan 6,14 miljoen euro. Bij het ontwikkelen van nieuwe banen ligt het accent vooral op 18-hole banen. Ruim 60% van de banen bestaat uit 18 holes, 34% is 9-hole banen en 6% van de banen heeft 27 holes. Bij het ontwikkelen gaat de aandacht vooral uit naar banen van een gemiddelde kwaliteit. Ruim 40% van de banen ontstijgt het gemiddelde niet. Slechts 8% kan bestempeld worden als een signature golf course, een baan van de hoogste kwaliteit. Daarnaast is 18% een high end golf course en 31% een lower end golf course.

Waar de aanleg van golfbanen in Oost-Europa vooral gericht is op het aantrekken van een nieuwe groep toeristen, speelt in West Europa de winstgevendheid van dit soort projecten de belangrijkste rol, constateert Boudewijn Tinge van KPMG. Tinge: De ontwikkeling van een golfbaan in bijvoorbeeld Groot-Brittannië, Spanje, Frankrijk of Duitsland maakt doorgaans deel uit van een omvangrijk onroerend goed-project met veel aandacht voor de hotel- en restaurantfunctie en andere vormen van vrije tijds-besteding. In landen als Tjechie, Polen, Slovenie en Hongarije willen de initiatiefnemers vooral meer bekendheid geven aan het feit dat de sport ook in deze landen bedreven kan worden. In deze landen is de aanleg van nieuwe banen ook veelal een gevolg van de persoonlijke interesse van rijke particulieren en luxe hotelketens die meer toeristen willen aantrekken. Dat het in Oost-Europa overigens niet gemakkelijk is een nieuwe baan aan te leggen, blijkt wel uit het feit dat het verkrijgen van de noodzakelijke vergunningen een groot probleem vormt en dat ook de tegenstand van de omgeving en het rond krijgen van de noodzakelijke financiering vaak een obstakel is.

Bij de ontwikkeling van nieuwe banen blijkt dat de keuze van een architect veelal informeel tot stand komt. Tinge: Slechts in een enkel geval vindt een openbare aanbesteding plaats. Maar het komt ook voor dat de ontwikkelaar zelf een ontwerp maakt. Het inschakelen van bekende architecten heeft echter flinke gevolgen voor de uiteindelijke kosten van de nieuwe baan. Een 18-hole golfbaan met de handtekening van een bekende ontwerper vergt gemiddeld 1,2 miljoen euro extra aan ontwerpkosten. Dat is bijna vijf keer zoveel als de kosten van het ontwerp door een architect die niet wordt aangemerkt als een signature designer.

Voor nadere informatie: Andy Bellm, telefoon (020) 656 7039

© 2005 KPMG Holding N.V., member of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved.