PERSBERICHT - 2005-11-14

Minister geeft miljoenenbudget voor extra promotiecampagnes in 2006 en 2007

Nieuw 'Ardennenoffensief' voor meer toeristen

Een nieuw Ardennenoffensief moet de belangstelling van de Nederlandstalige toerist uit Nederland en Vlaanderen voor deze Belgische landstreek de komende twee jaren een krachtige impuls geven. Voor de promotiecampagne, die in 2006 en 2007 op een breed front wordt gevoerd, heeft de Waalse minister van toerisme, Benoit Lutgen (foto), een extra budget van enkele miljoenen beschikbaar gesteld.

Van 1985 tot 2004 is het aantal Nederlandse toeristen naar Wallonië constant gestegen maar vorig jaar begon deze groei te stagneren en de tot nu toe over 2005 bekende bezoekcijfers tonen geen terugkeer naar de goede tijden van eerdere jaren. Walter Vanstraelen, directeur van het Belgisch Verkeersbureau voor Wallonië en Brussel in Nederland, is daarom blij met het nieuwe offensief.

Daarmee kunnen we de bezoekers uit Vlaanderen en Nederland eraan herinneren dat de bossen en de heuvels waar ze altijd zo van hielden niet zijn verplaatst naar Frankrijk, Luxemburg, Vlaanderen of zelfs naar Noord-Brabant, zoals sommige lokale toeristische instanties hebben geprobeerd hen te doen geloven, zegt hij.

Imago
Het imago van de Belgische Ardennen is volgens Vanstraelen altijd uitstekend geweest in Vlaanderen en Nederland. Het landschap van de provincies Namen, Luik en Luxemburg is zó anders, maar zó dichtbij het vlakke Nederlandse land en heeft daardoor altijd een sterke aantrekkingskracht uit¬geoefend, zeker voor de korte vakanties. Misschien was het imago wel té goed geworden en dachten sommigen dat het eeuwig zo zou blijven zonder er ook maar iets voor te doen, meent hij.

Speerpunt
Vanstraelen is blij, dat nu weer gericht op de Ardennen zelf promotie kan worden gemaakt en campagne kan worden gevoerd. De laatste jaren moest vanwege politieke en institutionele redenen met name Wallonië als speerpunt naar voren worden gebracht, maar dat is onvoldoende effectief gebleken: Want we vergaten, dat de Vlaamse en Nederlandse toeristen, zelfs als zij best méér wilden krijgen dan bos en heuvels, toch in de allereerste plaats een gebied wilden vinden dat voldeed aan het imago van de Ardennen.

Potentiële bezoekers
Vanstraelen: Tonen dat je streek méér troeven heeft dan men denkt. Originele en nieuwe bezienswaardigheden benadrukken. Fantasierijke thema's en evenementen ontwikkelen. Het zijn handvaten die deel uitmaken van een dynamische en doeltreffende promotionele strategie. Maar je moet nooit tegen de wil ingaan van de meerderheid van je potentiële bezoekers.

Echte Ardennen
Als Nederlanders en Vlamingen de echte Ardennen willen, dan moetje bewijzen dat die nog bestaan op precies dezelfde plaats en dan moetje de concurrentie geen argumenten in handen geven waarmee zij kunnen aantonen dat ze hetzelfde kunnen bieden. Minister Lutgen heeft dat heel goed begrepen.

Ardennenacties
Er zullen nieuwe en specifieke Ardennenacties worden ontwikkeld, waarmee een allang gekoesterde wens van het Belgisch Verkeersbureau voor Wallonië en Brussel in Nederland wordt vervuld. De beoogde promotionele acties rond de echte Ardennen zijn via reclamecampagnes en dm-acties rechtstreeks op de potentiële toerist gericht, maar ook indirect via de pers en de Nederlandse en Vlaamse reisbranche. Bedrijven en instellingen die actief zijn in de Ardennen, kunnen zich erbij aansluiten.

Alle gebruikelijke acties voor de toeristische promotie van heel Wallonië en met name van de regio's die geen deel uitmaken van de Ardennen - de kunststeden, historische bezienswaardigheden, industriële archeologie, Brussel, het groene achterland van Waals-Brabant, zullen worden behouden en zo mogelijk nog worden versterkt, verzekert Walter Vanstraelen.

Internet: http://www.belgie-toerisme.net/home/home.htm