PERSBERICHT - 2005-11-14
Minister geeft miljoenenbudget voor extra promotiecampagnes in 2006 en
2007
Nieuw 'Ardennenoffensief' voor meer toeristen
Een nieuw Ardennenoffensief moet de belangstelling van de
Nederlandstalige toerist uit Nederland en Vlaanderen voor deze
Belgische landstreek de komende twee jaren een krachtige impuls geven.
Voor de promotiecampagne, die in 2006 en 2007 op een breed front wordt
gevoerd, heeft de Waalse minister van toerisme, Benoit Lutgen (foto),
een extra budget van enkele miljoenen beschikbaar gesteld.
Van 1985 tot 2004 is het aantal Nederlandse toeristen
naar Wallonië constant gestegen maar vorig jaar begon deze groei te
stagneren en de tot nu toe over 2005 bekende bezoekcijfers tonen geen
terugkeer naar de goede tijden van eerdere jaren. Walter Vanstraelen,
directeur van het Belgisch Verkeersbureau voor Wallonië en Brussel in
Nederland, is daarom blij met het nieuwe offensief.
Daarmee kunnen we de bezoekers uit Vlaanderen en Nederland eraan
herinneren dat de bossen en de heuvels waar ze altijd zo van hielden
niet zijn verplaatst naar Frankrijk, Luxemburg, Vlaanderen of zelfs
naar Noord-Brabant, zoals sommige lokale toeristische instanties
hebben geprobeerd hen te doen geloven, zegt hij.
Imago
Het imago van de Belgische Ardennen is volgens Vanstraelen altijd
uitstekend geweest in Vlaanderen en Nederland. Het landschap van de
provincies Namen, Luik en Luxemburg is zó anders, maar zó dichtbij het
vlakke Nederlandse land en heeft daardoor altijd een sterke
aantrekkingskracht uit¬geoefend, zeker voor de korte vakanties.
Misschien was het imago wel té goed geworden en dachten sommigen dat
het eeuwig zo zou blijven zonder er ook maar iets voor te doen, meent
hij.
Speerpunt
Vanstraelen is blij, dat nu weer gericht op de Ardennen zelf promotie
kan worden gemaakt en campagne kan worden gevoerd. De laatste jaren
moest vanwege politieke en institutionele redenen met name Wallonië
als speerpunt naar voren worden gebracht, maar dat is onvoldoende
effectief gebleken: Want we vergaten, dat de Vlaamse en Nederlandse
toeristen, zelfs als zij best méér wilden krijgen dan bos en heuvels,
toch in de allereerste plaats een gebied wilden vinden dat voldeed aan
het imago van de Ardennen.
Potentiële bezoekers
Vanstraelen: Tonen dat je streek méér troeven heeft dan men denkt.
Originele en nieuwe bezienswaardigheden benadrukken. Fantasierijke
thema's en evenementen ontwikkelen. Het zijn handvaten die deel
uitmaken van een dynamische en doeltreffende promotionele strategie.
Maar je moet nooit tegen de wil ingaan van de meerderheid van je
potentiële bezoekers.
Echte Ardennen
Als Nederlanders en Vlamingen de echte Ardennen willen, dan moetje
bewijzen dat die nog bestaan op precies dezelfde plaats en dan moetje
de concurrentie geen argumenten in handen geven waarmee zij kunnen
aantonen dat ze hetzelfde kunnen bieden. Minister Lutgen heeft dat
heel goed begrepen.
Ardennenacties
Er zullen nieuwe en specifieke Ardennenacties worden ontwikkeld,
waarmee een allang gekoesterde wens van het Belgisch Verkeersbureau
voor Wallonië en Brussel in Nederland wordt vervuld. De beoogde
promotionele acties rond de echte Ardennen zijn via reclamecampagnes
en dm-acties rechtstreeks op de potentiële toerist gericht, maar ook
indirect via de pers en de Nederlandse en Vlaamse reisbranche.
Bedrijven en instellingen die actief zijn in de Ardennen, kunnen zich
erbij aansluiten.
Alle gebruikelijke acties voor de toeristische promotie van heel
Wallonië en met name van de regio's die geen deel uitmaken van de
Ardennen - de kunststeden, historische bezienswaardigheden,
industriële archeologie, Brussel, het groene achterland van
Waals-Brabant, zullen worden behouden en zo mogelijk nog worden
versterkt, verzekert Walter Vanstraelen.
Internet: http://www.belgie-toerisme.net/home/home.htm