Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

François Boulangé en compagnons lanceren NuGuRu

Cross-mediabureau introduceert 'Personal Casting'

Haarlem, 14 november 2005 - François Boulangé, voormalig presentator van Lingo en succesvol TV-producent van programma's die in meer dan 20 landen verkocht zijn, lanceert samen met Bart Jenezon en René Mullié deze week zijn nieuwe onderneming NuGuRu. Het bedrijf richt zich op het bedenken en ontwikkelen van slimme concepten voor content op (digitale) TV, Internet en mobiel.

NuGuRu ontwikkelt projecten op het snijvlak van mobiele media, TV- en Internet. Door integratie van deze media ontstaan nieuwe mogelijkheden en NuGuRu ontwikkelt concepten om deze cross-mediaal toe te kunnen passen. Voor de afzonderlijke media zijn er talloze specialisten. NuGuRu brengt deze specialisten samen in één bedrijf en ontwikkelt zodoende effectief innovatieve communicatie voor al deze platformen. "Websites zijn inmiddels geprofessionaliseerd. Maar zodra er sprake is van video content wordt maar al te vaak hetzelfde mannetje ingehuurd dat ook de trouwvideo van de secretaresse heeft gemaakt", aldus Boulangé. Ook in de reclame ziet hij kansen: "Alle vakmensen weten dat TV- reclame z'n langste tijd als belangrijkste campagnetool heeft gehad. Kosten en baten liggen mijlen ver uit elkaar. De oplossing ligt in het creatieve gebruik van de nieuwe kanalen."

Sanoma heeft NuGuRu gevraagd mee te denken. Voor de Sanoma business units Jonge Gezinnen en Vrouw Online wordt momenteel een aantal concepten verder uitgewerkt. Diverse partners zoals Atos Origin, Mediachoice/YourChannels en Kip Content Development werken samen met NuGuRu. Met Atos Origin wordt gewerkt aan een multi-channel concept voor de reisbranche. "Als grote ICT ontwikkelaar worden wij steeds vaker gevraagd om technische platformen te bouwen voor multi-channel concepten, NuGuRu ontwikkelt vernieuwende slimme concepten waarbij onze ICT kennis en applicaties optimaal tot hun recht kunnen komen", aldus Stephan Bon van Atos Origin. Met Mediachoice/YourChannels is NuGuRu betrokken bij de ontwikkeling van een aantal digitale TV kanalen. Ferry Ouwendijk, directeur Mediachoice/YourChannels, zegt hierover: "Door het uitrollen van DTV naar alle huiskamers zal het zenderaanbod voor iedereen vertienvoudigen, de hele traditionele TV- en reclamewereld zal hierdoor op zijn kop staan."

"De techniek loopt momenteel ver voor op contentcreatie. Daar brengen wij verandering in," zo licht Boulangé toe. "Met NuGuRu hebben we de kennis in huis om audio- en video te integreren in internet en mobiele communicatie en we gaan daarbij slimmer om met de houdbaarheid van content." NuGuRu maakt daarom gebruik van Beeld-Synthesizing; een nieuwe methode om content te hergebruiken, en de analysetool Channelizer.

Personal Casting

NuGuRu ontwikkelt samen met Atos Origin een techniek waarmee websites van gepersonaliseerde video-content kunnen worden voorzien op basis van profielen en variabelen. Een bezoeker krijgt dus op maat gegenereerde video te zien, net zoals dat gebruikelijk is bij tekstuele gegevens uit een centrale database. De achterliggende techniek om Personal Casting mogelijk te maken is gebaseerd op Synthesizing.

Boulangé zegt over 'Personal Casting': "Audio en Video worden steeds belangrijker op internet en mobiel. Een statisch filmpje in een pop-up venstertje volstaat niet meer. Video moet een onderdeel van de website vormen, een extra laag die dynamisch is en aan de totale vormgeving en functionaliteit van de website bijdraagt op een persoonlijke manier."

Synthesizing

Content is nodig voor veel meer platformen dan alleen TV of internet. Communicatie krijgt een vervolg op Internet, print, mobiel en e-mail en daarvoor wordt vaak telkens opnieuw geproduceerd. Boulangé hierover: "Je moet zuinig zijn op content. Als je bijvoorbeeld een filmpje met een reisaanbod wilt maken, kun je de beelden van het hotel en de omgeving hergebruiken. Je moet ze alleen apart bewaren en slim opslaan in een centrale database. Met die database kun je dan 'componeren', net als muziek maken - de noten en akkoorden blijven hetzelfde- en toch is de muziek nieuw. We brengen content terug tot de essentie -de bouwstenen- en noemen het Beeld-Synthesizing."

Channelizer

NuGuRu heeft een methodiek ontwikkeld om een concept te beoordelen op bruikbaarheid voor verschillende platformen zoals TV, internet en mobiel. Deze Channelizer is een tool om slimmer na te denken over communicatie. Volgens Boulangé: "Met de Channelizer houdt je een idee voor een concept tegen het licht en je kijkt of het geschikt is voor toepassing op meerdere platformen. Het resultaat van die analyse wordt weergegeven in een cirkeldiagram. Een idee dat perfect past in het overlappende gebied is Channel-Proof."

Future Proof Concepts

Het bedrijf beschikt over een team van creatieve specialisten en ontwikkelt Future Proof-Concepts, die gebaseerd zijn op bewezen techniek maar wel kunnen meegroeien met nieuwe ontwikkelingen. Content kan zo geproduceerd worden, dat het via meerdere media ontsloten kan worden en bestaande content kan uit elkaar gerafeld worden tot bouwstenen, waarmee dan vervolgens weer nieuwe content gemaakt kan worden. Boulangé zegt over Future Proof Concepts: "NuGuRu heeft een hele praktische kijk op content; als je iets maakt zorg er dan voor dat je die dure productie kunt hergebruiken en dat het materiaal ook nog steeds van waarde is voor toekomstige technische en softwarematige ontwikkelingen. "