Gemeente Sneek
Sneker scholen spelen Verkeersslang
Bij veel basisscholen worden kinderen met de auto naar school
gebracht, waardoor onveilige situaties, parkeerproblemen en
milieuoverlast ontstaan. De problemen bij de schoolpoort zijn talrijk.
In korte tijd komen honderden kinderen en hun ouders de schoolomgeving
binnen of moeten deze weer verlaten. Velen doen dit gelukkig lopend of
op de fiets, anderen met de auto. Door deze grote hoeveelheden
verkeersdeelnemers staat de schoolomgeving behoorlijk onder druk.
Ouders die de kinderen met de auto brengen en halen zoeken iedere
ochtend en middag naar een parkeerplekje dicht bij school. Vaak
betekent dit dat zij langs de kant van de weg of deels op de stoep
parkeren. Ouders die lopend of fietsend hun kind brengen of halen,
moeten hier omheen of tussendoor. Vooral jongere leerlingen zijn
slecht zichtbaar vanuit de auto's. Ze steken immers niet boven de
auto's uit zoals volwassenen. Andersom vormen auto's ook een probleem
voor kinderen: ze kunnen niet over of door de auto's heen kijken!
Veel ouders en het onderwijzend personeel vinden de schoolomgeving in
toenemende mate onveilig. Daarom heeft de gemeente Sneek besloten het
spel De Verkeersslang aan te bieden aan alle scholen voor
basisonderwijs in de gemeente Sneek. Basisscholen voor het speciaal
onderwijs hebben een andere verkeersproblematiek en doen daarom niet
mee aan dit project. De gemeente Sneek is bijzonder verheugd dat alle
basisscholen in de gemeente meedoen aan dit spel.
Het spel De Verkeersslang wordt begeleid door DTV Consultants. Zij
bieden scholen met behulp van het spel De Verkeersslang een middel om
een themaweek vorm te geven. Het spel richt zich op de promotie en
toepassing van milieuvriendelijk en veilig vervoer naar school. Door
zoveel mogelijk lopend of fietsend naar school te gaan, wordt het
autoverkeer in de directe schoolomgeving beperkt. Wie niet anders kan
dan met de auto naar school komen, wordt gevraagd de auto niet voor
school te parkeren, maar verderop en het laatste eindje te lopen. De
schoolomgeving wordt hierdoor overzichtelijker en daarmee veiliger.
Het spel De Verkeersslang wordt een hele lesweek gespeeld en wordt
ondersteund met lesmateriaal.
Deelnemende basisscholen zetten de Verkeersslang in binnen een
themaweek omtrent "verkeer". De scholen gaan gezamenlijk met de
kinderen, (verkeers)ouders, politie, gemeente en andere
belanghebbenden aan de slag om het thema verkeer bespreekbaar te maken
en om de problematiek bij de schoolpoort aan te pakken. Voor aanvang,
tijdens maar ook een aantal weken na het spel worden door alle klassen
van de school meetformulieren ingevuld. Daardoor ontstaat een goed
beeld van de ontwikkelingen van de behaalde percentages veilige en
milieuvriendelijke verplaatsingen. Naar aanleiding van de voormeting
wordt een doel gesteld wat in de actieweek gehaald moet worden. De
kinderen moeten gedurende de themaweek zoveel mogelijk met de fiets,
te voet of met het openbaar vervoer naar school komen. Dan krijgen zij
een sticker. Deze stickers worden dagelijks verzameld en op een
spandoek met de verkeersslang geplakt. Als de Verkeersslang aan het
einde van de week volgeplakt is, krijgen de kinderen van de school een
prijs. Niet alleen komt dit ten goede aan de verkeersveiligheid maar
er wordt ook een bijdrage geleverd aan de CO2 reductie.
Op de website van De Verkeersslang worden de resultaten van de scholen
bijgehouden.
* Verkeersslang
De Verkeersslang als spel is een ideaal middel om kinderen positief te
enthousiasmeren en motiveren om te lopen of fietsen naar school.
Positieve emoties bij de kinderen worden doorvertaald naar positief
gedrag bij de ouders. Dit enthousiasme bij kinderen en ouders kan
worden aangegrepen om gedurende de lesweek niet alleen spelenderwijs,
maar ook op een educatieve manier met verkeersveiligheid bezig te
zijn.
Van 14 tot en met 18 november gaan de basisschoolleerlingen in Sneek
zoveel mogelijk op voeten en fietsen naar school. Het spel De
Verkeersslang wordt dan op 14 basisscholen in Sneek gespeeld. De
deelnemende scholen zijn: Bonifatiusschool, Thomas van Aquinoschool,
Jan van Nassauschool, Simon Havingaschool, Johannes Postschool,
Julianaschool , Wilhelminaschool, De Standerd, de Wyken, Epemaskoalle,
de Oudvaart, Driemaster-Noord, Driemaster-Sperkhem en Zwetteschool
© copyright 2005 Gemeente Sneek - Laatste wijziging: 10-11-2005