Provimi Groep

Provimi: omzetvolume negen maanden 2005 stabiel met aanzienlijk verbeterde productmix

Parijs/Rotterdam, 14 november 2005

Provimi (genoteerd aan Euronext in Parijs), één van de wereldleiders op het gebied van diervoeding, maakt vandaag haar omzetcijfers over de eerste negen maanden van 2005 bekend.

De goede vooruitgang geboekt in het eerste half jaar zette zich voort in het derde kwartaal met een positieve ontwikkeling van de productmix. De winstgevende groei in producten met een hogere marge zoals honden- en kattenvoer en premixen en een aanhoudende sterke groei in visvoer compenseerden de lagere volumes in compleet voer.

Als gevolg van de invloed van aanzienlijk lagere grondstofkosten op de verkoopprijzen bedroeg de omzet over de eerste negen maanden EUR 1.155 miljoen, een daling van 2,7 % ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De doorberekening van de lagere grondstofprijzen had geen negatieve invloed op het bedrijfsresultaat. Sterkere wisselkoersen, voornamelijk de Poolse zloty, hadden een positief effect van EUR 57 miljoen. De invloed van acquisities en desinvesteringen drukte de omzet met EUR 3,3 miljoen.

Omzet 30/09/2005 30/09/2004 (in miljoenen euro's)
Frankrijk 103,8 99,0 +4,8% Polen 270,2 349,1 -22,6% Rest van Europa 487,8 463,8 +5,2% Noord Amerika 126,4 121,7 +3,9% Rest van de wereld 166,8 153,8 +8,5% Totaal 1.155,0 1.187,4 -2,7%

De cijfers over 2005 zijn opgesteld op basis van IFRS. De cijfers over 2004 zijn herzien op basis van dezelfde normen en kunnen derhalve verschillen van in 2004 gepubliceerde cijfers.

In Frankrijk stegen omzet en volume in vergelijking met vorig jaar, vooral dankzij de goede verkoop van rundveevoer.

In Polen verbeterde de productmix aanzienlijk doordat een aantal klanten van compleet voer omschakelde naar premixen en concentraten. Dit resulteerde in een algehele verbetering van de winstgevendheid. De omzetdaling is vooral te wijten aan de invloed van lagere grondstofkosten op de verkoopprijzen.

De appreciatie van de Poolse zloty had een positief effect van EUR 50,4 miljoen, wat gedeeltelijk teniet werd gedaan door het effect van desinvesteringen die de omzet met EUR 21,1 miljoen deed dalen.

In de rest van Europa steeg de omzet met een sterke groei in honden- en kattenvoer door het binnenhalen van nieuwe internationale klanten. Ook in Centraal en Oost Europa werden positieve ontwikkelingen gesignaleerd. De acquisitie van Pet Hungaria, die vanaf 1 juli 2005 wordt meegeconsolideerd, droeg EUR 8,3 miljoen bij aan de omzet. De meest recente acquisitie van Rybflotprom in Rusland zal vanaf het vierde kwartaal aan de omzet bijdragen.

In Noord Amerika werd de omzet gestimuleerd door nieuwe activiteiten in Canada en de groei in het paardensegment. De rundvee activiteiten stonden daarentegen onder druk. Ondanks het recente herstel, had de Amerikaanse dollar nog steeds een negatieve invloed op de omzet.

In de rest van de wereld rapporteerden bijna alle landen een zeer goede omzetgroei.

Verwachtingen

Op basis van de resultaten die in de eerste negen maanden van het jaar zijn gerealiseerd, blijft de groep positief ten aanzien van de resultaten over geheel 2005.

De Provimi groep is wereldwijd vertegenwoordigd in alle soorten diervoeding en is marktleider op alle markten waarin zij actief is. Het bedrijf heeft meer dan 8000 mensen in dienst en realiseert een omzet van meer dan EUR 1,6 miljard. Provimi beschikt over meer dan 100 productiecentra in circa 30 landen en exporteert naar ruim 100 landen. Provimi biedt technische ondersteuning en fabriceert producten voor alle diersoorten, inclusief herkauwers, pluimvee, varkens, vissen en huisdieren.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Miriam ter Braak, PR manager
Tel: + (31) 10 423 96 33, of + (31) 6 511 23 766

Dit persbericht en meer informatie over Provimi kunt u vinden op de website van de groep: www.provimi.com


---- --