Ingezonden persbericht

Prioriteiten zorg: kwaliteit, wachtlijsten en persoonlijke aandacht

Prijsniveau zwakste punt zorgsector volgens Gezondheidszorg Monitor 2005

ENSCHEDE, 20051114 -- De Nederlandse bevolking vindt betere kwaliteit van de gezondheidszorg, het terugdringen van de wachtlijsten en meer persoonlijke aandacht voor de patiënt de belangrijkste aspecten voor de toekomst van de zorg. Het prijsniveau van de zorg bepaalt voor een groot deel het negatieve beeld dat de Nederlanders hebben van de zorg. Dit blijkt uit de onlangs verschenen Gezondheidszorg Monitor 2005 van Newcom Research & Consultancy.


Behalve de prijs (33 procent vindt de Nederlandse zorg betaalbaar) ontbeert de Nederlandse gezondheidszorg volgens velen op dit moment een persoonlijk karakter (60 procent vindt dit aspect niet van toepassing) en klantvriendelijkheid (57 procent niet van toepassing). Zeven op de tien ondervraagden (71 procent) vindt de gezondheidszorg ingewikkeld. Slechts een kleine meerderheid (53 procent) vindt de zorg toegankelijk. Waar de gezondheidszorg positiever op beoordeeld wordt, zijn deskundigheid (91 procent), hoge kwaliteit (76 procent) en betrouwbaarheid (74 procent).

Opmerkelijk is dat het beeld van de gezondheidszorg onder medewerkers in deze sector (12 procent van de ondervraagden) nauwelijks afwijkt van de ondervraagden die niet in deze sector werkzaam zijn. Als het aankomt op verbeterpunten dan worden ook door zorgmedewerkers de klantvriendelijkheid en klantgerichtheid voorop gezet. Interne verbeterpunten in de zorgsector zijn - aldus de zorgmedewerkers - minder regels, minder bureaucratie en minder 'papierwerk'.

Het vertrouwen in de zorg is over het algemeen groot. Slechts één op de vijf Nederlanders (21 procent) heeft weinig of zeer weinig vertrouwen in de gezondheidszorg. Het meeste vertrouwen heeft men in apotheken (73 procent), huisartsen (72 procent) en tandartsen (70 procent). In ziekenhuizen heeft 55 procent veel vertrouwen. Minder vertrouwen heeft men in thuiszorginstellingen (33 procent), maatschappelijk werkers (23 procent) en verpleeghuizen (18 procent). Nog lager is het vertrouwen in zorgverzekeraars (15 procent) en alternatieve genezers (10 procent).

Over het onderzoek
Aan het online onderzoek, dat in oktober 2005 is uitgevoerd, hebben 1292 panelleden meegedaan. De onderzoeksgroep vormt een representatieve afspiegeling van de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 tot 65 jaar.




Ingezonden persbericht