EDS sluit miljoenencontract met Ahold

Vijfjarige overeenkomst voor IT-diensten bedraagt ruim half miljard dollar

Capelle a.d. IJssel, 14 november 2005 - Ahold heeft een wereldwijde outsourcingsovereenkomst gesloten met EDS. De overeenkomst geldt voor vijf jaar en vertegenwoordigt een waarde van meer dan 500 miljoen dollar. Ahold is de vierde grootste retailer ter wereld met meer dan 4.000 verkooppunten in Europa en de Verenigde Staten.

Ahold neemt, ter ondersteuning van zijn groeiplannen, bij EDS een flexibele IT-infrastructuur af, plus een heel pakket aanvullende diensten op het gebied van applicatiemanagement. Hiermee wil de organisatie zijn wereldwijde activiteiten transformeren en opnieuw inrichten. EDS verzorgt hiervoor aankoop, onderhoud en ondersteuning van hardware en software. Deze flexibele IT-strategie geeft Ahold de mogelijkheid sneller te reageren op mogelijkheden in de markt.

"De sterk concurrerende markten en onze strategische doelstellingen vereisen dat we ons richten op onze core business", aldus Anders Moberg, president en CEO bij Ahold. "EDS werkt samen met ons aan een wereldwijde infrastructuur voor onze gevestigde markten. Daarnaast heeft het EDS-team aangetoond dat ze de betrokkenheid en de expertise in huis hebben om ons te ondersteunen bij de uitvoering van onze bedrijfsstrategie."

EDS wordt met dit contract verantwoordelijk voor de IT-infrastructuur van Ahold. Daarnaast verzorgt de IT-dienstverlener de hosting van het mainframe en de midrange servers, en de ondersteuning van de local-area en voice netwerken. Op deze manier wil Ahold de total cost of ownership verlagen en investeringen in front- en back-office technologie effectiever inzetten. Bij deze overeenkomst werkt EDS nauw samen met zijn Agility Alliance partners waaronder Cisco, EMC, Sun en Microsoft.

"EDS heeft Ahold een technische oplossing aangeboden waarmee het zich maximaal kan concentreren op de retailactiviteiten", zegt Paul Olde Hampsink, Managing Director bij EDS Nederland. "Hierbij kunnen we alle kennis en ervaring die we internationaal al in de retailsector hebben opgedaan, ook in Nederland inzetten. Ahold geldt al als een van de meest vernieuwende en efficiënt opererende retailorganisaties van Europa, en door deze stap kunnen zij hun leidende positie verder uitbouwen."

Het contract consolideert ook de helpdeskondersteuning van Ahold. Hiermee ondersteunt het bedrijf meer dan 10.000 gebruikers met de bijbehorende desktops, laptops, printers en email-gebruikers. Uiteindelijk zullen ongeveer 450 Ahold-medewerkers in Nederland en de Verenigde Staten in dienst komen van EDS.

Over EDS

EDS, één van 's werelds meest vooraanstaande ICT-dienstverleners, levert zakelijke en technologische oplossingen aan zijn klanten. EDS was meer dan 40 jaar geleden grondlegger van de it-outsourcing markt. Vandaag de dag levert EDS een breed dienstenportfolio voor outsourcing van informatietechnologie en bedrijfsprocessen aan klanten in de industrie, financiële dienstverlening, gezondheidszorg, telecommunicatie, energie, transport, retail en overheid overal ter wereld. Met een jaaromzet van $20,7 miljard in 2004 staat EDS op de 95e plaats in de Fortune 500. De aandelen van EDS worden verhandeld op de beurzen van New York (NYSE) en Londen. Kijk voor meer informatie op eds.com of eds.nl.