Ingezonden persbericht

Krant nog steeds zeer belangrijk oriëntatiekanaal voor woningzoekenden

ROTTERDAM, 20051117 -- Rotterdam - 17 november 2005. Bijna zes op tien latent woningzoekenden* (55%) gebruikt nog steeds de krant ter oriëntatie op een (nieuwe) woning. Internet is momenteel wel de meest gebruikte oriëntatiebron onder actief woningzoekenden (54%). Dit blijkt uit het onderzoek Woonkennis.nl van USP Marketing Consultancy. Woonkennis.nl is een continu onderzoek dat ieder kwartaal onder ruim 1.500 Nederlanders (huurders en kopers) per telefoon en internet wordt gehouden. Deze steekproef is representatief voor de Nederlandse woonconsument.


Latent woningzoekenden* met name print georiënteerd
Het belang van internet is onder actief woningzoekenden wel (veel) groter dan onder latent woningzoekenden. Actief woningzoekenden gebruiken voornamelijk sites van corporaties (54%), algemene woningaanbodsites (42%) en sites van makelaars (34%) bij hun oriëntatie op een (nieuwe) woning. Echter onder latent woningzoekenden winnen de kranten het (ruim) van het internet. Bijna zes op de tien latent woningzoekenden (55%) gebruikt het huis-aan-huis blad om zich te oriënteren. Daarnaast gebruikt de helft van deze groep het (regionale) dagblad. De mate van activiteit op de woningmarkt van woningzoekenden is hiermee bepalend voor het oriëntatiegedrag.

De rol van print is op de woningmarkt dus nog lang niet uitgespeeld. Sterker nog: aangezien de groep latent woningzoekenden (29% van alle Nederlandse huishoudens) in absolute omvang bijna 4 keer zo groot is als de groep actief woningzoekenden (slechts 8% van alle Nederlandse huishoudens) zijn de kranten misschien wel het belangrijkste medium voor verkopende en verhurende woningmarktpartijen om woningzoekenden te bereiken.

Zoekmachines steeds belangrijker
Opvallend is ook dat zoekmachines (zoals google.nl of yahoo.nl) steeds vaker (25% onder latent woningzoekenden en 19% onder actief woningzoekenden) als startpunt fungeren in de zoektocht naar een nieuwe woning. Zoekmachines vormen hiermee steeds meer een bedreiging voor de algemene woningaanbodsites als funda.nl en directwonen.nl. In Amerika, waar de doorontwikkeling van zoekmachines al verder is, volgen op dit moment na het intikken van plaats en prijs al de meest relevante 'deeplinks' naar woningen van verkopende en verhurende marktpartijen (realestate.yahoo.com).

* Definitie latent woningzoekenden: houden de woningmarkt in de gaten maar zijn niet actief op zoek.




USP Marketing Consultancy