Lancering educatieve gaming community Games2learn
SURFnet en Kennisnet lanceren educatieve gaming community Games2learn
op SURF Onderwijsdagen
SURFnet en Kennisnet lanceren tijdens de SURF Onderwijsdagen op 15 en
16 november een nieuwe community, www.games2learn.nl, voor iedereen
die betrokken is bij toepassingen van games en simulaties in het
onderwijs. De Games2learn community heeft als doel het gebruik van
games en spelsimulaties in het onderwijs te stimuleren. Games2learn
biedt een platform voor het organiseren van activiteiten rondom games
in het onderwijs, het uitwisselen van informatie, het uitvoeren van
onderzoeken en het opstarten van samenwerkingsverbanden.
Community leden
De community Games2learn richt zich op vertegenwoordigers van het
onderwijs (van primair tot en met hoger onderwijs), onderzoek,
vakverenigingen, beleidsbepalende instanties en het bedrijfsleven. De
leden gaan zelf invulling geven aan de activiteiten van de community.
Ze worden hierin bijgestaan door een communitymanager. Een adviesgroep
van game,- en onderwijsdeskundigen adviseert de community bij het
bepalen van doelen en beleid. Belangstellenden kunnen zich aanmelden
op www.games2learn.nl.
www.games2learn.nl
Wiki
Games2learn is gebaseerd op de zogenaamde Wiki-technologie, waarbij
alle leden van de community zelf rechtstreeks informatie kunnen
toevoegen en aanpassen. De community zal op deze manier gezamenlijk
een naslagwerk opbouwen van games, simulaties, praktijkervaringen,
achtergrondinformatie, personen, organisaties en projecten. De site
www.games2learn.nl is initieel gevuld met informatie afkomstig uit een
uitgebreide inventarisatie over het gebruik van games in het onderwijs
die eerder dit jaar door SURFnet en Kennisnet is uitgevoerd.
Leden van de community worden regelmatig geïnformeerd via een
elektronische nieuwsbrief en houden contact met elkaar via een
mailinglist. Begin 2006 wordt de eerste live bijeenkomst van de
community georganiseerd.
Gaming in het onderwijs
De community Games2learn is een initiatief van SURFnet en Kennisnet in
het kader van het project Gaming in het onderwijs. Het project
onderzoekt en stimuleert het gebruik van games en spelsimulaties in
het onderwijs omdat deze een motiverende en stimulerende werking
hebben op jongeren. Games en simulaties sluiten goed aan bij de
leefwereld van jongeren.
gaming.kennisnet.nl
SURFnet en Kennisnet werken structureel samen en ontwikkelen
innovatieve internetdiensten voor de hele onderwijssector.
Over de samenwerking tussen SURFnet en Kennisnet
SURFnet en Kennisnet hebben hun krachten en kennis gebundeld om
onderwijsinstellingen in staat te stellen de mogelijkheden van ICT
optimaal te benutten. Hiertoe hebben zij een gezamenlijk programma in
het leven geroepen, dat zich richt op het realiseren van alle
mogelijke educatieve internettoepassingen, gericht op de praktijk van
docent, scholier en student. Kijk voor meer informatie over deze
samenwerking op
www.surfnetkennisnetproject.nl
Over SURFnet
SURFnet is het Nederlandse computernetwerk voor hoger onderwijs en
onderzoek, dat ruim 150 instellingen voor hoger onderwijs en onderzoek
met elkaar en met de rest van de wereld verbindt. Om voorop te kunnen
blijven lopen, werkt SURFnet voortdurend aan het verbeteren van de
infrastructuur en het ontwikkelen van nieuwe toepassingen, waardoor
gebruikers sneller en beter toegang krijgen tot nieuwe
internetdiensten. Meer informatie vindt u op
www.surfnet.nl
Over Kennisnet
Stichting Kennisnet is de publieke internetdienstverlener voor en door
het onderwijs. Met de portal www.kennisnet.nl ondersteunt Kennisnet
het basis, voortgezet en beroepsonderwijs met educatieve content en
praktische internetproducten die nauw aansluiten bij de dagelijkse
onderwijspraktijk. De portal is het startpunt op internet voor
leerlingen en docenten, maar ook voor ouders, ICT-coördinatoren en
managers. Kennisnet ontwikkelt, zoveel mogelijk in samenwerking met de
klant en met haar partners, diensten en toepassingen die het educatief
gebruik van internet in het onderwijs bevorderen. Kennisnet maakt
onderwijsvernieuwing praktisch toepasbaar in de klas en ondersteunt
scholen die hun onderwijs anders willen inrichten.
www.kennisnet.nl
de redactie
Kennisnet