Ingezonden persbericht


Persbericht

15 november 2005

Interpolis kiest predictive analytics-software van SPSS voor lead generatie

~ Verzekeraar beoogt omzet te verhogen met PredictiveMarketing(TM) ~

Interpolis, één van de grootste schadeverzekeraars in Nederland, heeft gekozen voor de predictive analytics-software van SPSS Inc. (NASDAQ: SPSS) voor de verbetering van zijn bedrijfsresultaten door lead generatie. Met SPSS' PredictiveMarketing kan Interpolis voorspellen bij welke klanten de kans groot is dat ze verzekeringsproducten zullen afnemen. Zo wil Interpolis de verkoop aan bestaande klanten verhogen en tevens zijn klantenbestand verder uitbreiden, hetgeen kan resulteren in een omzetverhoging van miljoenen euro's.

Interpolis genereert 85 procent van haar omzet via het Rabobank-kantorennetwerk. De verzekeraar heeft SPSS' analytische software geselecteerd om klantbehoeften beter te kunnen begrijpen en voorspellen. De bankmedewerkers krijgen hiermee een duidelijk inzicht in de cross-sell-mogelijkheden voor Interpolis' verzekeringsproducten. Op termijn zal de software ook worden gebruikt om call center-medewerkers in 'real-time' - tijdens het gesprek met de klant - te voorzien van verkoopleads.

Daarnaast zal de marketingafdeling van Interpolis de software van SPSS inzetten om te bepalen welke klanten een hoog weglooprisico hebben op het moment dat hun verzekeringspolis afloopt. Daarbij wordt inzichtelijk waarom een klant mogelijk kiest voor een andere aanbieder en wat de beste actie zal zijn om dit risico te minimaliseren. In sommige gevallen bestaat een weglooprisico van maarliefst 50 procent. Hieruit blijkt dat op dit gebied nog veel winst te behalen is.

"Het merendeel van onze productverkoop is afkomstig van de Rabobank-kantoren. De bankmedewerkers zijn niet altijd gefocust op verzekeringen, aangezien zij meer dan 30 verschillende producten in hun portfolio hebben", aldus Maarten van der Aa, hoofd marketing en business intelligence bij Interpolis. "SPSS stelt ons in staat voor iedere individuele klant te bepalen wat op welk moment de beste aanbieding is. Dit neemt onzekerheid weg over eventuele verkoopkansen. Daarnaast kan elke commerciële mogelijkheid worden opgespoord en benut. Wij hopen zo de verkoop met 5 procent te verhogen, wat zal leiden tot miljoenen euro's extra omzet."

"Interpolis is een goed voorbeeld van een 'predictive enterprise'. Het bedrijf benut de kennis van klantgedrag en -behoeften en anticipeert hierop via de verschillende kanalen; in marketingcampagnes, de bankkantoren en in het call center", zegt Marcel Holsheimer, vice president marketing voor SPSS' platform en applicaties. "Met SPSS' predictive analytics kan Interpolis meerdere bedrijfsprocessen optimaliseren en haar bedrijfsresultaat aanzienlijk verbeteren."

(456 woorden)

###

Bericht voor de redactie

Over Interpolis
Interpolis, met de hoofdvestiging in Tilburg, is de grootste schadeverzekeraar die onder één merk opereert in de Nederlandse markt. Het bedrijf is tevens actief in Luxemburg en Ierland. Interpolis heeft circa 6.000 medewerkers en realiseerde een omzet van 5 miljard euro in 2004.