Provincie Overijssel

Traject Deventer-Olst completeert fietspaden

De fietsverbinding en het inlaatwerk langs de provinciale weg (N 337) tussen Deventer en Olst zijn klaar en worden woensdag 16 november op spectaculaire wijze geopend door gedeputeerde Jan Kristen, portefeuillehouder voor Grote steden en Welzijn in Overijssel. Met de afronding van de werkzaamheden heeft de provincie ook een punt gezet achter de aanleg van fietspaden. Het fietspadennet langs provinciale wegen is compleet. In de afgelopen 25 jaar is ruim 600 kilometer aan fietspaden aangelegd.

Naast het fietspad is ook de rijbaan vernieuwd en voorzien van een nieuwe deklaag en een duurzaam veilige wegmarkering. In samenwerking met de Stichting IJssellinie is daarnaast een inlaatwerk uit de tijd van de âkoude oorlogâ weer zichtbaar gemaakt.

Veilig gevoel

Gedeputeerde Job Klaasen, portefeuillehouder voor Bereikbaarheid in Overijssel is blij met de prestatie die is bereikt. âWe hebben vele miljoenen geïnvesteerd, maar het is het waard geweest. De fietser kan nu met een veilig gevoel langs alle provinciale wegen fietsen.â Nu de aanleg van fietspaden erop zit, wil de provincie zich extra gaan richten op veiligheidsverbeterende maatregelen. Hierbij gaat het onder andere om het voorkomen van ongevallen tussen een fietser of een bromfietser met afslaand autoverkeer. âOp dit punt kan de verkeersveiligheid nog aanzienlijk worden verbeterdâ, meent gedeputeerde Klaasen. âIn 2006 beginnen we met attentie verhogende maatregelen. Het fietspad wordt ter plaatse van een zijweg iets verhoogd en van een rode laag voorzien.â

Fietspad

Om het fietspad tussen Deventer en Olst aan te leggen, is bij de Rode Kolk en bij de Haere ruimte gecreëerd. In beide gevallen is de dijk over een lengte van 450 meter verlegd richting de IJssel. Voordat met het fietspad is begonnen is zeldzame vegetatie verwijderd en tijdelijk ergens anders neer gezet om later teruggeplaatst te worden. Ook zijn de taluds van de dijk zoveel mogelijk weer met gebiedseigen grond afgedekt. Zodat dezelfde vegetatie weer op de taluds kan groeien. De breedte van het fietspad is 2,75 meter, de lengte is 4,7 kilometer. Het fietspad en de weg hebben ongeveer 2 miljoen euro gekost.

Door de aanleg van het fietspad werd het mogelijk om een deel van de IJssellinie weer zichtbaar te maken. De Stichting IJssellinie heeft met behulp van Europese subsidies deze erfenis uit de tijd van de Koude Oorlog weer boven de grond gekregen. Het inlaatwerk was bedoeld om het gebied tussen Nijmegen en Kampen onderwater te zetten om zo de opmars van de âvijandâ (oostblok) te vertragen.

Rijbaan

De duurzaam veilige wegmarkering op de nieuwe rijbaan tussen Deventer en Olst bestaat uit een dubbele onderbroken asstreep. Inhalen is wel toegestaan, uitgezonderd in bochten, maar de provincie wil dit zoveel mogelijk ontmoedigen. Deze wegmarkering past bij een weg waar een snelheidslimiet geldt van 80 kilometer per uur.

In 2006 start de provincie met het aanbrengen van een Duurzaam Veilige wegmarkering op alle provinciale wegen met een snelheidslimiet van 80 km per uur. âIedere weggebruiker kan dan aan de weg zien welke snelheidslimiet op een dergelijke weg geldtâ, meent gedeputeerde Klaasen. âLandelijk is afgesproken dat alle wegbeheerders in Nederland op termijn een dergelijke asmarkering gaan aanbrengen. We vinden deze herkenbaarheid van de weg echter zo belangrijk dat we hier geen lange termijn werk van willen maken en beginnen er volgend jaar mee.â