AutoRai

Opel Antara GTC is 'Concept of the Year' volgens Autocar

(11/16/2005)
De Opel Antara GTC (Gran Turismo Crossover) wint dit jaar de prestigieuze titel 'Concept of the Year' van Autocar. De jaarlijkse verkiezing van het oudste automagazine van Groot-Brittannië beloont de beste concepten uit de mondiale autosector.
Rob Aherne, uitgever van Autocar, prijst de dynamische designtaal van Opel: "Opel is terug op de goede weg wat design betreft. Geen 'New Edge'-design, geen 'Flame Surfacing' in de Opel-designstudioâs, maar gewoon een groep professionals die één van de meest aantrekkelijke gezinsautoâs van het moment ontwerpt.â

Bryan Nesbitt, Executive Director of Design bij GM Europe, nam de prijs in ontvangst. "Het is een hele eer om deze prijs te mogen ontvangen van zoân prestigieus en gevestigd autotijdschrift. We zijn trots op de dynamische stijl van onze huidige en toekomstige modellen. Deze prijs bewijst dat het harde werk, de creativiteit en de kwaliteit van ons designteam erkenning geniet op een erg invloedrijk niveau.â

Van het zelfverzekerde, V-vormige radiatorrooster tot de machtige 20â-velgen van gepolijst aluminium. De Opel Antara GTC symboliseert een dynamiek die de klassieke grenzen resoluut doorbreekt. Hij verenigt ook de op het eerst gezicht tegenstrijdige designconcepten van een sportieve coupé en een krachtige SUV.

Typische details zoals de vouw in de motorkap, de dakmodule die inspiratie vond in de nieuwe Zafira en de vorm van de lichten, bewijzen dat ook de Antara GTC onmiskenbaar deel uitmaakt van de Opel-familie.

Met enkele optische en technische details en de typische interieurflexibiliteit wil de stijlstudie ook aan de hoogste praktische eisen voldoen. Zo heeft de achterklep een pantografische scharnier. Dankzij dit innovatieve ontwerp beweegt de achterklep bij het openen tegelijk naar boven en naar voren, zodat de persoon die de klep opent geen stap achteruit hoeft te zetten. Het vereenvoudigt bovendien de toegang tot de bagageruimte. De twee achterstoelen kunnen volledig worden neergeklapt, waardoor er een vlakke laadvloer van 2.400 liter laadruimte ontstaat. De voorstoelen zijn verankerd op monorails en lijken te zweven. Met het âEasyEntryâ-systeem schuiven ze met een druk op de knop naar het dashboard toe, zodat passagiers gemakkelijker op de achterste zitplaatsen kunnen plaatsnemen.

Onder de motorkap van de vierwielaangedreven Antara GTC ligt een 212 pk sterke âtwin-turboâ-versie van de 1.9 CDTi-dieselmotor van Opel.

De Opel Antara GTC maakte twee maanden geleden zijn werelddebuut op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA) in Frankfurt. De productieversie van de cross-over zal nog voor het einde van 2006 geïntroduceerd worden onder de naam Antara.

Het is de tweede keer in korte tijd dat Opel een prijs ontvangt. Zo won Opel met de nieuwe Zafira vorige week het âGouden Stuurwielâ voor de beste compacte MPV van 2005. Elf miljoen lezers van het Duitse weekblad Bild am Sonntag verkozen de Opel Zafira boven vier andere modellen.