AutoRai

Mazda Sassou: van schets naar realiteit

(11/16/2005)
Eén van de meest besproken autoâs op de afgelopen IAA van Frankfurt was wel de Mazda Sassou. Deze conceptcar geeft de visie van Mazda weer op het gebied van een toekomstige auto in het B-segment. Mazda Motor Europe geeft een exclusief kijkje achter de schermen bij de totstandkoming van de Mazda Sassou, van papier tot conceptcar, met originele designschetsen en nog niet eerder gepubliceerde fotoâs.

Het ontwerp en de realisatie door een groep van jonge Mazda designers uit vijf verschillende landen onder leiding van Peter Birtwhistle, Chief Designer op het Europese R&D Centre van Mazda in Oberursel bij Frankfurt, is een goed voorbeeld van de creativiteit van Mazda, die net zo uniek en opwindend is als de Sassou zelf.

Visualisering van het concept
âDe Sassou moest een lichtgewicht auto worden voor het B-segment, bedoeld voor jonge rijders die hun eerste nieuwe auto aanschaffen. Daarom begonnen we als eerste met het exterieurâ, vertelt Peter Birtwhistle. âGelijktijdig was er intensief overleg tussen het hele team (waarin ook de interieur designers en de kleur- en bekledingsteams zitten) en het trendteam, om te bepalen welke nieuwe technologieën deze jonge mensen zouden aanspreken. Daaruit is het idee van het âMazda Aliveâ verlichtingssysteem geboren en dat de Mazda Sassou een interactive USB-stick als sleutel zou krijgen, in combinatie met een in het interieur ingebouwde harddisk. Vervolgens heeft elk team deze ideeën vastgelegd in designschetsenâ.

De eerste schetsen van het exterieur zijn gemaakt door Luca Zollino, hoofddesigner van de Mazda Sassou, onder de supervisie van zowel Peter Birtwhistle als Moray Callum, Executive Officer en General Manager van de Design Divisie van Mazda Motor Corporation.

Eén van de leden van het team was Masanori Minamisawa, Assistent Chief Designer op het Europese R&D Centre van Mazda in Oberursel, wiens inbreng van vitaal belang was voor het volledige ontwerp- en realisatieproces. De ideeën die hij in zijn schetsen verwerkte, zoals het totale silhouet, de vijfhoekige achterkant en het unieke design van het glazen dak, werden later met succes toegepast in het uiteindelijke ontwerp.

âNa het goedkeuren van alle ontwerpen zijn we begonnen met het letterlijk ambachtelijk maken, dus met de hand, van de Mazda Sassouâ, vertelt Birtwhistle. âDat was de enige manier om het Mazda Zoom-Zoom-DNA, zoals dat in futuristische schetsen van het exterieur was vastgelegd, op de juiste wijze in het concept verwerkt te krijgen. Daardoor bleef de conceptcar, zoals hij in Frankfurt werd getoond, zeer dicht bij de originele schetsenâ.

Design van het exterieur
De eerste stap bij de realisatie van het exterieur was de fabricage, door het designteam in Oberursel, van een met de hand gemaakt schaalmodel van klei op 2/5e van de werkelijkheid, gebaseerd op de uiteindelijke tekeningen.

Tegelijkertijd maakte het kleur- en bekledingsteam onder leiding van Maria Greger een dunne âDynocâ film, die over het kleimodel werd geplakt en ook weer was te verwijderen zonder beschadigingen.

âHet 2/5e schaalmodel was één van de belangrijkste fasen in het totale realisatieprocesâ, legt Birtwhistle uit, âomdat het in feite de eerste keer was dat we het model in werkelijkheid konden zien. Het oog ziet nu eenmaal de realiteit anders dan tekeningen daarvan, dus nu hadden we iets waar we echt mee konden werkenâ.

Het model had meteen al vele kenmerkende Zoom-Zoom eigenschappen, die ervoor zorgden dat de Sassou direct herkenbaar was als een Mazda, zoals bijvoorbeeld het vooraanzicht, dat een doorontwikkeling is van de Mazda RX-8 met een grote, sportief ogende vijfpuntsgrille en motorkap. Het model had echter ook meteen het unieke Sassou-ontwerp van de spatschermen, die in een later stadium de lichtunits in de vorm van een sergeantstreep kregen als integraal onderdeel van het âMazda Aliveâ verlichtingssysteem. Het Europese designteam was op dat moment klaar om het ontwerp te presenteren aan Moray Callum. Zijn suggesties en wijzigingen werden vervolgens aangebracht aan één zijde van het model.

Nadat deze wijzigingen waren aangebracht werd er een driedimensionale scan van die zijde van het model gemaakt. Geavanceerde computersoftware zorgde vervolgens voor een exacte kopie voor de niet gescande zijde van het model. Deze computerversie van de concept car werd daarna gebruikt om een

1-1 schaalmodel te maken. Tot slot werd dit schaalmodel nog eenmaal onderworpen aan een kritische blik en voorzien van een verbeterde versie van de Dynoc film, die later weer werd verwijderd om de laatste veranderingen aan het model te kunnen aanbrengen. Dit laatste model werd vervolgens vastgelegd als het definitieve ontwerp dat werd gebruikt voor de productie van glasvezel panelen, waaruit de uiteindelijke conceptcar is opgebouwd.

Uniek verlichtingssysteem
Het unieke âMazda Aliveâ verlichtingssysteem van de Sassou is gebaseerd op het âShojiâ principe en was één van de meest spraakmakende ideeën van het ontwerpteam. Shojiâs zijn dunne Japanse schermen gemaakt van rijstpapier die hetgeen zich daarachter bevindt maar gedeeltelijk laten zien. Als je ze voor de eerste keer opent kan het voor een verrassing zorgen. Het team realiseerde zich dat het âMazda Aliveâ systeem mogelijkheden bood om overal in het ontwerp te worden toegepast, zowel in het interieur als het exterieur, in combinatie met een uniek gebruik van diverse materialen.

Een goed voorbeeld daarvan zijn de lichtunits van de Mazda Sassou, één van de meest bijzondere elementen van de conceptcar en tevens één van de moeilijkste om te realiseren. Het ontwerpteam bouwde allereerst een complete en functionele voorzijde, gebaseerd op de designschetsen en de keuze van materialen. Deze voorzijde werd binnenshuis getest onder showroomcondities, maar ook buiten bij zonlicht. Er werden net zo lang veranderingen aangebracht totdat de ideale combinatie was gevonden van de juiste kleur aan de buitenzijde, in combinatie met de doorlatendheid van het materiaal en de verlichtingstechnieken in de unit zelf. Toen dit eenmaal klaar was, werden de units op dezelfde wijze behandeld als de plaatdelen en vervolgens aan de voor- en achterzijde van het definitieve ontwerp gemonteerd.

âDe voor- en achterlichten van de Sassou zijn uniek in de wijze waarop ze de gebruikte materialen combineren met design en verlichtingstechnieken. Het testen van de verschillende materialen, soorten lak en diverse verlichtingstechnieken heeft dan ook veel tijd gekost voordat we hadden wat we wildenâ, vertelt Birtwhistle. âHet hele proces heeft niet alleen geleid tot een uniek verlichtingssysteem maar de kennis die we daarbij hebben opgedaan zal ons in de toekomst zeker van pas komenâ.

Design van het interieur
Het Mazda Alive verlichtingssysteem heeft ook een belangrijke rol gespeeld bij het ontwerp van het interieur van de Sassou. Het interieur-designteam, onder leiding van Mickael Loyer, ontwierp een werkelijk uniek interieur met een aansprekende âlook & feelâ, met comfortverhogende noviteiten als een door een USB-stick te programmeren harde schijf, iets wat in de toekomst misschien wordt toegepast in de nieuwe B-segment auto van Mazda. Het dashboard onderging dezelfde stappen in het ontwerpproces als het exterieur, dus van concept via schets tot het uiteindelijke ontwerp in epoxyhars.

Het designteam onderwierp alle materialen aan uitgebreide tests om dezelfde emoties te krijgen bij de verborgen verlichtingselementen als bij het exterieur, wat resulteerde in verrassende en aangename ervaringen bij het inschakelen van de diverse interne elektrische systemen.

De high-tech middenconsole, het instrumentenpaneel, de deurpanelen en de stoelen werden volgens hetzelfde ontwerpproces ontworpen als het exterieur.

âJe kunt aan de schetsen van het ontwerp van het dashboard zien hoe moeilijk het uitwerken van een idee kan zijnâ vertelt Birtwhistle. âDe design teams van Mazda in zowel Europa, Noord-Amerika als Japan bestaan niet alleen uit artiesten en auto-ontwerpers, ze zijn ook zeer bedreven in het vertalen van hun creativiteit naar tastbare en realistische oplossingenâ.

Met zijn vooruitstrevende interpretatie van de Zoom-Zoom filosofie communiceert de Mazda Sassou op zichtbare wijze het dynamisch potentieel van het merk Mazda en combineert dit met een jeugdige lichtvoetigheid en verrassende verborgen noviteiten, zoals deze nog niet eerder zijn vertoond op een conceptcar van Mazda. De manier waarop het Europese designteam van Mazda zijn ideeën heeft verwerkt in deze meest interessante conceptcar van het jaar is een goed voorbeeld van de manier waarop Mazda zich durft te begeven buiten de gebaande wegen en van het bezit van de kennis en knowhow om zijn ideeën om te zetten in realistische modellen.