Gemeente Boxmeer


Verstrekking van persoonsgegevens in de Gemeentelijke basisadministratie (GBA)

In de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens (GBA) zijn persoonsgegevens opgenomen van iedereen die binnen de gemeente woonachtig is. Het gaat hierbij niet alleen om uw adresgegevens, maar bijvoorbeeld ook om gegevens over een eventueel huwelijk of geregistreerd partnerschap, nationaliteit, ouders en kinderen.

Deze gegevens worden veelal automatisch verstrekt aan vele overheidsinstellingen en enkele bijzondere maatschappelijke instellingen, zoals pensioenfondsen, voorzover dat noodzakelijk is voor hun wettelijke taken. Deze instellingen baseren hun beslissingen vaak direct op de uit de GBA verkregen informatie. Het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties bepaalt welke informatie aan deze instanties mag worden verstrekt. Deze gegevensverstrekking voor publiekrechtelijke doeleinden kunt u niet voorkomen, omdat deze verplicht is voorgeschreven.

In enkele gevallen kunnen echter ook anderen vragen om gegevens uit de GBA. Voor deze verstrekkingen kunt u geheimhouding van uw gegevens verzoeken. Het gaat dan om verstrekkingen aan zogenoemde verplichte derden (bijv. advocaten, verzekeraars), de SILA (ledenadministratie van sommige kerken) en aan zogenoemde vrije derden (niet-commerciële instellingen, particulieren). Aan commerciële bedrijven worden nooit gegevens verstrekt.

Bij de gemeente kunt u schriftelijk verzoeken om aan de voornoemde instellingen geen gegevens over u uit de basisadministratie te verstrekken. Hiervoor zijn speciale formulieren beschikbaar. Nadat de gemeente uw verzoek heeft verwerkt, ontvangt u daarvan een bevestiging. Wilt u weten aan wie in het afgelopen jaar over u gegevens zijn verstrekt uit de basisadministratie, dan kunt u daarvan (schriftelijk) een overzicht opvragen. Binnen enkele weken krijgt u dat overzicht dan (kosteloos) thuisgestuurd.

Het is van groot belang dat de over u in de basisadministratie opgenomen gegevens, juist en actueel zijn. Twijfelt u daaraan, neemt u dan contact op met de cluster burgerzaken, telefoon 0485 (585911).