Ministerie van Buitenlandse Zaken

Kamerbrief betreffende vragen inzake het beleidskader voor internationale niet-gouvernementele organisaties (INGO's)

Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Binnenhof 4
Den Haag | |Directie Sociale en Institutionele Ontwikkeling Afdeling Maatschappelijke Organisaties
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag | |

|Datum |15 november 2005                    |Behand|Gerard Schulting     |
|      |                                    |eld   |                     |
|Kenmer|DSI/MY-522                          |Telefo|070-3486018          |
|k     |                                    |on    |                     |
|Blad  |1/1                                 |Fax   |070-3484883          |
|Bijlag|3                                   |gerard.schulting@minbuza.nl  |
|e(n)  |                                    |                             |
|Betref|Uw verzoek inzake het beleidskader  |                             |
|t     |voor internationale niet -          |                             |
|      |gouvernementele organisaties        |                             |
|      |(INGO's)                            |                             |
Gaarne bied ik u hierbij de reactie aan op uw verzoek van 20 september 2005 met kenmerk 05 - BuZa-79, inzake het beleidskader voor internationale niet - gouvernementele organisaties (INGO's).

De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,

A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven

|      |Vraag 1                                              |   |   |
|      |Is een evaluatie aan het eind van de subsidieperiode |   |   |
|      |van het beleidskader voor Strategische Allianties met|   |   |
|      |Internationale NGO's (SALIN) gepland? Zo nee, waarom |   |   |
|      |niet?                                                |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Ja, in 2009 zal een externe evaluatie worden         |   |   |
|      |uitgevoerd.                                          |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 2                                              |   |   |
|      |Zijn alle internationale niet-gouvernementele        |   |   |
|      |organisaties (INGO's) die voorheen in aanmerking     |   |   |
|      |kwamen voor subsidieverlening in het kader van       |   |   |
|      |thematische medefinanciering (TMF), overwogen voor   |   |   |
|      |subsidie in het kader van het SALIN?                 |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Bij de selectie van de INGO's is de strategische     |   |   |
|      |meerwaarde van de samenwerking doorslaggevend        |   |   |
|      |geweest. Hierbij zijn ook de INGO's die op dit moment|   |   |
|      |subsidie uit TMF ontvangen, overwogen. Uiteindelijk  |   |   |
|      |is de keuze gemaakt voor de aan u kenbaar gemaakte 20|   |   |
|      |organisaties.                                        |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 3                                              |   |   |
|      |Zijn er INGO's uitgesloten van deelname aan het SALIN|   |   |
|      |die wel in aanmerking kwamen voor TMF subsidie en die|   |   |
|      |aan de criteria voldoen die u stelt aan strategische |   |   |
|      |samenwerking? Zo ja, wat is hiervoor de reden?       |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De keuze voor de in het beleidskader en              |   |   |
|      |subsidieregeling genoemde 20 organisaties is genomen |   |   |
|      |op basis van de gerealiseerde en de verwachte        |   |   |
|      |meerwaarde van deze specifieke organisaties, waarbij |   |   |
|      |de prestaties uit het verleden een belangrijke rol   |   |   |
|      |hebben gespeeld bij de totstandkoming van de keuze.  |   |   |
|      |Daarnaast is bewust gekozen voor een beperkt aantal  |   |   |
|      |organisaties om de werklast die het opzetten en      |   |   |
|      |uitvoeren van strategische allianties meebrengt      |   |   |
|      |binnen de perken te houden. Deze focus betekent dat  |   |   |
|      |er meerdere organisaties die tot op heden subsidie   |   |   |
|      |uit TMF ontvangen, niet in aanmerking kunnen komen   |   |   |
|      |voor SALIN.                                          |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 4                                              |   |   |
|      |Kunt u een overzicht geven van het aantal INGO's dat |   |   |
|      |sinds 2000 subsidie heeft gekregen, met de naam van  |   |   |
|      |de INGO's en de omvang van de subsidie? Welke INGO's |   |   |
|      |vallen in het SALIN af?                              |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Zie bijlage 1 voor het totaaloverzicht. Bijlage 2    |   |   |
|      |bevat de nadere specificatie van de organisaties die |   |   |
|      |aanspraak kunnen maken op SALIN. De organisaties die |   |   |
|      |niet in bijlage 2 voorkomen komen niet in aanmerking |   |   |
|      |voor subsidie in het kader van SALIN.                |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 5                                              |   |   |
|      |Bent u bereid om INGOs die tot nu toe in aanmerking  |   |   |
|      |kwamen voor TMF en die voldoen aan alle criteria voor|   |   |
|      |strategische samenwerking die u stelt, niet bij      |   |   |
|      |voorbaat uit te sluiten van subsidieverstrekking in  |   |   |
|      |het kader van SALIN?                                 |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Nee, zoals ik mijn antwoord op de vragen 2 en 3 heb  |   |   |
|      |aangegeven, is er een bewuste keuze gemaakt voor de  |   |   |
|      |20 organisaties.                                     |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 6                                              |   |   |
|      |Zijn alle organisaties die nu niet op de lijst staan |   |   |
|      |tot in lengte van dagen van SALIN uitgesloten? Zo ja |   |   |
|      |waarom? Zo neen, wat is de procedure om tot SALIN    |   |   |
|      |toegelaten te worden?                                |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De subsidieregeling die met het oog op SALIN tot     |   |   |
|      |stand is gebracht, geldt tot en met 31 december 2010.|   |   |
|      |Dit betekent dat overige INGO's gedurende deze       |   |   |
|      |periode niet in aanmerking kunnen komen voor         |   |   |
|      |subsidies uit centrale middelen.                     |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 7                                              |   |   |
|      |Worden ambassades betrokken bij het SALIN? Zo ja, op |   |   |
|      |welke wijze? Zo neen, waarom niet?                   |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Een van de belangrijkste uitgangspunten van het      |   |   |
|      |beleidskader SALIN is de intensieve samenwerking met |   |   |
|      |het ministerie. Dit betreft zowel het departement als|   |   |
|      |de ambassades. Zoals er nu reeds contacten bestaan   |   |   |
|      |tussen de ambassades en de organisaties, zullen deze |   |   |
|      |contacten verder worden uitgebouwd en geïntensiveerd.|   |   |
|      |Tevens zullen ambassades betrokken worden bij de     |   |   |
|      |beoordeling van de aanvragen omdat ze kennis hebben  |   |   |
|      |van het werk van de INGO's vanuit het veld.          |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 8                                              |   |   |
|      |Zijn er minimum- en maximumbedragen verbonden aan een|   |   |
|      |subsidie in het kader van SALIN? Zo ja, welke zijn   |   |   |
|      |die bedragen?                                        |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Per organisatie is een subsidieplafond vastgesteld,  |   |   |
|      |dit is dus het maximum bedrag waarop de organisaties |   |   |
|      |aanspraak kunnen maken. Als de ingediende voorstellen|   |   |
|      |beperkter van omvang of van onvoldoende kwaliteit    |   |   |
|      |zijn, kunnen ze geheel of gedeeltelijk worden        |   |   |
|      |afgewezen. Dit betekent dat er dus geen              |   |   |
|      |minimumbedragen zijn vastgesteld.                    |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 9                                              |   |   |
|      |Op welke wijze wordt de eis dat INGO's een meerwaarde|   |   |
|      |moeten hebben ten opzichte van het Nederlandse       |   |   |
|      |ontwikkelingsbeleid meegenomen in de toetsing van    |   |   |
|      |subsidievoorstellen?                                 |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Bij de selectie van de 20 SALIN - organisaties is    |   |   |
|      |uitgegaan van een specifieke meerwaarde die de       |   |   |
|      |organisaties in het verleden hebben aangetoond, het  |   |   |
|      |zogenaamde track record. Dit betekent echter niet dat|   |   |
|      |de organisaties op basis van de reeds behaalde       |   |   |
|      |resultaten automatisch subsidie uit SALIN zullen     |   |   |
|      |ontvangen. In de aanvraag die ze kunnen indienen moet|   |   |
|      |deze meerwaarde duidelijk naar voren worden gebracht.|   |   |
|      |De meerwaarde kan thematisch zijn, maar ook de       |   |   |
|      |werkwijze. Zo beschikken bijvoorbeeld sommige        |   |   |
|      |organisaties over een goede veldstructuur waardoor de|   |   |
|      |betrokkenheid van de doelgroep bij de uitvoering van |   |   |
|      |de activiteiten groot is. Het is aan de organisaties |   |   |
|      |om deze verwachte meerwaarde naar voren te laten     |   |   |
|      |komen in de aanvraag.                                |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 10                                             |   |   |
|      |Wordt bij het bedrag van 20 miljoen euro dat in de   |   |   |
|      |periode 2006 tot 2010 jaarlijks voor het SALIN       |   |   |
|      |beschikbaar komt rekening gehouden met               |   |   |
|      |geldontwaarding?                                     |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Nee, hier is geen rekening mee houden. De subsidies  |   |   |
|      |worden vastgesteld voor de gehele looptijd. Net als  |   |   |
|      |bij het huidige TMF komen hier geen correcties bij   |   |   |
|      |i.v.m. inflatie.                                     |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 11                                             |   |   |
|      |Kunnen Nederlandse NGO's ook betrokken worden bij de |   |   |
|      |uitvoeringsovereenkomst? Zo nee, waarom niet?        |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Indien de organisaties die aanspraak kunnen maken op |   |   |
|      |subsidie i.h.k.v. SALIN er voor zouden kiezen        |   |   |
|      |Nederlandse organisaties te betrekken bij de         |   |   |
|      |uitvoering van hun programma's, dan is dit mogelijk. |   |   |
|      |Het is echter niet toegestaan hiervoor SALIN -       |   |   |
|      |subsidiemiddelen over te hevelen naar Nederlandse    |   |   |
|      |NGO's indien deze organisaties aanspraak willen maken|   |   |
|      |op MFS - middelen.                                   |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 12                                             |   |   |
|      |Wat verstaat u onder "regelmatig" in relatie tot het |   |   |
|      |overleg over uitvoering en beleid door de            |   |   |
|      |themadirecties met de INGO's?                        |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Om invulling te kunnen geven aan de strategische     |   |   |
|      |alliantie nadat de subsidieaanvragen zijn            |   |   |
|      |goedgekeurd, is het noodzakelijk dat er intensief    |   |   |
|      |overleg plaatsvindt. Naast de gebruikelijke          |   |   |
|      |overlegmomenten rondom jaarplan en jaarverslag van de|   |   |
|      |organisaties zal er vaker contact zijn op inhoudelijk|   |   |
|      |terrein, waarbij ook nadrukkelijk de ambassades      |   |   |
|      |betrokken zullen worden. De aard van dit overleg kan |   |   |
|      |verschillend zijn per organisatie, gelet op de aard  |   |   |
|      |van de activiteiten die de betreffende INGO uitvoert.|   |   |
|      |Met elke organisatie waarvan de aanvraag wordt       |   |   |
|      |goedgekeurd zal een uitvoeringsovereenkomst worden   |   |   |
|      |opgesteld waarin o.a. afspraken worden gemaakt over  |   |   |
|      |de aard en vorm van het overleg.                     |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 13                                             |   |   |
|      |Wat verwacht u extra boven "uitvoering en monitoring |   |   |
|      |van een specifieke activiteit"? Wat betekent dat     |   |   |
|      |concreet voor de INGO's? Wat betekent dat voor het   |   |   |
|      |Ministerie? In hoeverre voldoen de organisaties die  |   |   |
|      |onder de vier genoemde thema's voor subsidie in      |   |   |
|      |aanmerking kunnen komen aan deze verwachtingen/eisen?|   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Monitoring richt zich alleen op het bewaken van de   |   |   |
|      |voortgang van het programma. Zoals ik in mijn        |   |   |
|      |antwoord op vraag 12 heb aangegeven, zullen de       |   |   |
|      |contacten in het kader van SALIN intensiever zijn om |   |   |
|      |te kunnen spreken van een strategische alliantie. De |   |   |
|      |verplichting om verdere inhoudelijke invulling te    |   |   |
|      |geven aan de strategische alliantie ligt dus zowel   |   |   |
|      |bij de INGO's als bij het ministerie.                |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 14                                             |   |   |
|      |Kunt u de richtbedragen per thema aangeven? Op grond |   |   |
|      |van welke beoordelingscriteria en om welke redenen   |   |   |
|      |wilt u verschillende richtbedragen per thema         |   |   |
|      |hanteren?                                            |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |In bijlage 2 is het overzicht opgenomen van de       |   |   |
|      |maximale subsidie per SALIN - organisatie. Op        |   |   |
|      |bepaalde beleidsterreinen is er sprake van           |   |   |
|      |activiteiten die hogere subsidies rechtvaardigen per |   |   |
|      |organisatie. Zo leggen dienstverlenende activiteiten |   |   |
|      |op de beleidsterreinen SRGR en HIV/AIDS, zoals de    |   |   |
|      |verspreiding van condooms een groter beslag op de    |   |   |
|      |bestedingen dan activiteiten op bijvoorbeeld het     |   |   |
|      |terrein van mensenrechten. Dit betekent dat de hoogte|   |   |
|      |van het subsidieplafond per organisatie verschilt.   |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 15                                             |   |   |
|      |Betekent het feit dat bij de keuze van organisaties  |   |   |
|      |die in aanmerking kunnen komen voor subsidie per     |   |   |
|      |thema vooral Noordelijke INGO's worden genoemd, dat  |   |   |
|      |er volgens u geen Zuidelijke INGO's zijn die een     |   |   |
|      |aantoonbare toegevoegde waarde kunnen hebben om de   |   |   |
|      |door Nederland gestelde thematische                  |   |   |
|      |beleidsprioriteiten te kunnen realiseren? Kan de     |   |   |
|      |grote voorkeur voor Noordelijke INGO's worden        |   |   |
|      |onderbouwd?                                          |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |In aanvulling op antwoorden op de vragen 2 en 3, wil |   |   |
|      |ik opmerken dat het uitgangspunt voor SALIN is het   |   |   |
|      |bereiken van resultaten op mondiaal niveau. Dit heeft|   |   |
|      |geleid tot de selectie van de 20 INGO's. Ik verwacht |   |   |
|      |dat zij op mondiaal niveau meer effect kunnen hebben |   |   |
|      |dan INGO's die regionaal opereren.  De beoogde SALIN |   |   |
|      |- organisaties zijn allen Noordelijke organisaties   |   |   |
|      |die beschikken over brede netwerken en in bepaalde   |   |   |
|      |gevallen dankzij hun veldstructuur aanwezig zijn in  |   |   |
|      |vele landen.                                         |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 16                                             |   |   |
|      |Acht u de Noord-Zuid coöperatie - gezien de hoge     |   |   |
|      |prioriteit die samenwerking van de in Nederland      |   |   |
|      |gevestigde particuliere organisaties met             |   |   |
|      |partnerorganisaties in ontwikkelingslanden heeft -   |   |   |
|      |belangrijker dan de Zuid-Zuid coöperatie? Zo nee, wat|   |   |
|      |is volgens u de reden dat deze indruk ontstaat?      |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Nee, zoals in mijn antwoord op vraag 15 heb          |   |   |
|      |aangegeven, zijn de 20 INGO's onder meer gekozen     |   |   |
|      |vanwege het feit dat ze mondiaal actief zijn, of het |   |   |
|      |hierbij ging om een Zuidelijke dan wel Noordelijke   |   |   |
|      |organisatie heeft hierbij geen rol gespeeld.         |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 17                                             |   |   |
|      |Vindt u dat de Nederlandse beleidsdoelstellingen voor|   |   |
|      |Ontwikkelingssamenwerking efficiënter gerealiseerd   |   |   |
|      |zullen worden door een Noord-Zuid samenwerking dan   |   |   |
|      |met directe capaciteitsopbouw en verzelfstandiging   |   |   |
|      |van organisaties in het Zuiden? Hoe ziet u het belang|   |   |
|      |van Zuid-Zuid samenwerking in het beleidskader voor  |   |   |
|      |SALIN?                                               |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Nee, ik deel uw mening niet. Zuid - Zuid samenwerking|   |   |
|      |is in toenemende mate belangrijk en mede mogelijk    |   |   |
|      |gemaakt dankzij capaciteitsopbouw. Zoals ik heb      |   |   |
|      |aangegeven in mijn antwoord op 16, heb ik voor de    |   |   |
|      |uitvoering van mijn thematische beleidsprioriteiten  |   |   |
|      |in het kader van SALIN gekozen voor organisaties die |   |   |
|      |mondiaal opereren.                                   |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 18                                             |   |   |
|      |Waarom wordt bij het ene thema (vredesopbouw,        |   |   |
|      |mensenrechten en goed bestuur) een lijst van negen   |   |   |
|      |mogelijke partners genoemd, terwijl bij andere       |   |   |
|      |thema's (water/ Aids) slechts één mogelijke partner  |   |   |
|      |wordt genoemd?                                       |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Bij de selectie van de organisaties is uitgegaan van |   |   |
|      |specialisaties binnen de voor Nederland prioritaire  |   |   |
|      |beleidsterreinen. De 20 INGO's zijn gekozen vanwege  |   |   |
|      |hun duidelijke meerwaarde, die zij hebben aangetoond |   |   |
|      |in het verleden en de potentie om een strategische   |   |   |
|      |alliantie te ontwikkelen met de Nederlandse regering.|   |   |
|      |Op bepaalde beleidsterreinen opereren INGO's         |   |   |
|      |prominenter ten opzichte van Nederlandse NGO's dan op|   |   |
|      |andere terreinen. Dit heeft ertoe geleid dat het     |   |   |
|      |aantal organisaties per thema verschilt.             |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 19                                             |   |   |
|      |Kunnen kerken of internationale kerkelijke           |   |   |
|      |organisaties ook in aanmerking komen voor subsidie in|   |   |
|      |het kader van het SALIN?                             |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Voor subsidie op grond van deze regeling komen       |   |   |
|      |uitsluitend in aanmerking de organisaties die zijn   |   |   |
|      |opgenomen in de subsidieregeling en het beleidskader.|   |   |
|      |Onder de twintig genoemde organisaties die zijn      |   |   |
|      |gekozen bevinden zich geen kerken of internationale  |   |   |
|      |kerkelijke organisaties. Dit betekent niet dat       |   |   |
|      |internationale kerkelijke organisaties zijn          |   |   |
|      |uitgesloten van een eventueel vervolg op SALIN.      |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 20                                             |   |   |
|      |Op grond waarvan rechtvaardigt u dat in het          |   |   |
|      |beleidskader SALIN "een subsidie in het kader van het|   |   |
|      |SALIN slechts open staat voor programmasubsidie en   |   |   |
|      |nooit meer dan 50 % van de uitgaven van het programma|   |   |
|      |zal beslaan" , terwijl subsidies in het kader van het|   |   |
|      |Medefinancieringsstelsel (MFS) niet meer dan 75 % van|   |   |
|      |de totale uitgaven per jaar van een organisatie      |   |   |
|      |bedragen?                                            |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De eigen bijdrage is in het kader van SALIN  hoger   |   |   |
|      |dan onder MFS. Dit is gebaseerd op het feit dat het  |   |   |
|      |hier gaat om internationale organisaties die allen   |   |   |
|      |beschikken over een sterke financieringsbasis van    |   |   |
|      |andere donoren.                                      |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 21                                             |   |   |
|      |Welke van de in het beleidskader SALIN vermelde      |   |   |
|      |INGO's ontvangen nog subsidie vanuit het TMF en op   |   |   |
|      |welke termijn zal deze zijn afgerond?                |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Zie hiervoor het overzicht in bijlage 2. Waar in de  |   |   |
|      |eerste jaren geen bedrag is opgenomen, betekent dit  |   |   |
|      |dat de betreffende INGO's nog de beschikking heeft   |   |   |
|      |over lopende TMF - financiering.                     |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 22                                             |   |   |
|      |Wat is de reden dat landenspecifieke voorstellen niet|   |   |
|      |in aanmerking komen voor SALIN?                      |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Binnen SALIN wordt gestreefd naar resultaten op      |   |   |
|      |mondiaal niveau, daarom is gekozen voor organisaties |   |   |
|      |die opereren in meerdere landen. Zie voor het overige|   |   |
|      |mijn antwoord op vraag 25.                           |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 23                                             |   |   |
|      |Waarom is de subsidieperiode in geval van            |   |   |
|      |aansluitende subsidie op een TMF-subsidie per        |   |   |
|      |definitie korter dan vijf jaar?                      |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De regeling heeft een looptijd van 2006 - 2010. Waar |   |   |
|      |het gaat om organisaties die nu nog TMF ontvangen is |   |   |
|      |het logisch eventuele SALIN - financiering hierop te |   |   |
|      |laten aansluiten.                                    |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 24                                             |   |   |
|      |Wat is de reden dat een slechts een beperkte selectie|   |   |
|      |INGO's voor subsidie in aanmerking komt?             |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Zie het antwoord op de vragen 2 en 3.                |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 25                                             |   |   |
|      |Zijn INGO's die niet mondiaal, maar bijvoorbeeld wel |   |   |
|      |regionaal opereren per definitie uitgesloten?        |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Zie mijn antwoord op vraag 15.                       |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 26                                             |   |   |
|      |In hoeverre wordt bij de subsidietoekenning rekening |   |   |
|      |gehouden met de aanwezigheid van Nederlandse NGO's   |   |   |
|      |die dezelfde activiteiten kunnen ontplooien en       |   |   |
|      |dezelfde expertise hebben? Kunnen INGO's zich        |   |   |
|      |uitsluitend voor subsidie kwalificeren indien er geen|   |   |
|      |vergelijkbare Nederlandse NGO's zijn die - weliswaar |   |   |
|      |op grond van een andere subsidieregeling - hetzelfde |   |   |
|      |werk kunnen doen?                                    |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Bij de selectie van de organisaties is uitgegaan van |   |   |
|      |specialisaties binnen de voor Nederland prioritaire  |   |   |
|      |beleidsterreinen. De 20 INGO's zijn gekozen vanwege  |   |   |
|      |hun duidelijke meerwaarde die zij hebben aangetoond  |   |   |
|      |in het verleden en de potentie om een strategische   |   |   |
|      |alliantie te ontwikkelen met de Nederlandse regering.|   |   |
|      |Hun werkwijze en de door hen geleverde resultaten    |   |   |
|      |worden in onvoldoende mate gedekt door Nederlandse   |   |   |
|      |NGO's.                                               |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 27                                             |   |   |
|      |Is de selectie van INGO's bij de thema's bedoeld als |   |   |
|      |voorbeeld? Of zijn de genoemde organisaties al       |   |   |
|      |uitverkoren om de subsidie te ontvangen? Kunnen ook  |   |   |
|      |andere organisaties in aanmerking komen?             |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Financiering in het kader van SALIN beperkt zich tot |   |   |
|      |de genoemde organisaties. Overigens wil ik nogmaals  |   |   |
|      |uitdrukkelijk vermelden dat de voorwaarde geldt dat  |   |   |
|      |de ingediende aanvragen van voldoende kwaliteit      |   |   |
|      |dienen te zijn. Dat de organisaties met naam en      |   |   |
|      |subsidieplafond zijn genoemd heeft te maken met de   |   |   |
|      |gekozen subsidiemodaliteit en biedt geen garantie    |   |   |
|      |voor toekenning.                                     |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 28                                             |   |   |
|      |Waarom worden in het beleidskader de INGO's al met   |   |   |
|      |name genoemd? Dat is toch niet gebruikelijk in een   |   |   |
|      |beleidskader? Geeft dit aan dat u eigenlijk al uw    |   |   |
|      |keus heeft gemaakt voor bepaalde organisaties en dat |   |   |
|      |zij alleen nog maar een subsidieaanvraag hoeven in te|   |   |
|      |dienen? Kunnen INGO's die niet expliciet genoemd zijn|   |   |
|      |in het beleidskader wel een aanvraag indienen? Staan |   |   |
|      |zij niet bij voorbaat op achterstand ten opzichte van|   |   |
|      |de wel genoemde INGO's?                              |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De samenwerking met INGO's in het kader van SALIN zal|   |   |
|      |een ander karakter hebben dan tot nu toe gebruikelijk|   |   |
|      |met programma's voor Nederlandse organisaties. Deze  |   |   |
|      |samenwerking vindt plaats op gebieden waar deze      |   |   |
|      |organisaties een aantoonbare toegevoegde waarde      |   |   |
|      |kunnen leveren voor het bereiken van de door mij     |   |   |
|      |gekozen thematische beleidsprioriteiten. Het         |   |   |
|      |complementaire karakter van de samenwerking met de   |   |   |
|      |INGO's brengt met zich mee dat er veel intensievere  |   |   |
|      |contacten nodig zijn met het ministerie. Binnen SALIN|   |   |
|      |zal er meer ruimte zijn voor onderlinge afstemming en|   |   |
|      |overleg over de aard en planning van de uit te voeren|   |   |
|      |activiteiten dan binnen de kaders van een            |   |   |
|      |traditionele subsidierelatie mogelijk is. De uitkomst|   |   |
|      |van de intensieve dialoog over het uit te voeren     |   |   |
|      |programma zal worden vastgelegd in de                |   |   |
|      |uitvoeringsovereenkomstbijeenkomst. Deze dialoog kan |   |   |
|      |pas plaatsvinden nadat de organisaties een           |   |   |
|      |kwalitatief goede aanvraag hebben ingediend.         |   |   |
|      |Alhoewel ervoor gekozen is vast te leggen welke      |   |   |
|      |organisaties voor subsidie op grond van deze regeling|   |   |
|      |in aanmerking komen, betekent het niet dat de        |   |   |
|      |genoemde organisaties een afdwingbare aanspraak op   |   |   |
|      |subsidie hebben. De gekozen opzet brengt echter wel  |   |   |
|      |met zich mee dat geen andere organisaties dan genoemd|   |   |
|      |in de regeling voor subsidie in aanmerking kunnen    |   |   |
|      |komen.                                               |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 29                                             |   |   |
|      |In hoeverre zijn twee van de vier onderscheidende    |   |   |
|      |aspecten - het hebben van een strategie die gericht  |   |   |
|      |is op partnerschap met Zuidelijke organisaties en het|   |   |
|      |leveren van een uniek product of het hanteren van een|   |   |
|      |unieke werkwijze - goed te operationaliseren? Zijn   |   |   |
|      |deze criteria niet heel vaag en geven zij u niet heel|   |   |
|      |veel beleidsvrijheid bij het inwilligen van          |   |   |
|      |subsidieaanvragen?                                   |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |In het kader van o.a. TMF is ruime ervaring opgedaan |   |   |
|      |met het beoordelen van deze aspecten. Gelet hierop   |   |   |
|      |deel ik niet de vrees  dat er te veel beleidsvrijheid|   |   |
|      |bestaat bij het beoordelen van de aanvragen. Als     |   |   |
|      |voorbeeld wil ik aangeven hoe beoordeeld wordt op    |   |   |
|      |welke manier een aanvragende organisatie omgaat met  |   |   |
|      |haar Zuidelijke partners. Men moet kunnen aantonen op|   |   |
|      |welke wijze de Zuidelijke partners reële invloed     |   |   |
|      |kunnen uitoefenen op het beleid van de Noordelijke   |   |   |
|      |organisatie. Het gaat dan om betrokkenheid van de    |   |   |
|      |partnerorganisaties bij de vorming van het beleid,   |   |   |
|      |blijkend uit inhoudelijke input verwerkt in het      |   |   |
|      |bedrijfplan en de subsidieaanvraag. Daarnaast is van |   |   |
|      |belang dat de partners een bepaalde mate van         |   |   |
|      |beslissingsbevoegdheid hebben, dit kan bijvoorbeeld  |   |   |
|      |d.m.v. vertegenwoordiging in het bestuur van de      |   |   |
|      |Noordelijke organisatie.                             |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 30                                             |   |   |
|      |Kunt u aangeven waarom enerzijds SALIN niet openstaat|   |   |
|      |voor Nederlandse organisaties, maar anderzijds       |   |   |
|      |subsidieverstrekking vanuit SALIN aan INGO's niet    |   |   |
|      |gelijktijdig kan zijn met een lopende TMF-subsidie?  |   |   |
|      |TMF-subsidie is toch alleen bedoeld voor organisaties|   |   |
|      |die in Nederland gevestigd zijn? Kunnen              |   |   |
|      |internationale organisaties die in Nederland         |   |   |
|      |gevestigd zijn wel in aanmerking komen voor SALIN?   |   |   |
|      |Wat is de reden voor deze voorwaarden?               |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Eerst met ingang van de TMF ronde 2006 - 2010 zijn   |   |   |
|      |INGO's uitgesloten van TMF. Dit betekent dat onder de|   |   |
|      |eerste drie TMF rondes (2003 - 2006, 2004 - 2007,    |   |   |
|      |2005 - 2008) wel INGO's zijn gefinancierd, waarvan de|   |   |
|      |subsidies derhalve maximaal doorlopen tot uiterlijk 1|   |   |
|      |januari 2009. De genoemde organisaties zijn geen van |   |   |
|      |allen gevestigd in Nederland.                        |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 31                                             |   |   |
|      |Kunt u aangeven waarom het Asian Harm Reduction      |   |   |
|      |Network (AHRN) niet wordt genoemd onder thema 2 als  |   |   |
|      |organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie|   |   |
|      |in het kader van het SALIN, terwijl Nederland        |   |   |
|      |enerzijds in diverse fora een lans heeft gebroken    |   |   |
|      |voor 'harm reduction' methodieken in het kader van de|   |   |
|      |Aidsbestrijding onder druggebruikers, en u anderzijds|   |   |
|      |erkent dat het percentage HIV-infecties in sommige   |   |   |
|      |Aziatische landen tot 80 % van de totale groep       |   |   |
|      |geïnfecteerden kan oplopen? Houdt dit in dat u geen  |   |   |
|      |rol voor Nederland ziet weggelegd in het kader van   |   |   |
|      |'harm reduction' methodieken in het kader van de     |   |   |
|      |Aidsbestrijding?                                     |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Het feit dat het Asian Harm Reduction Network niet   |   |   |
|      |wordt genoemd als organisatie die in aanmerking kan  |   |   |
|      |komen voor financiering onder SALIN (Strategische    |   |   |
|      |Allianties met Internationale NGOs) betekent niet dat|   |   |
|      |het onderwerp 'harm reduction' minder prioriteit     |   |   |
|      |krijgt binnen het Nederlandse aids-beleid. Het is    |   |   |
|      |immers duidelijk dat in grote delen van Azië en Oost |   |   |
|      |Europa de HIV transmissie onder IV druggebruikers de |   |   |
|      |belangrijkste aanjager is van de snel toenemende     |   |   |
|      |aids-epidemie. 'Harm reduction' is een bewezen       |   |   |
|      |effectieve aanpak om HIV infecties onder IV drug     |   |   |
|      |gebruikers te verminderen, en daarmee de risico's van|   |   |
|      |een zich generaliserende epidemie te beperken.       |   |   |
|      |Nederland zal dan ook in internationale discussies en|   |   |
|      |bijeenkomsten het belang van 'harm reduction' blijven|   |   |
|      |bepleiten. Ik ben echter van mening dat financiering |   |   |
|      |van 'harm reduction' programma's ook kan gebeuren    |   |   |
|      |door multilaterale organisaties, zoals UNAIDS, en in |   |   |
|      |het bijzonder haar co-sponsor UNODC, en het Global   |   |   |
|      |Fund. Nederland draagt financieel ruim bij aan deze  |   |   |
|      |organisaties.                                        |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 32                                             |   |   |
|      |Vindt u bij nader inzien dat er tenminste enkele     |   |   |
|      |belangrijke op AIDS-bestrijding gerichte INGO's in   |   |   |
|      |aanmerking moeten komen voor subsidie uit het SALIN, |   |   |
|      |gezien de prioriteit die u zegt te geven aan dit     |   |   |
|      |onderwerp? Bent u bereid om binnen geldende criteria |   |   |
|      |tenminste het Asian Harm Reduction Network (AHRN) en |   |   |
|      |het Africa Regional Program van de IHAA in aanmerking|   |   |
|      |te laten komen voor mogelijke subsidiering uit SALIN?|   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Aids-bestrijding blijft prioritair in het Nederlandse|   |   |
|      |beleid, niet alleen middels het particuliere kanaal, |   |   |
|      |maar ook langs multilaterale en bilaterale kanalen.  |   |   |
|      |In het kader van SALIN heb ik één internationale INGO|   |   |
|      |aangewezen die bij zal dragen aan aids-preventie:    |   |   |
|      |Population Services International. Deze organisatie  |   |   |
|      |is gespecialiseerd in het distribueren van condooms  |   |   |
|      |via social marketing. Zowel Asian Harm Reduction     |   |   |
|      |Network als het Africa Regional Program zijn         |   |   |
|      |regionale initiatieven. Zoals ik in mijn antwoord op |   |   |
|      |vraag 15 heb aangegeven, zijn voor wat betreft SALIN |   |   |
|      |alleen mondiaal opererende organisaties opgenomen.   |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 33                                             |   |   |
|      |Waarin onderscheiden de drie onder thema 2 (seksuele |   |   |
|      |en reproductieve gezondheid en rechten) genoemde     |   |   |
|      |organisaties die wel in aanmerking kunnen komen voor |   |   |
|      |subsidie in het kader van het SALIN, zich van        |   |   |
|      |bijvoorbeeld Family Care International (FCI) die in  |   |   |
|      |het beleidskader voor SALIN niet in aanmerking komt  |   |   |
|      |voor subsidie?                                       |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Bij het besluit tot strategische keuze voor de drie  |   |   |
|      |onder thema twee genoemde INGO's is met name ingezet |   |   |
|      |op organisaties die een brede insteek hebben inzake  |   |   |
|      |het beleidsveld SRGR. Daarnaast betreft het          |   |   |
|      |organisaties die sterk zijn in uitvoering en op basis|   |   |
|      |daarvan een erkende, geloofwaardige en krachtige     |   |   |
|      |bijdrage kunnen leveren aan het debat op landenniveau|   |   |
|      |over het gehele terrein van seksuele en reproductieve|   |   |
|      |gezondheid en rechten.                               |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 34                                             |   |   |
|      |Wie beoordeelt de subsidieaanvragen? In hoeverre     |   |   |
|      |speelt een onafhankelijke commissie een rol bij de   |   |   |
|      |beoordeling en de toekenning van subsidieaanvragen?  |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De beoordeling zal worden gedaan door de relevante   |   |   |
|      |themadirecties in samenspraak met de ambassades. Dit |   |   |
|      |is zeer belangrijk omdat zij samen met de INGO's     |   |   |
|      |invulling moeten geven aan de strategische           |   |   |
|      |allianties. Een onafhankelijke commissie speelt      |   |   |
|      |hierbij dus geen rol.                                |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 35                                             |   |   |
|      |Is er een volgorde van belangrijkheid in de vermelde |   |   |
|      |beoordelingscriteria? Zijn alle criteria even 'hard' |   |   |
|      |of zijn er uitzonderingen mogelijk?                  |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Er zal een grotere nadruk liggen op de               |   |   |
|      |beoordelingscriteria die betrekking op hebben het    |   |   |
|      |subsidievoorstel zelf dan op de criteria die zich    |   |   |
|      |richten op de organisatieanalyse. Aangezien het      |   |   |
|      |organisaties betreft waarmee reeds een               |   |   |
|      |subsidierelatie bestaat, zijn er in het verleden     |   |   |
|      |reeds een of meerdere organisatiebeoordelingen       |   |   |
|      |uitgevoerd door het ministerie. De                   |   |   |
|      |beoordelingscriteria die betrekking hebben op de uit |   |   |
|      |te voeren activiteiten en de mogelijkheden om inhoud |   |   |
|      |te geven aan de strategische alliantie wegen derhalve|   |   |
|      |zwaarder. Het beoogde resultaat gaat immers verder   |   |   |
|      |dan alleen uitvoering van een programma om te kunnen |   |   |
|      |spreken van meerwaarde.                              |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 36                                             |   |   |
|      |Wat bedoelt u met "innovatieve elementen" bij het    |   |   |
|      |zesde criterium voor beoordeling van de aanvraag?    |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Organisaties kunnen innovatief opereren langs        |   |   |
|      |verschillende lijnen. Zo kan het zijn dat een        |   |   |
|      |programma innovatief is omdat het vernieuwend is     |   |   |
|      |binnen het (subthematisch) veld waarin de organisatie|   |   |
|      |werkt dan wel omdat de voorgestelde activiteiten     |   |   |
|      |thematisch uniek zijn. Daarnaast kan het zijn dat een|   |   |
|      |voorstel de efficiëntie van de organisatie verhoogt  |   |   |
|      |waardoor met dezelfde middelen meer bereikt kan      |   |   |
|      |worden. Om innovatieve elementen aan te brengen in   |   |   |
|      |een aanvraag, dienen de organisaties tevens in staat |   |   |
|      |te worden gesteld om bepaalde risico's te kunnen     |   |   |
|      |lopen, zij het in beperkte mate. Het gaat immers om  |   |   |
|      |nieuwe elementen waarvan het succes niet op voorhand |   |   |
|      |vaststaat.                                           |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 37                                             |   |   |
|      |Wat bedoelt u met "zonodig toestemming vragen aan de |   |   |
|      |Minister" in het geval van tussentijdse bijsturing   |   |   |
|      |van een project? Wat zijn de criteria waaraan INGO's |   |   |
|      |zich hierbij moeten houden?                          |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De activiteiten waarvoor de subsidie is bestemd, zijn|   |   |
|      |omschreven in de subsidiebeschikking. Dit betekent   |   |   |
|      |dat een substantiële wijziging tijdens de uitvoering |   |   |
|      |ter goedkeuring aan het ministerie moeten worden     |   |   |
|      |voorgelegd. De reden hiervoor is dat de originele    |   |   |
|      |subsidieaanvraag de basis is geweest voor de         |   |   |
|      |goedkeuring, dus is het essentieel dat substantiële  |   |   |
|      |wijzigingen worden voorgelegd.                       |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 38                                             |   |   |
|      |Wie betaalt de kosten van de externe evaluatie die   |   |   |
|      |een keer per subsidieperiode moet plaatsvinden?      |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Het ministerie zal de kosten voor de uit te voeren   |   |   |
|      |evaluatie van SALIN op zich nemen.                   |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 39                                             |   |   |
|      |Betekent het feit dat landenspecifieke aanvragen geen|   |   |
|      |subsidiëring ontvangen uit SALIN-middelen, dat er al |   |   |
|      |middelen zijn toegewezen aan de Nederlandse          |   |   |
|      |vertegenwoordiging in het buitenland? Zo ja, hoe     |   |   |
|      |groot is dit bedrag? Zo nee, op welke termijn wordt  |   |   |
|      |bekend hoe groot dit bedrag is?                      |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Reeds op dit moment werken Nederlandse ambassades    |   |   |
|      |veelvuldig samen met lokale NGO's. Al naar gelang de |   |   |
|      |lokale situatie en het werkterrein kiezen ambassades |   |   |
|      |die partners waarmee de beoogde resultaten zo goed   |   |   |
|      |mogelijk kunnen worden gerealiseerd. De toekenning   |   |   |
|      |van middelen aan NGO's zal derhalve variëren per land|   |   |
|      |en thema.                                            |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 40                                             |   |   |
|      |Welke andere mogelijkheden tot subsidiëring ziet u   |   |   |
|      |voor Nederlandse - ontwikkelingsrelevante -          |   |   |
|      |landenspecifieke organisaties, die op dit moment     |   |   |
|      |tussen 'wal en schip' dreigen te vallen, omdat zij   |   |   |
|      |geen toegang hebben noch tot financiering in het     |   |   |
|      |kader van TMF of MFS of SALIN noch tot de Nederlandse|   |   |
|      |ambassades?                                          |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |De huidige medefinancieringsorganisaties (MFO's)     |   |   |
|      |hebben sinds de totstandkoming van het               |   |   |
|      |Medefinancieringsprogramma (MFP) in 2002 de          |   |   |
|      |mogelijkheid om Nederlandse landenspecifieke         |   |   |
|      |organisaties te subsidiëren. Zoals ik in mijn        |   |   |
|      |antwoord op vraag 39 heb aangegeven bestaan er       |   |   |
|      |mogelijkheden voor financiering door Nederlandse     |   |   |
|      |ambassades.                                          |   |   |
|      |                                                     |   |   |
|      |Vraag 41                                             |   |   |
|      |Hoe kunnen INGO's een landenspecifieke aanvraag      |   |   |
|      |indienen voor een land waar geen Nederlandse         |   |   |
|      |vertegenwoordiging is gevestigd?                     |   |   |
|      |Antwoord                                             |   |   |
|      |Dit kunnen ze doen bij de Nederlandse                |   |   |
|      |vertegenwoordiging waaronder dit land valt. Zo is    |   |   |
|      |bijvoorbeeld de Nederlandse ambassade in Senegal     |   |   |
|      |eveneens verantwoordelijk voor het OS - programma met|   |   |
|      |de Kaapverdische eilanden.                           |   |   |

---- --