Kamerbrief betreffende vragen inzake het beleidskader voor internationale niet-gouvernementele organisaties (INGO's)
Aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Binnenhof 4
Den Haag | |Directie Sociale en Institutionele Ontwikkeling
Afdeling Maatschappelijke Organisaties
Bezuidenhoutseweg 67
Postbus 20061
2500 EB Den Haag | |
|Datum |15 november 2005 |Behand|Gerard Schulting | | | |eld | | |Kenmer|DSI/MY-522 |Telefo|070-3486018 | |k | |on | | |Blad |1/1 |Fax |070-3484883 | |Bijlag|3 |gerard.schulting@minbuza.nl | |e(n) | | | |Betref|Uw verzoek inzake het beleidskader | | |t |voor internationale niet - | | | |gouvernementele organisaties | | | |(INGO's) | |Gaarne bied ik u hierbij de reactie aan op uw verzoek van 20 september 2005 met kenmerk 05 - BuZa-79, inzake het beleidskader voor internationale niet - gouvernementele organisaties (INGO's).
De Minister voor Ontwikkelingssamenwerking,
A.M.A. van Ardenne-van der Hoeven
| |Vraag 1 | | | | |Is een evaluatie aan het eind van de subsidieperiode | | | | |van het beleidskader voor Strategische Allianties met| | | | |Internationale NGO's (SALIN) gepland? Zo nee, waarom | | | | |niet? | | | | |Antwoord | | | | |Ja, in 2009 zal een externe evaluatie worden | | | | |uitgevoerd. | | | | | | | | | |Vraag 2 | | | | |Zijn alle internationale niet-gouvernementele | | | | |organisaties (INGO's) die voorheen in aanmerking | | | | |kwamen voor subsidieverlening in het kader van | | | | |thematische medefinanciering (TMF), overwogen voor | | | | |subsidie in het kader van het SALIN? | | | | |Antwoord | | | | |Bij de selectie van de INGO's is de strategische | | | | |meerwaarde van de samenwerking doorslaggevend | | | | |geweest. Hierbij zijn ook de INGO's die op dit moment| | | | |subsidie uit TMF ontvangen, overwogen. Uiteindelijk | | | | |is de keuze gemaakt voor de aan u kenbaar gemaakte 20| | | | |organisaties. | | | | | | | | | |Vraag 3 | | | | |Zijn er INGO's uitgesloten van deelname aan het SALIN| | | | |die wel in aanmerking kwamen voor TMF subsidie en die| | | | |aan de criteria voldoen die u stelt aan strategische | | | | |samenwerking? Zo ja, wat is hiervoor de reden? | | | | |Antwoord | | | | |De keuze voor de in het beleidskader en | | | | |subsidieregeling genoemde 20 organisaties is genomen | | | | |op basis van de gerealiseerde en de verwachte | | | | |meerwaarde van deze specifieke organisaties, waarbij | | | | |de prestaties uit het verleden een belangrijke rol | | | | |hebben gespeeld bij de totstandkoming van de keuze. | | | | |Daarnaast is bewust gekozen voor een beperkt aantal | | | | |organisaties om de werklast die het opzetten en | | | | |uitvoeren van strategische allianties meebrengt | | | | |binnen de perken te houden. Deze focus betekent dat | | | | |er meerdere organisaties die tot op heden subsidie | | | | |uit TMF ontvangen, niet in aanmerking kunnen komen | | | | |voor SALIN. | | | | | | | | | |Vraag 4 | | | | |Kunt u een overzicht geven van het aantal INGO's dat | | | | |sinds 2000 subsidie heeft gekregen, met de naam van | | | | |de INGO's en de omvang van de subsidie? Welke INGO's | | | | |vallen in het SALIN af? | | | | |Antwoord | | | | |Zie bijlage 1 voor het totaaloverzicht. Bijlage 2 | | | | |bevat de nadere specificatie van de organisaties die | | | | |aanspraak kunnen maken op SALIN. De organisaties die | | | | |niet in bijlage 2 voorkomen komen niet in aanmerking | | | | |voor subsidie in het kader van SALIN. | | | | | | | | | |Vraag 5 | | | | |Bent u bereid om INGOs die tot nu toe in aanmerking | | | | |kwamen voor TMF en die voldoen aan alle criteria voor| | | | |strategische samenwerking die u stelt, niet bij | | | | |voorbaat uit te sluiten van subsidieverstrekking in | | | | |het kader van SALIN? | | | | |Antwoord | | | | |Nee, zoals ik mijn antwoord op de vragen 2 en 3 heb | | | | |aangegeven, is er een bewuste keuze gemaakt voor de | | | | |20 organisaties. | | | | | | | | | |Vraag 6 | | | | |Zijn alle organisaties die nu niet op de lijst staan | | | | |tot in lengte van dagen van SALIN uitgesloten? Zo ja | | | | |waarom? Zo neen, wat is de procedure om tot SALIN | | | | |toegelaten te worden? | | | | |Antwoord | | | | |De subsidieregeling die met het oog op SALIN tot | | | | |stand is gebracht, geldt tot en met 31 december 2010.| | | | |Dit betekent dat overige INGO's gedurende deze | | | | |periode niet in aanmerking kunnen komen voor | | | | |subsidies uit centrale middelen. | | | | | | | | | |Vraag 7 | | | | |Worden ambassades betrokken bij het SALIN? Zo ja, op | | | | |welke wijze? Zo neen, waarom niet? | | | | |Antwoord | | | | |Een van de belangrijkste uitgangspunten van het | | | | |beleidskader SALIN is de intensieve samenwerking met | | | | |het ministerie. Dit betreft zowel het departement als| | | | |de ambassades. Zoals er nu reeds contacten bestaan | | | | |tussen de ambassades en de organisaties, zullen deze | | | | |contacten verder worden uitgebouwd en geïntensiveerd.| | | | |Tevens zullen ambassades betrokken worden bij de | | | | |beoordeling van de aanvragen omdat ze kennis hebben | | | | |van het werk van de INGO's vanuit het veld. | | | | | | | | | | | | | | |Vraag 8 | | | | |Zijn er minimum- en maximumbedragen verbonden aan een| | | | |subsidie in het kader van SALIN? Zo ja, welke zijn | | | | |die bedragen? | | | | |Antwoord | | | | |Per organisatie is een subsidieplafond vastgesteld, | | | | |dit is dus het maximum bedrag waarop de organisaties | | | | |aanspraak kunnen maken. Als de ingediende voorstellen| | | | |beperkter van omvang of van onvoldoende kwaliteit | | | | |zijn, kunnen ze geheel of gedeeltelijk worden | | | | |afgewezen. Dit betekent dat er dus geen | | | | |minimumbedragen zijn vastgesteld. | | | | | | | | | |Vraag 9 | | | | |Op welke wijze wordt de eis dat INGO's een meerwaarde| | | | |moeten hebben ten opzichte van het Nederlandse | | | | |ontwikkelingsbeleid meegenomen in de toetsing van | | | | |subsidievoorstellen? | | | | |Antwoord | | | | |Bij de selectie van de 20 SALIN - organisaties is | | | | |uitgegaan van een specifieke meerwaarde die de | | | | |organisaties in het verleden hebben aangetoond, het | | | | |zogenaamde track record. Dit betekent echter niet dat| | | | |de organisaties op basis van de reeds behaalde | | | | |resultaten automatisch subsidie uit SALIN zullen | | | | |ontvangen. In de aanvraag die ze kunnen indienen moet| | | | |deze meerwaarde duidelijk naar voren worden gebracht.| | | | |De meerwaarde kan thematisch zijn, maar ook de | | | | |werkwijze. Zo beschikken bijvoorbeeld sommige | | | | |organisaties over een goede veldstructuur waardoor de| | | | |betrokkenheid van de doelgroep bij de uitvoering van | | | | |de activiteiten groot is. Het is aan de organisaties | | | | |om deze verwachte meerwaarde naar voren te laten | | | | |komen in de aanvraag. | | | | | | | | | |Vraag 10 | | | | |Wordt bij het bedrag van 20 miljoen euro dat in de | | | | |periode 2006 tot 2010 jaarlijks voor het SALIN | | | | |beschikbaar komt rekening gehouden met | | | | |geldontwaarding? | | | | |Antwoord | | | | |Nee, hier is geen rekening mee houden. De subsidies | | | | |worden vastgesteld voor de gehele looptijd. Net als | | | | |bij het huidige TMF komen hier geen correcties bij | | | | |i.v.m. inflatie. | | | | | | | | | |Vraag 11 | | | | |Kunnen Nederlandse NGO's ook betrokken worden bij de | | | | |uitvoeringsovereenkomst? Zo nee, waarom niet? | | | | |Antwoord | | | | |Indien de organisaties die aanspraak kunnen maken op | | | | |subsidie i.h.k.v. SALIN er voor zouden kiezen | | | | |Nederlandse organisaties te betrekken bij de | | | | |uitvoering van hun programma's, dan is dit mogelijk. | | | | |Het is echter niet toegestaan hiervoor SALIN - | | | | |subsidiemiddelen over te hevelen naar Nederlandse | | | | |NGO's indien deze organisaties aanspraak willen maken| | | | |op MFS - middelen. | | | | | | | | | |Vraag 12 | | | | |Wat verstaat u onder "regelmatig" in relatie tot het | | | | |overleg over uitvoering en beleid door de | | | | |themadirecties met de INGO's? | | | | |Antwoord | | | | |Om invulling te kunnen geven aan de strategische | | | | |alliantie nadat de subsidieaanvragen zijn | | | | |goedgekeurd, is het noodzakelijk dat er intensief | | | | |overleg plaatsvindt. Naast de gebruikelijke | | | | |overlegmomenten rondom jaarplan en jaarverslag van de| | | | |organisaties zal er vaker contact zijn op inhoudelijk| | | | |terrein, waarbij ook nadrukkelijk de ambassades | | | | |betrokken zullen worden. De aard van dit overleg kan | | | | |verschillend zijn per organisatie, gelet op de aard | | | | |van de activiteiten die de betreffende INGO uitvoert.| | | | |Met elke organisatie waarvan de aanvraag wordt | | | | |goedgekeurd zal een uitvoeringsovereenkomst worden | | | | |opgesteld waarin o.a. afspraken worden gemaakt over | | | | |de aard en vorm van het overleg. | | | | | | | | | |Vraag 13 | | | | |Wat verwacht u extra boven "uitvoering en monitoring | | | | |van een specifieke activiteit"? Wat betekent dat | | | | |concreet voor de INGO's? Wat betekent dat voor het | | | | |Ministerie? In hoeverre voldoen de organisaties die | | | | |onder de vier genoemde thema's voor subsidie in | | | | |aanmerking kunnen komen aan deze verwachtingen/eisen?| | | | |Antwoord | | | | |Monitoring richt zich alleen op het bewaken van de | | | | |voortgang van het programma. Zoals ik in mijn | | | | |antwoord op vraag 12 heb aangegeven, zullen de | | | | |contacten in het kader van SALIN intensiever zijn om | | | | |te kunnen spreken van een strategische alliantie. De | | | | |verplichting om verdere inhoudelijke invulling te | | | | |geven aan de strategische alliantie ligt dus zowel | | | | |bij de INGO's als bij het ministerie. | | | | | | | | | |Vraag 14 | | | | |Kunt u de richtbedragen per thema aangeven? Op grond | | | | |van welke beoordelingscriteria en om welke redenen | | | | |wilt u verschillende richtbedragen per thema | | | | |hanteren? | | | | |Antwoord | | | | |In bijlage 2 is het overzicht opgenomen van de | | | | |maximale subsidie per SALIN - organisatie. Op | | | | |bepaalde beleidsterreinen is er sprake van | | | | |activiteiten die hogere subsidies rechtvaardigen per | | | | |organisatie. Zo leggen dienstverlenende activiteiten | | | | |op de beleidsterreinen SRGR en HIV/AIDS, zoals de | | | | |verspreiding van condooms een groter beslag op de | | | | |bestedingen dan activiteiten op bijvoorbeeld het | | | | |terrein van mensenrechten. Dit betekent dat de hoogte| | | | |van het subsidieplafond per organisatie verschilt. | | | | | | | | | |Vraag 15 | | | | |Betekent het feit dat bij de keuze van organisaties | | | | |die in aanmerking kunnen komen voor subsidie per | | | | |thema vooral Noordelijke INGO's worden genoemd, dat | | | | |er volgens u geen Zuidelijke INGO's zijn die een | | | | |aantoonbare toegevoegde waarde kunnen hebben om de | | | | |door Nederland gestelde thematische | | | | |beleidsprioriteiten te kunnen realiseren? Kan de | | | | |grote voorkeur voor Noordelijke INGO's worden | | | | |onderbouwd? | | | | |Antwoord | | | | |In aanvulling op antwoorden op de vragen 2 en 3, wil | | | | |ik opmerken dat het uitgangspunt voor SALIN is het | | | | |bereiken van resultaten op mondiaal niveau. Dit heeft| | | | |geleid tot de selectie van de 20 INGO's. Ik verwacht | | | | |dat zij op mondiaal niveau meer effect kunnen hebben | | | | |dan INGO's die regionaal opereren. De beoogde SALIN | | | | |- organisaties zijn allen Noordelijke organisaties | | | | |die beschikken over brede netwerken en in bepaalde | | | | |gevallen dankzij hun veldstructuur aanwezig zijn in | | | | |vele landen. | | | | | | | | | |Vraag 16 | | | | |Acht u de Noord-Zuid coöperatie - gezien de hoge | | | | |prioriteit die samenwerking van de in Nederland | | | | |gevestigde particuliere organisaties met | | | | |partnerorganisaties in ontwikkelingslanden heeft - | | | | |belangrijker dan de Zuid-Zuid coöperatie? Zo nee, wat| | | | |is volgens u de reden dat deze indruk ontstaat? | | | | |Antwoord | | | | |Nee, zoals in mijn antwoord op vraag 15 heb | | | | |aangegeven, zijn de 20 INGO's onder meer gekozen | | | | |vanwege het feit dat ze mondiaal actief zijn, of het | | | | |hierbij ging om een Zuidelijke dan wel Noordelijke | | | | |organisatie heeft hierbij geen rol gespeeld. | | | | | | | | | |Vraag 17 | | | | |Vindt u dat de Nederlandse beleidsdoelstellingen voor| | | | |Ontwikkelingssamenwerking efficiënter gerealiseerd | | | | |zullen worden door een Noord-Zuid samenwerking dan | | | | |met directe capaciteitsopbouw en verzelfstandiging | | | | |van organisaties in het Zuiden? Hoe ziet u het belang| | | | |van Zuid-Zuid samenwerking in het beleidskader voor | | | | |SALIN? | | | | |Antwoord | | | | |Nee, ik deel uw mening niet. Zuid - Zuid samenwerking| | | | |is in toenemende mate belangrijk en mede mogelijk | | | | |gemaakt dankzij capaciteitsopbouw. Zoals ik heb | | | | |aangegeven in mijn antwoord op 16, heb ik voor de | | | | |uitvoering van mijn thematische beleidsprioriteiten | | | | |in het kader van SALIN gekozen voor organisaties die | | | | |mondiaal opereren. | | | | | | | | | |Vraag 18 | | | | |Waarom wordt bij het ene thema (vredesopbouw, | | | | |mensenrechten en goed bestuur) een lijst van negen | | | | |mogelijke partners genoemd, terwijl bij andere | | | | |thema's (water/ Aids) slechts één mogelijke partner | | | | |wordt genoemd? | | | | |Antwoord | | | | |Bij de selectie van de organisaties is uitgegaan van | | | | |specialisaties binnen de voor Nederland prioritaire | | | | |beleidsterreinen. De 20 INGO's zijn gekozen vanwege | | | | |hun duidelijke meerwaarde, die zij hebben aangetoond | | | | |in het verleden en de potentie om een strategische | | | | |alliantie te ontwikkelen met de Nederlandse regering.| | | | |Op bepaalde beleidsterreinen opereren INGO's | | | | |prominenter ten opzichte van Nederlandse NGO's dan op| | | | |andere terreinen. Dit heeft ertoe geleid dat het | | | | |aantal organisaties per thema verschilt. | | | | | | | | | |Vraag 19 | | | | |Kunnen kerken of internationale kerkelijke | | | | |organisaties ook in aanmerking komen voor subsidie in| | | | |het kader van het SALIN? | | | | |Antwoord | | | | |Voor subsidie op grond van deze regeling komen | | | | |uitsluitend in aanmerking de organisaties die zijn | | | | |opgenomen in de subsidieregeling en het beleidskader.| | | | |Onder de twintig genoemde organisaties die zijn | | | | |gekozen bevinden zich geen kerken of internationale | | | | |kerkelijke organisaties. Dit betekent niet dat | | | | |internationale kerkelijke organisaties zijn | | | | |uitgesloten van een eventueel vervolg op SALIN. | | | | | | | | | |Vraag 20 | | | | |Op grond waarvan rechtvaardigt u dat in het | | | | |beleidskader SALIN "een subsidie in het kader van het| | | | |SALIN slechts open staat voor programmasubsidie en | | | | |nooit meer dan 50 % van de uitgaven van het programma| | | | |zal beslaan" , terwijl subsidies in het kader van het| | | | |Medefinancieringsstelsel (MFS) niet meer dan 75 % van| | | | |de totale uitgaven per jaar van een organisatie | | | | |bedragen? | | | | |Antwoord | | | | |De eigen bijdrage is in het kader van SALIN hoger | | | | |dan onder MFS. Dit is gebaseerd op het feit dat het | | | | |hier gaat om internationale organisaties die allen | | | | |beschikken over een sterke financieringsbasis van | | | | |andere donoren. | | | | | | | | | |Vraag 21 | | | | |Welke van de in het beleidskader SALIN vermelde | | | | |INGO's ontvangen nog subsidie vanuit het TMF en op | | | | |welke termijn zal deze zijn afgerond? | | | | |Antwoord | | | | |Zie hiervoor het overzicht in bijlage 2. Waar in de | | | | |eerste jaren geen bedrag is opgenomen, betekent dit | | | | |dat de betreffende INGO's nog de beschikking heeft | | | | |over lopende TMF - financiering. | | | | | | | | | |Vraag 22 | | | | |Wat is de reden dat landenspecifieke voorstellen niet| | | | |in aanmerking komen voor SALIN? | | | | |Antwoord | | | | |Binnen SALIN wordt gestreefd naar resultaten op | | | | |mondiaal niveau, daarom is gekozen voor organisaties | | | | |die opereren in meerdere landen. Zie voor het overige| | | | |mijn antwoord op vraag 25. | | | | | | | | | |Vraag 23 | | | | |Waarom is de subsidieperiode in geval van | | | | |aansluitende subsidie op een TMF-subsidie per | | | | |definitie korter dan vijf jaar? | | | | |Antwoord | | | | |De regeling heeft een looptijd van 2006 - 2010. Waar | | | | |het gaat om organisaties die nu nog TMF ontvangen is | | | | |het logisch eventuele SALIN - financiering hierop te | | | | |laten aansluiten. | | | | | | | | | |Vraag 24 | | | | |Wat is de reden dat een slechts een beperkte selectie| | | | |INGO's voor subsidie in aanmerking komt? | | | | |Antwoord | | | | |Zie het antwoord op de vragen 2 en 3. | | | | | | | | | |Vraag 25 | | | | |Zijn INGO's die niet mondiaal, maar bijvoorbeeld wel | | | | |regionaal opereren per definitie uitgesloten? | | | | |Antwoord | | | | |Zie mijn antwoord op vraag 15. | | | | | | | | | |Vraag 26 | | | | |In hoeverre wordt bij de subsidietoekenning rekening | | | | |gehouden met de aanwezigheid van Nederlandse NGO's | | | | |die dezelfde activiteiten kunnen ontplooien en | | | | |dezelfde expertise hebben? Kunnen INGO's zich | | | | |uitsluitend voor subsidie kwalificeren indien er geen| | | | |vergelijkbare Nederlandse NGO's zijn die - weliswaar | | | | |op grond van een andere subsidieregeling - hetzelfde | | | | |werk kunnen doen? | | | | |Antwoord | | | | |Bij de selectie van de organisaties is uitgegaan van | | | | |specialisaties binnen de voor Nederland prioritaire | | | | |beleidsterreinen. De 20 INGO's zijn gekozen vanwege | | | | |hun duidelijke meerwaarde die zij hebben aangetoond | | | | |in het verleden en de potentie om een strategische | | | | |alliantie te ontwikkelen met de Nederlandse regering.| | | | |Hun werkwijze en de door hen geleverde resultaten | | | | |worden in onvoldoende mate gedekt door Nederlandse | | | | |NGO's. | | | | | | | | | |Vraag 27 | | | | |Is de selectie van INGO's bij de thema's bedoeld als | | | | |voorbeeld? Of zijn de genoemde organisaties al | | | | |uitverkoren om de subsidie te ontvangen? Kunnen ook | | | | |andere organisaties in aanmerking komen? | | | | |Antwoord | | | | |Financiering in het kader van SALIN beperkt zich tot | | | | |de genoemde organisaties. Overigens wil ik nogmaals | | | | |uitdrukkelijk vermelden dat de voorwaarde geldt dat | | | | |de ingediende aanvragen van voldoende kwaliteit | | | | |dienen te zijn. Dat de organisaties met naam en | | | | |subsidieplafond zijn genoemd heeft te maken met de | | | | |gekozen subsidiemodaliteit en biedt geen garantie | | | | |voor toekenning. | | | | | | | | | |Vraag 28 | | | | |Waarom worden in het beleidskader de INGO's al met | | | | |name genoemd? Dat is toch niet gebruikelijk in een | | | | |beleidskader? Geeft dit aan dat u eigenlijk al uw | | | | |keus heeft gemaakt voor bepaalde organisaties en dat | | | | |zij alleen nog maar een subsidieaanvraag hoeven in te| | | | |dienen? Kunnen INGO's die niet expliciet genoemd zijn| | | | |in het beleidskader wel een aanvraag indienen? Staan | | | | |zij niet bij voorbaat op achterstand ten opzichte van| | | | |de wel genoemde INGO's? | | | | |Antwoord | | | | |De samenwerking met INGO's in het kader van SALIN zal| | | | |een ander karakter hebben dan tot nu toe gebruikelijk| | | | |met programma's voor Nederlandse organisaties. Deze | | | | |samenwerking vindt plaats op gebieden waar deze | | | | |organisaties een aantoonbare toegevoegde waarde | | | | |kunnen leveren voor het bereiken van de door mij | | | | |gekozen thematische beleidsprioriteiten. Het | | | | |complementaire karakter van de samenwerking met de | | | | |INGO's brengt met zich mee dat er veel intensievere | | | | |contacten nodig zijn met het ministerie. Binnen SALIN| | | | |zal er meer ruimte zijn voor onderlinge afstemming en| | | | |overleg over de aard en planning van de uit te voeren| | | | |activiteiten dan binnen de kaders van een | | | | |traditionele subsidierelatie mogelijk is. De uitkomst| | | | |van de intensieve dialoog over het uit te voeren | | | | |programma zal worden vastgelegd in de | | | | |uitvoeringsovereenkomstbijeenkomst. Deze dialoog kan | | | | |pas plaatsvinden nadat de organisaties een | | | | |kwalitatief goede aanvraag hebben ingediend. | | | | |Alhoewel ervoor gekozen is vast te leggen welke | | | | |organisaties voor subsidie op grond van deze regeling| | | | |in aanmerking komen, betekent het niet dat de | | | | |genoemde organisaties een afdwingbare aanspraak op | | | | |subsidie hebben. De gekozen opzet brengt echter wel | | | | |met zich mee dat geen andere organisaties dan genoemd| | | | |in de regeling voor subsidie in aanmerking kunnen | | | | |komen. | | | | | | | | | |Vraag 29 | | | | |In hoeverre zijn twee van de vier onderscheidende | | | | |aspecten - het hebben van een strategie die gericht | | | | |is op partnerschap met Zuidelijke organisaties en het| | | | |leveren van een uniek product of het hanteren van een| | | | |unieke werkwijze - goed te operationaliseren? Zijn | | | | |deze criteria niet heel vaag en geven zij u niet heel| | | | |veel beleidsvrijheid bij het inwilligen van | | | | |subsidieaanvragen? | | | | |Antwoord | | | | |In het kader van o.a. TMF is ruime ervaring opgedaan | | | | |met het beoordelen van deze aspecten. Gelet hierop | | | | |deel ik niet de vrees dat er te veel beleidsvrijheid| | | | |bestaat bij het beoordelen van de aanvragen. Als | | | | |voorbeeld wil ik aangeven hoe beoordeeld wordt op | | | | |welke manier een aanvragende organisatie omgaat met | | | | |haar Zuidelijke partners. Men moet kunnen aantonen op| | | | |welke wijze de Zuidelijke partners reële invloed | | | | |kunnen uitoefenen op het beleid van de Noordelijke | | | | |organisatie. Het gaat dan om betrokkenheid van de | | | | |partnerorganisaties bij de vorming van het beleid, | | | | |blijkend uit inhoudelijke input verwerkt in het | | | | |bedrijfplan en de subsidieaanvraag. Daarnaast is van | | | | |belang dat de partners een bepaalde mate van | | | | |beslissingsbevoegdheid hebben, dit kan bijvoorbeeld | | | | |d.m.v. vertegenwoordiging in het bestuur van de | | | | |Noordelijke organisatie. | | | | | | | | | |Vraag 30 | | | | |Kunt u aangeven waarom enerzijds SALIN niet openstaat| | | | |voor Nederlandse organisaties, maar anderzijds | | | | |subsidieverstrekking vanuit SALIN aan INGO's niet | | | | |gelijktijdig kan zijn met een lopende TMF-subsidie? | | | | |TMF-subsidie is toch alleen bedoeld voor organisaties| | | | |die in Nederland gevestigd zijn? Kunnen | | | | |internationale organisaties die in Nederland | | | | |gevestigd zijn wel in aanmerking komen voor SALIN? | | | | |Wat is de reden voor deze voorwaarden? | | | | |Antwoord | | | | |Eerst met ingang van de TMF ronde 2006 - 2010 zijn | | | | |INGO's uitgesloten van TMF. Dit betekent dat onder de| | | | |eerste drie TMF rondes (2003 - 2006, 2004 - 2007, | | | | |2005 - 2008) wel INGO's zijn gefinancierd, waarvan de| | | | |subsidies derhalve maximaal doorlopen tot uiterlijk 1| | | | |januari 2009. De genoemde organisaties zijn geen van | | | | |allen gevestigd in Nederland. | | | | | | | | | |Vraag 31 | | | | |Kunt u aangeven waarom het Asian Harm Reduction | | | | |Network (AHRN) niet wordt genoemd onder thema 2 als | | | | |organisatie die in aanmerking kan komen voor subsidie| | | | |in het kader van het SALIN, terwijl Nederland | | | | |enerzijds in diverse fora een lans heeft gebroken | | | | |voor 'harm reduction' methodieken in het kader van de| | | | |Aidsbestrijding onder druggebruikers, en u anderzijds| | | | |erkent dat het percentage HIV-infecties in sommige | | | | |Aziatische landen tot 80 % van de totale groep | | | | |geïnfecteerden kan oplopen? Houdt dit in dat u geen | | | | |rol voor Nederland ziet weggelegd in het kader van | | | | |'harm reduction' methodieken in het kader van de | | | | |Aidsbestrijding? | | | | |Antwoord | | | | |Het feit dat het Asian Harm Reduction Network niet | | | | |wordt genoemd als organisatie die in aanmerking kan | | | | |komen voor financiering onder SALIN (Strategische | | | | |Allianties met Internationale NGOs) betekent niet dat| | | | |het onderwerp 'harm reduction' minder prioriteit | | | | |krijgt binnen het Nederlandse aids-beleid. Het is | | | | |immers duidelijk dat in grote delen van Azië en Oost | | | | |Europa de HIV transmissie onder IV druggebruikers de | | | | |belangrijkste aanjager is van de snel toenemende | | | | |aids-epidemie. 'Harm reduction' is een bewezen | | | | |effectieve aanpak om HIV infecties onder IV drug | | | | |gebruikers te verminderen, en daarmee de risico's van| | | | |een zich generaliserende epidemie te beperken. | | | | |Nederland zal dan ook in internationale discussies en| | | | |bijeenkomsten het belang van 'harm reduction' blijven| | | | |bepleiten. Ik ben echter van mening dat financiering | | | | |van 'harm reduction' programma's ook kan gebeuren | | | | |door multilaterale organisaties, zoals UNAIDS, en in | | | | |het bijzonder haar co-sponsor UNODC, en het Global | | | | |Fund. Nederland draagt financieel ruim bij aan deze | | | | |organisaties. | | | | | | | | | |Vraag 32 | | | | |Vindt u bij nader inzien dat er tenminste enkele | | | | |belangrijke op AIDS-bestrijding gerichte INGO's in | | | | |aanmerking moeten komen voor subsidie uit het SALIN, | | | | |gezien de prioriteit die u zegt te geven aan dit | | | | |onderwerp? Bent u bereid om binnen geldende criteria | | | | |tenminste het Asian Harm Reduction Network (AHRN) en | | | | |het Africa Regional Program van de IHAA in aanmerking| | | | |te laten komen voor mogelijke subsidiering uit SALIN?| | | | |Antwoord | | | | |Aids-bestrijding blijft prioritair in het Nederlandse| | | | |beleid, niet alleen middels het particuliere kanaal, | | | | |maar ook langs multilaterale en bilaterale kanalen. | | | | |In het kader van SALIN heb ik één internationale INGO| | | | |aangewezen die bij zal dragen aan aids-preventie: | | | | |Population Services International. Deze organisatie | | | | |is gespecialiseerd in het distribueren van condooms | | | | |via social marketing. Zowel Asian Harm Reduction | | | | |Network als het Africa Regional Program zijn | | | | |regionale initiatieven. Zoals ik in mijn antwoord op | | | | |vraag 15 heb aangegeven, zijn voor wat betreft SALIN | | | | |alleen mondiaal opererende organisaties opgenomen. | | | | | | | | | |Vraag 33 | | | | |Waarin onderscheiden de drie onder thema 2 (seksuele | | | | |en reproductieve gezondheid en rechten) genoemde | | | | |organisaties die wel in aanmerking kunnen komen voor | | | | |subsidie in het kader van het SALIN, zich van | | | | |bijvoorbeeld Family Care International (FCI) die in | | | | |het beleidskader voor SALIN niet in aanmerking komt | | | | |voor subsidie? | | | | |Antwoord | | | | |Bij het besluit tot strategische keuze voor de drie | | | | |onder thema twee genoemde INGO's is met name ingezet | | | | |op organisaties die een brede insteek hebben inzake | | | | |het beleidsveld SRGR. Daarnaast betreft het | | | | |organisaties die sterk zijn in uitvoering en op basis| | | | |daarvan een erkende, geloofwaardige en krachtige | | | | |bijdrage kunnen leveren aan het debat op landenniveau| | | | |over het gehele terrein van seksuele en reproductieve| | | | |gezondheid en rechten. | | | | | | | | | |Vraag 34 | | | | |Wie beoordeelt de subsidieaanvragen? In hoeverre | | | | |speelt een onafhankelijke commissie een rol bij de | | | | |beoordeling en de toekenning van subsidieaanvragen? | | | | |Antwoord | | | | |De beoordeling zal worden gedaan door de relevante | | | | |themadirecties in samenspraak met de ambassades. Dit | | | | |is zeer belangrijk omdat zij samen met de INGO's | | | | |invulling moeten geven aan de strategische | | | | |allianties. Een onafhankelijke commissie speelt | | | | |hierbij dus geen rol. | | | | | | | | | |Vraag 35 | | | | |Is er een volgorde van belangrijkheid in de vermelde | | | | |beoordelingscriteria? Zijn alle criteria even 'hard' | | | | |of zijn er uitzonderingen mogelijk? | | | | |Antwoord | | | | |Er zal een grotere nadruk liggen op de | | | | |beoordelingscriteria die betrekking op hebben het | | | | |subsidievoorstel zelf dan op de criteria die zich | | | | |richten op de organisatieanalyse. Aangezien het | | | | |organisaties betreft waarmee reeds een | | | | |subsidierelatie bestaat, zijn er in het verleden | | | | |reeds een of meerdere organisatiebeoordelingen | | | | |uitgevoerd door het ministerie. De | | | | |beoordelingscriteria die betrekking hebben op de uit | | | | |te voeren activiteiten en de mogelijkheden om inhoud | | | | |te geven aan de strategische alliantie wegen derhalve| | | | |zwaarder. Het beoogde resultaat gaat immers verder | | | | |dan alleen uitvoering van een programma om te kunnen | | | | |spreken van meerwaarde. | | | | | | | | | |Vraag 36 | | | | |Wat bedoelt u met "innovatieve elementen" bij het | | | | |zesde criterium voor beoordeling van de aanvraag? | | | | |Antwoord | | | | |Organisaties kunnen innovatief opereren langs | | | | |verschillende lijnen. Zo kan het zijn dat een | | | | |programma innovatief is omdat het vernieuwend is | | | | |binnen het (subthematisch) veld waarin de organisatie| | | | |werkt dan wel omdat de voorgestelde activiteiten | | | | |thematisch uniek zijn. Daarnaast kan het zijn dat een| | | | |voorstel de efficiëntie van de organisatie verhoogt | | | | |waardoor met dezelfde middelen meer bereikt kan | | | | |worden. Om innovatieve elementen aan te brengen in | | | | |een aanvraag, dienen de organisaties tevens in staat | | | | |te worden gesteld om bepaalde risico's te kunnen | | | | |lopen, zij het in beperkte mate. Het gaat immers om | | | | |nieuwe elementen waarvan het succes niet op voorhand | | | | |vaststaat. | | | | | | | | | |Vraag 37 | | | | |Wat bedoelt u met "zonodig toestemming vragen aan de | | | | |Minister" in het geval van tussentijdse bijsturing | | | | |van een project? Wat zijn de criteria waaraan INGO's | | | | |zich hierbij moeten houden? | | | | |Antwoord | | | | |De activiteiten waarvoor de subsidie is bestemd, zijn| | | | |omschreven in de subsidiebeschikking. Dit betekent | | | | |dat een substantiële wijziging tijdens de uitvoering | | | | |ter goedkeuring aan het ministerie moeten worden | | | | |voorgelegd. De reden hiervoor is dat de originele | | | | |subsidieaanvraag de basis is geweest voor de | | | | |goedkeuring, dus is het essentieel dat substantiële | | | | |wijzigingen worden voorgelegd. | | | | | | | | | |Vraag 38 | | | | |Wie betaalt de kosten van de externe evaluatie die | | | | |een keer per subsidieperiode moet plaatsvinden? | | | | |Antwoord | | | | |Het ministerie zal de kosten voor de uit te voeren | | | | |evaluatie van SALIN op zich nemen. | | | | | | | | | |Vraag 39 | | | | |Betekent het feit dat landenspecifieke aanvragen geen| | | | |subsidiëring ontvangen uit SALIN-middelen, dat er al | | | | |middelen zijn toegewezen aan de Nederlandse | | | | |vertegenwoordiging in het buitenland? Zo ja, hoe | | | | |groot is dit bedrag? Zo nee, op welke termijn wordt | | | | |bekend hoe groot dit bedrag is? | | | | |Antwoord | | | | |Reeds op dit moment werken Nederlandse ambassades | | | | |veelvuldig samen met lokale NGO's. Al naar gelang de | | | | |lokale situatie en het werkterrein kiezen ambassades | | | | |die partners waarmee de beoogde resultaten zo goed | | | | |mogelijk kunnen worden gerealiseerd. De toekenning | | | | |van middelen aan NGO's zal derhalve variëren per land| | | | |en thema. | | | | | | | | | |Vraag 40 | | | | |Welke andere mogelijkheden tot subsidiëring ziet u | | | | |voor Nederlandse - ontwikkelingsrelevante - | | | | |landenspecifieke organisaties, die op dit moment | | | | |tussen 'wal en schip' dreigen te vallen, omdat zij | | | | |geen toegang hebben noch tot financiering in het | | | | |kader van TMF of MFS of SALIN noch tot de Nederlandse| | | | |ambassades? | | | | |Antwoord | | | | |De huidige medefinancieringsorganisaties (MFO's) | | | | |hebben sinds de totstandkoming van het | | | | |Medefinancieringsprogramma (MFP) in 2002 de | | | | |mogelijkheid om Nederlandse landenspecifieke | | | | |organisaties te subsidiëren. Zoals ik in mijn | | | | |antwoord op vraag 39 heb aangegeven bestaan er | | | | |mogelijkheden voor financiering door Nederlandse | | | | |ambassades. | | | | | | | | | |Vraag 41 | | | | |Hoe kunnen INGO's een landenspecifieke aanvraag | | | | |indienen voor een land waar geen Nederlandse | | | | |vertegenwoordiging is gevestigd? | | | | |Antwoord | | | | |Dit kunnen ze doen bij de Nederlandse | | | | |vertegenwoordiging waaronder dit land valt. Zo is | | | | |bijvoorbeeld de Nederlandse ambassade in Senegal | | | | |eveneens verantwoordelijk voor het OS - programma met| | | | |de Kaapverdische eilanden. | | |
---- --