Partij van de Arbeid


Den Haag, 16 november 2005


PvdA blij met nieuwe opstelling minister over Studiehuis


Minister Van der Hoeven wil meer aandacht voor noodzakelijke verdieping en traditionele inhoud in de bovenbouw van havo en vwo. De PvdA is blij dat de minister daarmee voorstellen uit de Kamer overneemt. Hamer: 'Deze nieuwe opstelling van de minister is goed voor het onderwijs'.


De aanvankelijke voorstellen van de minister over de aanpassing van de tweede fase (2002-2003) gingen de Kamer niet ver genoeg. Met name de inhoudelijke verdieping kwam onvoldoende tot zijn recht. Op initiatief van het Kamerlid Hamer (PvdA) is de motie Hamer c.s. over taakopdrachten profielcommissies met algemene stemmen aangenomen. Hierin heeft Hamer (PvdA) een aantal vragen en voorstellen gedaan, die de minister nu grotendeels heeft overgenomen. De PvdA heeft al herhaaldelijk aangedrongen op afschaffing van de deelvakken en dat staat nu ook in de voorstellen van de minister. Ook komt er ruimte een nieuw bètavak in het profiel natuur en techniek, mede op aandringen van de PvdA.


Bij de behandeling van het wetsvoorstel over de tweede fase moet nog wel goed worden gekeken of de vakkennis van alle vakken voldoende tot hun recht kan komen. Dit geldt bijvoorbeeld voor het vak aardrijkskunde en de positie van het wiskunde-onderwijs. Hier wordt naar de mening van de PvdA door de minister nog te licht over gedacht.


Naast meer aandacht voor de vakkennis zegt de minister ook afscheid te nemen van het zelfstandig werken in het studiehuis. Feitelijk is het zo dat deze aanpak nimmer in de wet heeft gestaan. De ruimte die de minister nu zegt te bieden kon dus al door de scholen worden benut. Het is goed dat de minister daar nog eens naar verwijst.


De PvdA heeft wel grote zorgen over de berichtgeving rond de eindexamenprogramma's. De
PvdA wil graag van de minister weten of het klopt dat de kwaliteit hiervan naar beneden gaat. Hamer: "Het gaat om het vinden van de goede balans tussen vakkennis en vaardigheden. We moeten de leerlingen voldoende bagage meegeven om in het hoger onderwijs te kunnen slagen."