16 november 2005
Laurus, Ubbink, Wiltink en Novib nieuwe partners Economie Light
Forse milieuverbeteringen dankzij samenwerking Natuur en Milieu, Novib
en bedrijven
Supermarktorganisatie Laurus, toeleverancier voor de bouw Ubbink en
bakkerij Wiltink gaan intensief samenwerken met Natuur en Milieu. De
partners ondertekenen daarover vandaag een overeenkomst. De verwachte
milieuwinsten zijn groot.
Ubbink ontwikkelt continu nieuwe energiezuinige en duurzame producten
voor de bouw. Wiltink dringt het aantal transportkilometers terug en
gaat met onverkocht brood energie opwekken voor hun ovens. Beide
bedrijven verplichten zich met de ondertekening om dit proces te
versnellen.
Speerpunt voor Laurus in de samenwerking is de Super de Boerformule.
Gestreefd wordt onder meer naar bestrijdingsmiddelenreductie binnen
het aardappelen-, groente- en fruitassortiment en naar
energiebesparing in de kasteelt. Super de Boer introduceert voor
ongeveer veertig groente- en fruitproducten uit maïs gemaakt
verpakkingsmateriaal (Natuur Plastic).
Binnen Economie Light werkt Laurus met Novib samen om eerlijke handel
in producten en grondstoffen uit ontwikkelingslanden te bevorderen.
Het aantal Fair Trade-producten wordt uitgebreid. Begin volgend jaar
adopteert Super de Boer voor zijn huismerkkoffie het kikkerkeurmerk
van de Rainforest Alliance-organisatie. De Chiquita-bananen zijn al
voorzien van dit keurmerk. Rainforest Alliance werkt aan verbetering
van de levensomstandigheden van boeren in ontwikkelingslanden.
Super de Boer moet over drie jaar tot de koplopers op het gebied van
duurzaam ondernemen in Nederland behoren. Frits Kremer, Laurus\'
voorzitter van de Stuurgroep Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:
\'Door onze samenwerking met de KNVB brengen we de Nederlandse jeugd
in beweging, waarmee we helpen in de strijd tegen overgewicht. Door
onze samenwerking met Na-tuur en Milieu, Novib en Rainforest Alliance
leveren we een bijdrage aan betere leefomstandigheden voor mens en
milieu. Ik ben ervan overtuigd dat er een markt voor is. De
belangstelling voor duurzame en eerlijke producten groeit, die trend
zie je in de VS al duidelijk. Een duurzame kwaliteitssupermarkt heeft
absoluut toekomst.\"
Voor Ubbink is duurzaam ondernemen al meer dan een eeuw behoeften van
de huidige generatie bevredigen, zonder dat die de behoeften van
toekomstige generaties in gevaar brengen. Directeur Martin Beijer:
\'Bij het ontwikkelen van nieuwe producten en nieuwe methoden zijn
mens en milieu belangrijke uitgangspunten. Ons moederbedrijf heet ook
niet voor niets Centrotec Sustainable.\'
De enorme groei van productie en consumptie leidt tot een grote druk
op milieu en natuur wereldwijd. Mirjam de Rijk, algemeen directeur
Natuur en Milieu: \'We laten in Economie Light zien dat het economisch
en technisch mogelijk is om het milieu veel minder te belasten. Andere
bedrijven kunnen dat voorbeeld volgen en we zetten er de politiek mee
onder druk: de politiek kan de lat best wat hoger leggen en moet
tegelijkertijd duurzaam ondernemen meer stimuleren!\'
Stichting Natuur en Milieu