Gemeente Amsterdam

Antwoord nieuwe naam voor informatienummer

Betere dienstverlening aan Amsterdammer

16 november 2005
---
Hans Joosten/ Voorlichting

`Antwoord' wordt de naam van het gemeentelijke informatienummer waar Amsterdammers terecht kunnen voor alle vragen, meldingen en klachten. `Antwoord', de Amsterdamse variant van Postbus 51, zal via telefoon en ook via Internet bereikbaar zijn.

De naam `Antwoord' is gezamenlijk ontwikkeld door de rijksoverheid, Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) en diverse gemeenten. Deze naam maakt goed duidelijk waar het nummer voor dient, zo is uit onderzoek gebleken. Ook wordt de naam als uitnodigend, direct, eigentijds en zakelijk ervaren. Rijk en gemeenten werken samen aan één loket voor publieksvoorlichting, dat er voor moet zorgen dat burgers snel, goed en duidelijk antwoord krijgen op vragen. Landelijk zal `Antwoord' in 2007 gaan werken. Uiteindelijk kan de burger hier terecht voor alle vragen aan de overheid.

Telefoonnummer Vraag

Het telefoonnummer dat bij `Antwoord' gaat horen is nog niet bekend. De invoering is afhankelijk van de landelijke oplevering van het nummer. Pas als het nummer beschikbaar is, zal de naam `Antwoord' worden gebruikt. Tot dat moment zal `Antwoord' vanaf 1 januari bereikbaar zijn via het bestaande informatienummer 624 1111. Op deze manier wordt het informatienummer in de praktijk getest, waardoor een zorgvuldige invoering is gegarandeerd.

De derde voortgangsrapportage `Invoering Contactcenter Amsterdam' is gestuurd naar de Raadscommissie voor Algemene Zaken voor de vergadering op 24 november en ter kennisneming naar de Raadscommissie voor ICT. Burgemeester Cohen en de wethouders Griffith en Maij zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor de invoering van dit servicenummer.