Premie zorgverzekering OHRA : Euro 1073,00
Creative venue
Verzekeraar vindt keuzevrijheid arts en ziekenhuis essentieel
PREMIE ZORGVERZEKERING OHRA : EURO 1073,00
Arnhem - 16 november 2005. De individuele jaarpremie voor de OHRA Zorgverzekering is voor
2006 vastgesteld op 1073 euro (89,42 euro per maand). OHRA hanteert voor verzekerden heel
bewust een restitutiepolis waarbij consumenten volledig vrij zijn in hun keuze voor een
arts of ziekenhuis. De zekerheid om zelf te bepalen door wie je geholpen wil worden is
voor de consument heel belangrijk. De meeste verzekeraars bieden in tegenstelling tot
OHRA een naturapolis waarbij verzekerden gebonden zijn aan de door de verzekeraar
gecontracteerde zorgverleners. Als verzekerden de OHRA jaarpremie in één
keer vooruit betalen komt deze uit op 1040,81 euro.
OHRA biedt verder diverse aanvullende verzekeringspakketten (AV). De eerste drie varianten
zijn vergelijkbaar met de aanvullende verzekeringen zoals concurrenten deze aanbieden
(premie van 4,95 tot 21,50 euro per maand). OHRA biedt ook nog twee luxe pakketten aan.
Daarnaast kunnen consumenten kiezen uit een drietal aanvullende pakketten voor
tandartskosten. De OHRA Tandarts aanvullende verzekering vergoedt 100% van de gemaakte
tandartskosten tot een zelf gekozen maximumbedrag (premie OHRA Tandarts v.a. 11,50 euro
per maand). OHRA verzekerden ontvangen uiterlijk 15 december een aanbod in de bus waarbij
de nieuwe zorgverzekering zoveel mogelijk aansluit bij hun huidige
ziektekostenverzekering.
'Wij hebben er als OHRA bewust voor gekozen de consument expliciet te informeren dat wij
een restitutiepolis bieden', vult Pierre de Rooij directeur OHRA Zorg & Inkomen aan.
'De consument heeft recht op helderheid en duidelijkheid. Juist door onze
restitutiepolis, kunnen verzekerden bij ons ook voor de aanvullende zorg terecht bij
elke zorgverlener van hun voorkeur of degene bij wie de wachttijd het kortste is. Ik vind
in het kader van zorgvuldige consumentenvoorlichting dat ook de verzekeraars die een
naturapolis bieden de daarmee samenhangende keuzebeperking expliciet zouden moeten
communiceren.
Keuzevrijheid centraal
De Rooij: 'De restitutiepolis past naadloos in ons beleid om verzekerden maximale
keuzevrijheid te bieden. Ze zijn bij ons geheel vrij in de keuze voor een zorgverlener,
en dat spreekt mensen zeer aan.' OHRA stimuleert verder zorgverleners, met wie zij al
contractafspraken heeft, zoveel mogelijk gebruik te maken van het rechtstreeks indienen
van elektronische declaraties, zodat verzekerden zo min mogelijk hun nota's zelf moeten
voorschieten. Als de klant toch een nota van de zorgverlener in handen krijgt, dan kan
hij deze opsturen naar OHRA die vervolgens de declaratie binnen 5 werkdagen verwerkt.
Zorgmanagement
OHRA zal de komende jaren veel aandacht blijven besteden aan en investeren in
zorgmanagement w.o. zorginkoop, elektronische gegevensuitwisseling en declaratiesystemen
en preventieve zorg. Het bedrijf verwacht in de breedte te kunnen komen tot gunstige
prijs- en kwaliteitsafspraken met nieuwe zorgaanbieders waarvan zowel individueel als
collectief verzekerden kunnen profiteren. Uitgangspunt blijft daarbij het bieden van een
gunstige premie, een gegarandeerd optimale zorgkwaliteit, vrije keuze en een snelle
vergoeding van gemaakte onkosten. Daarnaast biedt OHRA zorggaranties: OHRA verzekerden
worden binnen 2 weken geopereerd, ontvangen binnen 2 dagen fysiotherapie, binnen 3 dagen
psychologische hulp en kunnen binnen 3 dagen gedotterd worden.
Restitutie of natura, wat is het verschil?
Per 1 januari 2006 zal de nieuwe zorgverzekeringswet haar intrede doen in Nederland.
Zorgverzekeraars bieden de consument binnen het nieuwe stelsel een naturapolis, een
restitutiepolis, of een combinatie van deze vormen aan. Het grote verschil tussen
restitutiepolis en naturapolis is dat een naturapolis uitgaat van vooraf gecontracteerde
zorg (waarbij de verzekerde geacht wordt van deze zorg gebruik te maken) en een
restitutiepolis uitgaat van volledige keuzevrijheid.