Premie zorgverzekering OHRA : Euro 1073,00

Creative venue

Verzekeraar vindt keuzevrijheid arts en ziekenhuis essentieel PREMIE ZORGVERZEKERING OHRA : EURO 1073,00

Arnhem - 16 november 2005. De individuele jaarpremie voor de OHRA Zorgverzekering is voor 2006 vastgesteld op 1073 euro (89,42 euro per maand). OHRA hanteert voor verzekerden heel bewust een restitutiepolis waarbij consumenten volledig vrij zijn in hun keuze voor een arts of ziekenhuis. De zekerheid om zelf te bepalen door wie je geholpen wil worden is voor de consument heel belangrijk. De meeste verzekeraars bieden in tegenstelling tot OHRA een naturapolis waarbij verzekerden gebonden zijn aan de door de verzekeraar gecontracteerde zorgverleners. Als verzekerden de OHRA jaarpremie in één keer vooruit betalen komt deze uit op 1040,81 euro.

OHRA biedt verder diverse aanvullende verzekeringspakketten (AV). De eerste drie varianten zijn vergelijkbaar met de aanvullende verzekeringen zoals concurrenten deze aanbieden (premie van 4,95 tot 21,50 euro per maand). OHRA biedt ook nog twee luxe pakketten aan. Daarnaast kunnen consumenten kiezen uit een drietal aanvullende pakketten voor tandartskosten. De OHRA Tandarts aanvullende verzekering vergoedt 100% van de gemaakte tandartskosten tot een zelf gekozen maximumbedrag (premie OHRA Tandarts v.a. 11,50 euro per maand). OHRA verzekerden ontvangen uiterlijk 15 december een aanbod in de bus waarbij de nieuwe zorgverzekering zoveel mogelijk aansluit bij hun huidige ziektekostenverzekering.

'Wij hebben er als OHRA bewust voor gekozen de consument expliciet te informeren dat wij een restitutiepolis bieden', vult Pierre de Rooij directeur OHRA Zorg & Inkomen aan. 'De consument heeft recht op helderheid en duidelijkheid. Juist door onze restitutiepolis, kunnen verzekerden bij ons ook voor de aanvullende zorg terecht bij elke zorgverlener van hun voorkeur of degene bij wie de wachttijd het kortste is. Ik vind in het kader van zorgvuldige consumentenvoorlichting dat ook de verzekeraars die een naturapolis bieden de daarmee samenhangende keuzebeperking expliciet zouden moeten communiceren.

Keuzevrijheid centraal
De Rooij: 'De restitutiepolis past naadloos in ons beleid om verzekerden maximale keuzevrijheid te bieden. Ze zijn bij ons geheel vrij in de keuze voor een zorgverlener, en dat spreekt mensen zeer aan.' OHRA stimuleert verder zorgverleners, met wie zij al contractafspraken heeft, zoveel mogelijk gebruik te maken van het rechtstreeks indienen van elektronische declaraties, zodat verzekerden zo min mogelijk hun nota's zelf moeten voorschieten. Als de klant toch een nota van de zorgverlener in handen krijgt, dan kan hij deze opsturen naar OHRA die vervolgens de declaratie binnen 5 werkdagen verwerkt.

Zorgmanagement
OHRA zal de komende jaren veel aandacht blijven besteden aan en investeren in zorgmanagement w.o. zorginkoop, elektronische gegevensuitwisseling en declaratiesystemen en preventieve zorg. Het bedrijf verwacht in de breedte te kunnen komen tot gunstige prijs- en kwaliteitsafspraken met nieuwe zorgaanbieders waarvan zowel individueel als collectief verzekerden kunnen profiteren. Uitgangspunt blijft daarbij het bieden van een gunstige premie, een gegarandeerd optimale zorgkwaliteit, vrije keuze en een snelle vergoeding van gemaakte onkosten. Daarnaast biedt OHRA zorggaranties: OHRA verzekerden worden binnen 2 weken geopereerd, ontvangen binnen 2 dagen fysiotherapie, binnen 3 dagen psychologische hulp en kunnen binnen 3 dagen gedotterd worden.

Restitutie of natura, wat is het verschil?
Per 1 januari 2006 zal de nieuwe zorgverzekeringswet haar intrede doen in Nederland. Zorgverzekeraars bieden de consument binnen het nieuwe stelsel een naturapolis, een restitutiepolis, of een combinatie van deze vormen aan. Het grote verschil tussen restitutiepolis en naturapolis is dat een naturapolis uitgaat van vooraf gecontracteerde zorg (waarbij de verzekerde geacht wordt van deze zorg gebruik te maken) en een restitutiepolis uitgaat van volledige keuzevrijheid.