Ingezonden persbericht


|Voor publicatie                     
Jones Lang LaSalle lanceert Winkelmarktspecial 2005: Binnenstedelijke kernwinkelgebieden kunnen niet aan vraag naar grootschalige units voldoen

Amsterdam, 16 november 2005 - Jones Lang LaSalle (NYSE: JLL), internationaal marktleider op het gebied van vastgoed services en vermogensbeheer, lanceert vandaag haar Winkelmarktspecial 2005 met de titel 'De opmars van grootschalige detailhandel'. Uit dit onderzoek blijkt dat Nederlandse binnensteden nu en in de toekomst moeilijk kunnen voldoen aan de vraag naar grootschalige winkelunits. Een vraag die wel aanwezig is bij retailers. Op basis van de Nota Ruimte die nog dit jaar van kracht wordt ontstaan er meer vestigingsmogelijkheden voor grootschalige detailhandel met als mogelijk gevolg een trek uit de binnensteden en parallel hieraan een sterke opmars van retail warehouse locaties aan de buitenrand van de steden.

De Winkelmarktspecial 2005 van Jones Lang LaSalle presenteert kengetallen over het fenomeen grootschalige detailhandel in binnensteden en randstedelijke retail warehouse locaties. Verder geeft het onderzoek de visie van Jones Lang LaSalle op hoe beide type centra er in de toekomst uit zullen zien en worden handvatten aangereikt om tot een sterke toekomstige retailstructuur te komen.

Vraag versus aanbod
Momenteel is slechts 2% van de beschikbare winkelunits in de binnensteden groter dan 500 m² winkelvloeroppervlak (wvo) In de toekomst zal hierin nauwelijks verandering komen. In de meeste binnensteden ontbreekt het immers aan ruimte om grootschalige units te ontwikkelen en laat de monumentale status van panden samenvoegingen vaak niet toe.


- vervolg -


- 2 -

Met het nieuwe detailhandelsbeleid ontstaan voor retailers die in binnensteden niet kunnen vinden wat ze zoeken in principe een alternatief: vestiging op retail warehouse locaties aan de rand van steden. Deze locaties nemen nu 2% van het totaal aantal detailhandelsvestigingen in en 12% van de totale winkelvoorraad. Niet alle retailers die zich nu op binnensteden richten zijn geïnteresseerd in het alternatief van een retail warehouse locatie. Verwacht wordt dat met name de winkelformules in het lage segment van de markt zich steeds meer gaan oriënteren op dit alternatief. Formules in het hoge segment zijn sterk afhankelijk van vergelijkend winkelen, belevingsaspecten en een hoogwaardige en multifunctionele omgeving en zullen naar verwachting in de binnenstad blijven en er zijn formules die zich op beide locaties zullen willen vestigen. Deze laatste categorie zal naar verwachting de markt bedienen met gedifferentieerde formules die zijn afgestemd op de vestigingslocatie.

Onderscheidend vermogen
De verschillende winkelgebieden zullen zich conform de functie die zij hebben moeten onderscheiden. Voor kernwinkelgebieden in de binnensteden betekent dit een sterke focus op onderscheidend winkelaanbod, sfeer, ambiance en beleving. De randstedelijke retail warehouse locaties moeten zich vooral richten op gemak voor de consument. Dit kan alleen tot stand komen wanneer ook lokale overheden een heldere visie formuleren en de kaders scheppen. Regulering is geboden, maar terughoudendheid daarin is ongewenst. Al met al verwacht Jones Lang LaSalle dat het nieuwe beleid zeker kansen biedt. Wanneer winkelgebieden zich weten te onderscheiden van elkaar, zal met het nieuwe Rijksbeleid zeker gekomen worden tot een sterkere retailstructuur in de toekomst.


- einde bericht -



Ingezonden persbericht