Socialistische Partij

De Wit vraagt opnieuw aandacht voor gevangeniswezen en reclassering

16-11-2005 * Een belangrijk deel van de inbreng van Jan de Wit bij het debat over de Justitiebegroting dit jaar was gewijd aan de problemen in het gevangeniswezen en de reclassering. Hieronder kun je lezen wat hij hier in de eerste termijn van de Kamer precies over heeft gezegd.

Jan de Wit "Voor het begin van dit wetgevingsoverleg heb ik de minister een exemplaar van een door mij geschreven zwartboek over de verslechteringen in de gevangenissen en de reclassering aangeboden, tezamen met de handtekeningen van 590 mensen die op een persoonlijke of professionele manier bij deze sector betrokken zijn en de handtekeningen van 2543 gedetineerden. Al deze mensen hebben door te tekenen hun steun betuigd aan de 10 eisen tot verbetering die ik samen met bewaarders, reclasseringswerkers, vrijwilligers, ex-gedetineerden en geestelijk verzorgers heb opgesteld. De kern van die eisen: laat de rehabilitatie van gedetineerden weer het belangrijkste kenmerk van de gevangenisstraf worden en zorg voor een sterke reclassering en een goede opvang van mensen die vrijkomen. Ik ben ervan overtuigd dat de verslechteringen die nu het gevangeniswezen teisteren en die leiden tot lange uren dom niets doen achter de deur, verbroken contacten met familie en vrienden en sterk verminderde mogelijkheden tot zelfverbetering door arbeid en onderwijs, op termijn gevaarlijk zullen zijn voor de samenleving, voor ons allemaal. Ik ben ervan overtuigd dat de beperkte mogelijkheden van de reclassering om ex-gedetineerden begeleiding te bieden en de falende opvang door veel gemeenten, ex-gedetineerden terugduwen in de criminaliteit, wat overlast en onveiligheid oplevert voor de samenleving, voor ons allemaal. En dat is mijn hoofdpunt van kritiek op deze begroting: het beleid van de minister is nadrukkelijk gericht op veiligheid op de korte termijn. En laten we eerlijk zijn: op de korte termijn helpt opsluiten tegen criminaliteit. Maar op de lange termijn is alleen maar opsluiten en niet rehabiliteren, niet verbeteren, funest. Funest voor de veroordeelden en funest voor ons allemaal. En dus moet de versobering van het dagprogramma worden teruggedraaid. Moet de reclassering terug in de gevangenissen. Moeten de arbeids- en onderwijsprogramma's sterk worden verbeterd. Moet een gedetineerde echt worden voorbereid op zijn of haar terugkeer in de maatschappij. Moet een net-vrijgelatene kunnen rekenen op hulp bij het vinden van een huis en een baan. Anders kunnen we de polders volbouwen met gevangenissen en kunnen we de havens volleggen met bajesboten, maar zal het Nederland niet veiliger maken. Ik kom hier bij de bespreking van het beleidsartikel rechtshandhaving & criminaliteitsbestrijding nog uitgebreid op terug."

"De minister spreekt in de toelichting op de begroting over de vergroting van de maatschappelijke veiligheid, het voorkomen van criminaliteit en het terugdringen van recidive. Allemaal doelen waar geen zinnig mens het mee oneens zou kunnen zijn. Maar is het beleid van de minister in overeenstemming met de doelen die hij formuleert? Ik heb het in mijn inleidende opmerkingen over de begroting al gezegd: vermindering van criminaliteit, vergroting van veiligheid en terugdringing van recidive valt en staat bij een gedegen gevangenisregime dat is gericht op rehabilitatie, en bij een goede opvang en begeleiding van ex-gedetineerden. Beiden schieten op dit moment ernstig tekort.

PIW-ers klagen over de teloorgang van hun beroep: zij zien zich steeds meer gereduceerd tot sleuteldraaiers die de hele dag bezig zijn gevangenen door het dagprogramma te jagen. Een docent uit een P.I. in Brabant schreef ons dat hij vanwege de lage personele bezetting via het luikje in de celdeur het huiswerk met de gedetineerden moet bespreken. Geestelijke verzorgers melden dat gevangenen steeds meer afstompen en vereenzamen door het sobere regime en het gebrek aan contact met hun familie en vrienden buiten. Nog maar heel weinig gedetineerden krijgen in de gevangenis de kans om een vak te leren en een diploma te halen. En wie bereidt de gedetineerde voor op terugkeer naar buiten? De reclassering is bijna helemaal uit de gevangenis wegbezuinigd. Wie zorgt ervoor dat er geen ex-gevangene buiten komt te staan zonder geldig legitimatiebewijs? Wie kijkt of een ex-gevangene ergens kan slapen, de eerste nacht buiten? Sinds ik mij intensief met het probleem van de gevangenissen en de reclassering ben gaan bezig houden, heb ik veel te veel verhalen uit eerste hand gehoord over falende opvang na vrijlating en de bijna onvermijdelijke terugval in de criminaliteit die daarop volgt. En ik weet dat dit een kabinet is dat eigen verantwoordelijkheid preekt en ik weet dat uiteindelijk een mens zelf de afweging maakt om een strafbaar feit te begaan of niet. Maar de vraag wat je moet doen als je na vrijlating drie weken moet wachten op een eerste voorschot van de Sociale Dienst om van te leven, mag daarbij niet genegeerd worden.

De werkgroep Morgen Beter, die ook de basis van het zwartboek heeft gestaan dat ik vanmorgen aan de minister heb aangeboden, heeft onderzoek gedaan naar de opvang van ex-gedetineerden door de gemeenten. De resultaten, kan ik u zeggen, zijn bedroevend. In een stad als Amsterdam, waar jaarlijks honderden gedetineerden vrijkomen, moet een dakloze ex-gedetineerde om in aanmerking te komen voor opvang:

- een geldig ID-bewijs hebben;
- bank/giroafschriften van de laatste drie maanden kunnen overleggen; - ingeschreven staan in het bevolkingsregister (wat niet kan als je vast zit!!);
- bewijzen dat hij dakloos door pensionplaatsbewijzen te overleggen en aantoonbaar maken dat hij in één week op drie verschillende adressen in verschillende stadsdelen heeft geslapen!

Ben je niet dakloos, dan moet je naar het CWI en moet je zes tot acht weken wachten op je eerste baan of je eerste uitkering. En waar moet je die zes weken van leven? Niemand die het weet.

En dan heeft Amsterdam nog iets van een regeling voor opvang, hoe gebrekkig ook. Utrecht, toch ook geen kleine stad, heeft helemaal geen specifiek beleid voor ex-gedetineerden. Daar moeten vrijgelatenen het helemaal maar zelf uitzoeken.

En welke verantwoordelijkheid heeft Justitie in dit alles? Justitie heeft een `aanjaagfunctie'. Ik stel vast dat er nog heel wat aangejaagd moet worden en dat kan echt niet alleen door overleggen en nog eens overleggen. Wat gaat de minister concreet doen om te zorgen dat de gemeenten hun opvang voor ex-gedetineerden op orde krijgen? En wie functioneert als vangnet als de gemeenten blijven falen? Krijgt de reclassering extra geld om zonodig in te kunnen grijpen als ex-gedetineerden tussen de wal en het schip dreigen te vallen? Voelt de minister van Justitie, die maatschappelijke veiligheid terecht zo belangrijk vindt, zich überhaupt enigszins verantwoordelijk voor deze problemen?

Het roer moet echt om in de gevangenissen. Terug naar rehabilitatie en begeleiding. Niet om gedetineerden in de watten te leggen, maar om ze optimaal voor te bereiden op een leven zonder criminaliteit. Leer die mensen een vak! Zorg dat ze minimaal kunnen lezen en schrijven als ze buiten komen. Geef ze een werkritme mee. En laat de reclassering hun werk weer doen. Zorg dat niemand naar buiten gaat zonder geldig ID-bewijs en georganiseerde eerste opvang. Zorg dat ex-gedetineerden niet de eerste weken buiten feitelijk alleen kunnen overleven door terug te vallen in de misdaad. Anders heeft al dat gepraat over veiligheid echt geen enkele zin."

Het begrotingsdebat wordt in de week van 21 november vervolgd.