Gemeente Amersfoort

Persbericht

Afdeling Communicatie

nummer: 341

datum: 16 november 2005

Procedure bestemmingsplan opgehouden door problematiek luchtkwaliteit

Vertraging Kersenbaan

De Europese normen voor luchtkwaliteit zorgen ervoor dat de plannen voor de Kersenbaan enige vertraging hebben opgelopen. Zolang de Nederlandse regering geen nieuw standpunt inneemt, lopen talloze bouwprojecten in Nederland vertraging op. Ook de gemeente Amersfoort wil zorgvuldig te werk gaan en kiest ervoor om voorlopig te wachten met het bestemmingsplan dat de aanleg van de weg mogelijk maakt. De gemeente beraadt zich hoe en wanneer het Bestemmingsplan Leusderkwartier in procedure wordt gebracht.

De vertraging is nu nu circa zes maanden. De bedoeling was om in augustus 2005 te starten met de bestemmingsplanprocedure. Nu wordt advies ingewonnen hoe en wanneer het Bestemmingsplan Leusderkwartier in procedure wordt gebracht. Een harde planning is lastig te geven. Dit heeft alles te maken met de gevolgen van het besluit Luchtkwaliteit van juni 2005. De materie vraagt om een zeer zorgvuldige aanpak.

Gevolgen besluit Luchtkwaliteit
Het besluit Luchtkwaliteit 2005 is op 20 juni 2005 vastgesteld. Dit is de Nederlandse implementatie van de Europese richtlijnen voor luchtkwaliteit met als doel het milieu (mens en natuur) te beschermen tegen te hoge concentraties van luchtverontreinigende stoffen. Voor zeven stoffen is een stelsel van grenswaarden opgenomen waaraan de buitenlucht binnen de gestelde termijn moet voldoen. Bij ruimtelijke plannen, zoals het inpassen van de Kersenbaan, wordt beoordeeld wat de invloed van het plan is op de luchtkwaliteit als het project gereed is. Indien de grenswaarden uit het besluit Luchtkwaliteit worden overschreden dan biedt de "saldomethodiek" de mogelijkheid om het plan te compenseren. Indien de saldobenadering geen ruimte biedt voor compensatie, maar de maatschappelijke noodzaak van de uitvoering van het plan groot is - en de overschrijding van de grenswaarden beperkt is - kan (mits goed gemotiveerd) een project toch doorgaan als de overschrijding beperkt blijft tot de grenswaarden voor de 24-uursnorm voor fijn stof. Dit wordt door de provincie Utrecht getoetst. Op dit moment wordt onderzocht wat de luchtkwaliteit voor en na de aanleg van de Kersenbaan is. Daarbij moet ook de achtergrondconcentratie van de luchtverontreinigende stoffen worden meegenomen (de situatie zonder de invloed van verkeer). Op dit moment is nog niet bekend of en hoe hoog de mogelijke overschrijdingen zijn. Over mogelijke maatregelen is dan ook nog niets te zeggen.

Financiering
De aanleg van de Kersenbaan gaat enkele miljoenen kosten. Dit is onder meer afhankelijk van de kosten van de grondverwerving, de aard en omvang van de geluidswerende voorzieningen en de hoogte van de aanneemsom. De provincie Utrecht doet in het kader van BDU (brede doeluitkeringen) een bijdrage van E 8 miljoen. De gemeente Amersfoort zal ongeveer een zelfde bedrag bijpassen uit haar middelen voor Bereikbaarheid van de stad.

Informatie: Nandus van der Sluijs, communicatieadviseur Stedelijke Ontwikkeling en Beheer (SOB) gemeente Amersfoort, telefoon 033 469 50 11 of e-mail n.vandersluijs@amersfoort.nl.


---- --