AutoRai

Volkswagen Golf R32 en Golf GTI debuteren op Speed & Design

(11/4/2005)
De Volkswagen Golf R32 staat vanaf 17 november in de showroom van de Volkswagen Dealers. De Golf R32 maakt zijn Nederlandse debuut op Speed & Design in Utrecht (10-13 november). Ook de vorig jaar geïntroduceerde Golf GTI zal hier te zien zijn. Prijzen Golf R32 bekend
De prijs voor de versie met handgeschakelde zesversnellingsbak is vastgesteld op ⬠43.595 en de uitvoering met de DSG-versnellingsbak staat voor ⬠46.195 inclusief BTW/BPM in de prijslijst.

De R32 is dankzij een 184 kW/250 pk sterke V6 benzinemotor en vierwielaandrijving de snelste Golf. Zijn topsnelheid bedraagt 250 km/h en de versie met handgeschakelde zesbak sprint in 6,5 seconden van 0-100 km/h. De Golf R32 met de DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling doet over de sprint van
0-100 km/h slechts 6,2 seconden.
Het uiterlijk van de Golf R32 is helemaal in lijn met het enorme prestatiepotentieel. Zo zorgen de grote luchtopeningen voor optimale koeling en de spoilers en skirts verlenen de Golf R32 extra neerwaartse druk. De 18-inch lichtmetalen velgen bieden ruimte aan een krachtig remsysteem met grote remschijven (diameter vóór: 345 mm en achter 310 mm).

Het sportieve karakter van de Golf R32 gaat vergezeld met een luxueuze standaarduitrusting waarbij onder andere speciale sportstoelen, een volautomatische airconditioning, een audiosysteem met 8 luidsprekers, een alarmsysteem en bi-xenon koplampen. Onder de standaard veiligheidsuitrusting vallen ESP met remassistent, zes airbags, 4Motion vierwielaandrijving en een waarschuwingssysteem voor verminderde bandenspanning.
De R32 is nu al te bestellen en zal vanaf 17 november bij de Volkswagen-dealer te zien zijn.

Golf GTI
Uiteraard is ook de Golf GTI op Speed & Design te zien. Vorig jaar beleefde deze sportieveling nog zijn Nederlandse première op deze tentoonstelling. De Golf GTI met zijn 2.0 FSI-turbomotor (147 kW/200 pk) en kenmerkende uiterlijk is leverbaar vanaf ⬠32.750,-.

Drie keer sportief
Met de komst van de R32, is er binnen de Golf-reeks nu keus uit 2 sportieve modellen met ieder een eigen karakter. Begin volgend jaar wordt ook de Golf GT verwacht. De TSI-motor van dit model heeft een turbo én een mechanische compressor. Dat leidt niet alleen tot een hoog vermogen (125 kW/170 pk), maar ook tot een gunstig verbruik. De twincharger-techniek zorgt ook voor een hoog koppel: tussen
1.750-4.500 tpm is altijd 240 Nm voorhanden. Het gemiddelde verbruik van deze dubbel âgeblazenâ motor bedraagt 7,2 liter/100 km. Het GT-programma van de Golf omvat naast het TSI-model ook een dieseluitvoering (TDI) met 125 kW/170 pk. De Golf GT-modellen zijn herkenbaar aan de V-vormige grille, de
17-inch lichtmetalen velgen en in het interieur de sportstoelen en het sportstuurwiel. De R32 is dankzij zijn V6 en vierwielaandrijving simpelweg de ultieme Golf, de GTI is in zijn nieuwe gedaante weer dé maatstaf op het gebied van âhot hatchesâ en de Golf GT combineert hoge prestaties met een gunstig brandstofverbruik.