AutoRai

Team Cadillac blikt terug op raceseizoen 2005

(11/17/2005)
Met vier overwinningen, twee pole positions en een reeks podiumplaatsen hebben de CTS-V-racers van Team Cadillac op superieure wijze beslag gelegd op zowel de rijders- als de constructeurstitel in de SCCA SPEED World Challenge GT Series 2005 voor productiemodellen. Naast het persoonlijke succes voor coureur Andy Pilgrim betekende dit het eerste kampioenschap voor Cadillac sinds de terugkeer in de autosport.

Met het chassis van de Cadillac CTS-V en de voor de racerij getunede GM LS2 small-block V8 had Team Cadillac de juiste wapens in handen om de strijd tegen de voornamelijk tweezits sportauto's in zijn voordeel te beslechten. In het lange seizoen met elf straat- en circuitraces in heel Noord-Amerika pakten de CTS-V's drie keer de eerste twee podiumplaatsen. In april, op het circuit van Road Atlanta in Georgia, schreef Cadillac zelfs geschiedenis door de plaatsen 1, 2 en 3 op te eisen. De concurrentie was echter zo sterk dat beide titels pas in de laatste ronden van de laatste race konden worden veiliggesteld.

Pilgrimsweg naar de titel
De man die voor Cadillac het rijderskampioenschap binnenhaalde, Andy Pilgrim, was het hele seizoen een toonbeeld van regelmatigheid door in alle elf races in de top tien te finishen. Overeenkomstig de SCCA-reglementen werd hij na zijn drie tweedeplaatsen in Sebring, Florida en Road Atlanta en een derde plaats in Cleveland, Ohio âbeloondâ met honderd kilogram ballast in zijn auto. Dankzij een uitgekiende strategie wist hij in de laatste drie races ondanks deze handicap als vierde te finishen en dat bleek voldoende te zijn voor de titel.

De tweede vaste rijder van Team Cadillac, Max Papis, wist met zijn zege in Laguna Seca voor Cadillac de constructeurstitel in de wacht te slepen.

De derde Cadillac, afwisselend gereden door een trio gerenommeerde gastcoureurs, leverde met twee overwinningen ook een belangrijke bijdrage aan het succes van het team. Max Angelelli was in vijf optredens goed voor een pole position en vier podiumplaatsen. John Heinricy, in het dagelijks leven directeur van de GM Performance Division, werd tweede in Mid-Ohio en Corvette-coureur Ron Fellows won voor het tweede jaar in successie de race op het Mosport-circuit in Canada.

Spin-off naar de productieversie
De Cadillac sedans moesten het in de SPEED GT Series opnemen tegen een veld van voornamelijk sportieve tweezitters. De succesvolle Cadillac CTS-V werd oorspronkelijk gebouwd op de productielijn in de GM-assemblagefabriek in Lansing, Michigan. Ondanks aanpassingen voor de racerij, is de raceversie voor 58 procent (op basis van gewicht) gelijk aan het productiemodel. Daarnaast onderhoudt het raceteam nauw contact met de technici die verantwoordelijk zijn voor de productieversie.

âHet vermogen zoveel techniek uit de straatauto direct over te nemen in de raceauto, zegt op zich natuurlijk al genoeg over de kwaliteiten van de Cadillac CTS-Vâ, zegt de directeur van GM Racing, Mark Kent. âDoor gebruik te maken van faciliteiten, expertise en personeel van General Motors, konden we de prestaties van de raceauto perfectioneren. Door bestudering van de raceauto deden de GM-technici op hun beurt waardevolle kennis op over de constructie en dynamische rijeigenschappen van de raceversie. Op die manier werkt de technologieoverdracht dus naar twee kanten.â