FNV

Achterban stemt in met akkoord pensioen bij Shell

Woensdagavond stemden ook de laatste leden met een ruime meerderheid in met het pensioenakkoord dat twee weken geleden werd bereikt bij Shell.
Vakbondsbestuurder Egbert Schellenberg is blij dat het overgrote deel van de achterban tevreden is. "Zo'n 90 procent stemde voor." Het pensioenplan kwam tot stand na een staking bij de Shellolieraffinaderij in Pernis en de chemische fabriek in Moerdijk.

Afgesproken is dat de ruim tienduizend werknemers van Shell en de NAM als vanouds bij zestig jaar met werken kunnen stoppen of tussendoor langdurig met verlof kunnen opnemen. Verder betaalt Shell 3 procent van het salaris mee aan de levensloopregeling.

Werknemers betalen vanaf januari 2006 2 procent pensioenpremie. Zij kunnen twee atv-dagen inleveren om extra voor levensloop te sparen. Huidige werknemers krijgen een overgangsregeling ter hoogte van 3,5 procent van hun salaris.

Het principeakkkoord kwam donderdagmiddag 3 november tot stand. De werknemers waren de maandag daarvoor begonnen met het gecontroleerd afbouwen van de productie in de raffinaderij in Pernis en de chemische fabriek in Moerdijk.

Toen collega's van de NAM, die ook onder de pensioenregeling van Shell vallen, op het punt stonden de gaskranen in Den Helder en Emmen langzaam dicht te draaien, nodigde de directie de vakbond uit om de onderhandelingen te hervatten.

FNV Bondgenoten, dat ruim 80 procent van de werknemers bij Shell organiseert, eiste dat voor de huidige werknemers de uittredingsleeftijd van zestig jaar tegen het niveau van de huidige regeling gehandhaafd blijft en dat de nieuwe regeling voor de werknemers kostenneutraal is.

FNV Bondgenoten lag lange tijd met Shell in de clinch over het pensioen. De vakbond moest eerst een plaats aan de onderhandelingstafel veroveren nadat de directie aan de centrale ondernemingsraad een slechtere regeling had voorgesteld.

Daardoor zouden werknemers niet alleen voor het eerst premie moeten betalen, maar ook langer moeten doorwerken. Dat laatste is dus nu van de baan.