Stad Brussel


Bestrijdingsplan van de Stad Brussel tegen mensenhandel

Persconferentie van 16 November 2005

Freddy Thielemans, Burgemeester van de Stad Brussel

Balans en Perspectieven

De huidige nota heeft als doelstelling om een balans te maken van de strijd die de laatste jaren door de gemeentelijke overheden werd gevoerd tegen de mensenhandel en om de maatregelen voor te stellen die zullen ingesteld worden op korte termijn om de reeds verkregen resultaten te verbeteren.

Inleiding: naast de straatprostitutie, de mensenhandel.

Al is het hoofdzakelijk vanwege de publieke overlast en storing van de openbare orde, voorvloeiend uit de straatprostitutie, dat de lokale overheden worden aangesproken en opgeroepen om tussen te komen, schrijft het beleid van de Stad Brussel, op haar niveau, zich in een breder kader, met name de strijd tegen wat duidelijk vergelijkbaar moet gesteld worden met de mensenhandel, omschreven in de internationale teksten als het rekruteren, het vervoeren, het overbrengen, het logeren of onthalen van personen, door toevlucht tot geweld of andere vormen van verplichtingen, door ontvoeringen, fraude, bedrog, machtsmisbruik of misbruik van een kwetsbare situatie of door het schenken of het aanvaarden van betalingen of voordelen om de toestemming tot exploitatie van een persoon te verkrijgen en dit door de macht die hij op hem heeft.

De zeer grote meerderheid van de op het terrein tegengekomen situaties blijkt een weergave te zijn van de hierboven beschreven theorie; en het is wel degelijk dat fenomeen, waarvan de straatprostitutie slechts het deel is dat zichtbaar is, dat beoogd wordt door de maatregelen die reeds genomen werden en die in de nabije toekomst zullen genomen worden.

Het gaat hier niet om over de strijd tegen prostitutie. Het doelwit van de maatregelen die Stad Brussel op heden aanwendt is de mensenhandel.

Laten we ons dus niet vergissen van debat.

Enerzijds, de mensenhandel, veelvormig, met rampzalige gevolgen op het leven van de vrouwen en meisjes die in de val zijn gelopen door aanlokkelijke werkaanbiedingen of beloften voor een beter leven maar dan snel gedwongen worden om zich te prostitueren en zoniet worden geslagen of verkracht.

Dit gevecht leidt de Stad Brussel iedere dag door middel van verschillende acties die hier onder worden beschreven.

Anderzijds, de dringende noodzaak tot een federaal debat betreffende het statuut van de prostituees dat, zoals in het buitenland werd gedaan, een duidelijke definitie moet geven over de houding die de overheden, bevoegd voor openbare orde, ten opzichte van straatprostitutie mogen nemen.

Een eerste balans.

Tot op heden waren het hoofdzakelijk de politieacties die het fenomeen van de straatprostitutie in Brussel sterk deden verminderen.

Dankzij de specifieke operaties die gericht waren op de administratieve controle van personen die zich prostitueren, aangevuld door gerechtelijke onderzoeken van de gespecialiseerde diensten van de Federale en lokale Politie gericht op de mensenhandel en het souteneurschap, konden de doelstellingen tot vermindering van overlast en het interpelleren van een zo groot mogelijk aantal pooiers bereikt worden.

Volgende cijfers mogen worden voorgelegd voor 2004:
1. 13 politieacties vonden plaats in 2004

2. 436 controles van prostituees waarvan 293 verschillende prostituees en 29 nationaliteiten.

3. 85 directe repatriëringen van buitenlandse prostituees
4. 59 bevelen tot het verlaten van het grondgebied
5. 52 aangehouden pooiers

In tegenstelling tot 2003 registreerde men in 2004 een daling van 66% van het aantal straatprostituees.

De lokale overheden hebben eveneens getracht om het autotraject van de klanten in de Alhambrawijk te verbreken door deze wijk om te vormen tot uitzonderlijk plaatselijk verkeer. De realiteit heeft aangetoond dat het onmogelijk was om de eindbestemming van iedereen na te gaan.

In 2005 werden 2 controleacties per maand gevoerd:
1. 280 controles van prostituees waarvan 217 verschillende prostituees en 29 nationaliteiten

2. 87 directe repatriëringen

3. -31 bevelen tot het verlaten van het grondgebied

Vandaag is de balans van al deze acties positief aangezien zij geleid hebben tot een stabilisatie van het aantal aanwezige straatprostituees hetzij 15 tot 20 in de handelswijk .

Bovendien heeft de lokale politie in deze maand november een specifieke actie op touw gezet, die gekenmerkt wordt door een permanente bezetting van het terrein.

De krachtlijnen van deze actie zijn de volgende:
1. Controle van de verblijfsituatie van de prostituees
2. Controle van de voertuigen en een grondig onderzoek indien nodig
3. Het systematisch opstellen van proces-verbaal voor iedere inbreuk op de verkeerswetgeving.

4. Het sensibiliseren van bestuurders op het lokale karakter van de straten

149 personen en 123 voertuigen werden tot heden gecontroleerd; 60 proces verbalen werden opgesteld.

Toekomstige maatregelen

Aangemoedigd door de bekomen resultaten wendt de Stad Brussel vandaag nieuwe maatregelen aan teneinde het fenomeen op diverse vlakken aan te pakken.

Zonder afbreuk te doen aan de politieaanwezigheid op het terrein, wapent de Stad Brussel zich vandaag met een nieuw taksreglement gericht op de rendez-voushuizen en zal ze haar inspanningen om de openbare ruimte van de door de straatprostitutie getroffen wijken, zoals de Alhambrawijk, voortzetten.

Het taksreglement op de rendez-vous huizen

Het bestaan van rendez-voushuizen is natuurlijk een evidente oorzaak voor het verenigen van straatprostitutie in een wijk. In dit opzicht, hebben de veelvuldige contacten van het kabinet van de Burgemeester met de wijkvergaderingen toegestaan om de grote overlast, die de inwoners ondergaan, naar voren te brengen.

Teneinde haar financiële middelen te verhogen, enerzijds, maar ook tegemoet te komen aan de bezorgdheid van de inwoners en zoveel mogelijk de organisatie van deze criminaliteit in het gedrang te brengen, heeft de Gemeenteraad, in zitting van 7 november 2005, voor een taks gestemd die specifiek de rendez-voushuizen viseert, rendez-voushuizen die als volgt gedefinieerd worden: elk gebouw dat één of meerdere lokalen herbergt (kamer, appartement, salon of andere plaats) die, mits betaling of niet, ter beschikking worden gesteld voor een intieme ontmoeting tussen personen, zonder de bedoeling te hebben er de nacht door te brengen en zonder verplichte inschrijving in de verblijfsregisters zoals voorgeschreven door de wet van 17 december 1963 houdende de controle op reizigers in logeertehuizen

Het bedrag van de taks is vastgesteld op 2500 euros per jaar per ontmoetingslokaal (kamer, appartement, salon of andere plaats) en is verschuldigd door de uitbater (de onderverhuurder of, bij gebrek, de huurder van het gebouw worden de schuldenaar van de taks indien de uitbater niet gekend is). De eigenaar blijft medeverantwoordelijk voor de betaling van de taks.

Het reglement zal in voege treden zodra de voogdijoverheden het goedgekeurd hebben (termijn van 40 dagen).

Indien de eerste doelstelling van dit reglement financieel is, wenst de Stad Brussel ook de vestigingen die, door het heen- en weergeloop eigen aan hun activiteit, te laten bijdragen aan de nefaste gevolgen die niet alleen de openbare rust maar eveneens de veiligheid van de wijken waar ze gevestigd zijn, in het gedrang brengen.

De heropleving van de openbare ruimte

Naast de strijd tegen deze criminaliteit en de hinder die hiermee gepaard gaat, investeert de Stad Brussel belangrijke middelen voor de heropleving van de wijk Alhambra, een wijk die sterk geraakt wordt door de straatprostitutie, en dit op verschillende niveaus.

Allereerst met de heraanleg van de Hooikaai.

Dit project bestaat uit de heraanleg van de oppervlakte tussen de Lakensestraat en de Handelaarskaai en de aanleg van een bekken, een groene ruimte en een speelterrein.

Doelstelling is om van deze plaats opnieuw een gezellige openbare recreatieve doch functionele ruimte te maken zowel s nachts als overdag, zodat de sociale controle de misdrijven kan indijken.

De door de Stad Brussel aangewende middelen om deze doelstelling te bereiken bedragen ongeveer 2.360.000 euros, zonder de budgetten in rekening te brengen van het Samenwerkingsakkoord (1.545.000).

Vervolgens werd het principe van een zone 30 in het begijnhofkanaal door het College van Burgemeester en Schepenen gestemd en is men reeds voorbij het stadium van de openbare raadpleging. Het College werkt momenteel aan de opmerkingen die geuit werden door de bewoners en zal weldra een kalender kunnen bepalen voor de uitwerking.

Politieactie

Zoals reeds voorafgaand vermeld, is de politieactie natuurlijk een vast gegeven. Administratieve controles door de lokale politie, gekoppeld aan gerechtelijke onderzoeken betreffende mensenhandel en souteneurschap zullen stipt, doch regelmatig, blijven gevoerd worden.

Besluit

De Politieactie, de fiscale hefbomen en de aandacht van de Stad Brussel voor de kwaliteit van de openbare ruimten in de door de straatprostitutie getroffen wijken zijn de enige middelen waarover de lokale overheden beschikken om vandaag te strijden tegen de mensenhandel en alle gevolgen voor het stadsleven die hier uit voorvloeien. Al deze middelen worden vandaag ingezet.

Maar ik zou de oproep die ik richt naar de federale gekozenen ook beantwoordt willen zien. Het debat over het statuut van de prostituees moet plaatsvinden op dat niveau en alzo duidelijkheid scheppen in de wettelijke middelen waarop de gemeenten zich kunnen beroepen om dit fenomeen aan te pakken.

terug naar het begin