Ingezonden persbericht


Computer belangrijker dan koelkast

Internet onmisbaar voor Nederlanders

Amsterdam, 17 november 2005 - Nederlanders kunnen niet meer zonder internet. E-mail, zoekmachines en internetbankieren zijn verreweg de meest favoriete internettoepassingen van de afgelopen 10 jaar. Dat zijn enkele resultaten uit 'Het Nationale internetonderzoek' dat TNS/NIPO heeft uitgevoerd in opdracht van Webwereld onder consumenten en zakelijke internetgebruikers. Dit ter gelegenheid van het 10-jarig bestaan van de nieuwssite. Spam, banners en pop-ups vormen de grootste irritatie bij internetgebruikers. Uit een online kwalitatief onderzoek dat Webwereld tegelijkertijd heeft uitgevoerd onder zakelijke internetgebruikers blijkt verder dat de computer inmiddels is uitgegroeid tot het belangrijkste apparaat in huis, belangrijker dan de koelkast en de televisie. Voor de toekomst verwacht men vooral meer snelheid op internet en de intergratie van telefonie, internet en televisie.

Het blijkt dat meer dan de helft (51%) van de ondervraagde consumenten het absoluut eens is met de stelling dat internet een onmisbaar onderdeel van hun leven is, 22% is het er helemaal mee eens en voor slechts 10% gaat die stelling niet op. Naarmate Nederlanders ouder zijn neemt de onmisbaarheid iets af: van 67% onder jongeren tot en met 34 jaar, naar 58% in de groep van 35 tot en met 49 jaar, tot nog 33% onder senioren.

Verder blijkt uit het Webwereldonderzoek dat de computer de plek van de televisie heeft ingenomen in de Nederlandse huiskamers. Van de zakelijke gebruikers noemt 55,1% de computer als belangrijkste apparaat in huis, 22,5% noemt de koelkast en 10,6% de televisie. De top 3 van de beste internetsites van Nederlandse bodem wordt gevormd door marktplaats.nl (37,7%), nu.nl (31,9%) en startpagina.nl (27,1%).

Online shoppen is een mannenzaak
Online shoppen blijkt meer een mannen- dan een vrouwenzaak te zijn: 21% van de mannen geeft aan vanwege online shoppen niet meer zonder internet te kunnen tegenover 12% van de vrouwen. Het online gamen is voor 11% van de mannen onmisbaar tegenover 5% van de vrouwen. Voor 80,6% van de zakelijke gebruikers is e-mail onmisbaar bij de consumenten geldt dit voor 67%. Opvallend is de populariteit van internetbankieren zowel bij consumenten (55%) als bij zakelijke gebruikers (50,4%).

Webloggen weinig gebruikt
Ook valt op dat drie keer zoveel mannen als vrouwen internet gebruikt om muziek en films te downloaden, respectievelijk 9% en 3%. Webloggen en podcasten zijn nog niet populair: slechts 1% van de consumenten noemt dit als belangrijke nieuwe toepassingen en 30,8% van de zakelijke gebruikers geeft aan dit als overschatte hypes te zien. Voor zakelijke gebruikers is de digitale camera de meest innovatieve ICT toepassing (24,8%), navigatiesystemen komen met 16,3% op de tweede plaats. Spam is de grootste irritatie onder consumenten, 29% van de mannen en 22% van de vrouwen ergert zich hieraan. Onder de zakelijke gebruikers ergert 42,4% zich het meest aan spam op internet. Banners en virussen zijn voor respectievelijk 17% en 11% van de consumenten irritatiebronnen.

De toekomst is geïntegreerde telefonie, internet en televisie Sneller internet, geïntegreerde pakketten (telefonie, internet en televisie) en online shoppen zien veel consumenten als de belangrijkste toekomstige ontwikkelingen voor internet. Verschillende aanbieders werken momenteel aan producten die telefonie, internet en televisie samenvoegen. Meer dan de helft van de consumenten (55%) geeft aan dit absoluut binnen 2 jaar aan te schaffen, 21% denkt dit zeker te doen en 38% denkt dit zeker niet te doen. Van de groep consumenten die zeker dergelijke producten aanschaft (21%), valt het verschil op tussen mannen en vrouwen, respectievelijk 28% en 15%. In de zakelijke markt is men minder zeker: 47,2% geeft aan misschien tot aanschaf over te gaan.

Over het onderzoek
Webwereld bericht al 10 jaar over nieuws en ontwikkelingen op het gebied van ICT en internet. Reden voor Webwereld om eens te kijken naar de internetontwikkelingen van de afgelopen10 jaar middels het 'Het Nationale Internetonderzoek 2005'. TNS/NIPO ondervroeg voor dit onderzoek ruim 500 consumenten telefonisch naar hun ervaringen op internetgebied. Daarnaast voerde Webwereld onder ruim 1.000 zakelijke gebruikers een online kwalitatief onderzoek uit.

Over Webwereld
WebWereld (www.webwereld.nl) is een uitgave van IDG Nederland en is na de introductie in 1994 uitgegroeid tot de best bezochte ict-nieuwssite van de Benelux. WebWereld houdt maandelijks meer dan 350.000 it-professionals op de hoogte van het laatste ict- en internetnieuws uit binnen- en buitenland. IDG Nederland is een vestiging van de International Data Group (IDG), 's werelds meest toonaangevende uitgeverij en onderzoeksinstelling in de ICT-branche. Meer dan 120 miljoen mensen lezen één of meer van IDG's 300 ICT-tijdschriften en -kranten, die in meer dan 90 landen worden uitgegeven.

IDG Nederland geeft o.a. de volgende producten uit: Computer!Totaal, ComputerPartner, Tips & Trucs en ZOOM.nl, computerpartner.nl, computertotaal.nl, gamez.nl, infoworld.nl, tipwereld.nl en webwereld.nl. Meer informatie over IDG Nederland vindt u op http://www.idg.nl.

##

Voor meer informatie en aanvullende gegevens over het onderzoek kunt u contact opnemen met:

Marcel Roozeboom
Algemeen hoofdredacteur Business to Business en Online IDG Telefoon: 023-5461130 of 06-53739855
e-mail: mroozeboom@idg.nl