Greenpeace

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 17 november 2005

Greenpeace maakt Margriet-lezeressen op

Greenpeace demonstreert gifvrije cosmetica op Margriet Winterfair

Greenpeace bewijst vanaf morgen op de Margriet Winterfair in de Jaarbeurs in Utrecht dat cosmetica zonder gif heel goed mogelijk is. Het Europarlement in Straatsburg heeft vandaag gestemd over REACH, de nieuwe Europese regeling voor chemische stoffen. Greenpeace vindt dit een slap compromis. Daarom richt de milieuorganisatie zich vanaf morgen nog eens ondubbelzinnig op gif in consumentenartikelen, en dan speciaal in cosmetica. De milieuorganisatie blijft strijden voor onderzoek naar veiligheid van nieuwe chemische stoffen en het verbannen van stoffen die gevaar opleveren voor mens en milieu.

Aan de bezoekers van de Margriet Winterfair wordt getoond welke cosmetica gevaarlijke chemicaliën bevatten en welke niet. In de stand demonstreren visagistes gifvrije producten. Bezoekers kunnen ook meedoen aan een cyberactie. Door op een computer op een lijst producten aan te klikken kunnen ze producenten vragen giftige stoffen uit hun producten te halen. De deelnemers maken daarmee kans op een gratis 'groen' cosmeticapakket ter waarde van 200 euro.

"In cosmetica komen gifstoffen als ftalaten en synthetische muskverbindingen voor. Ze zijn moeilijk afbreekbaar, hopen zich op in vetweefsel en hebben vaak hormoonverstorende eigenschappen. Dat bedrijven deze schadelijke stoffen nog steeds gebruiken terwijl er goede alternatieven beschikbaar zijn is onaanvaardbaar," zegt Bart van Opzeeland, campagneleider giftige stoffen van Greenpeace Nederland.

Greenpeace presenteerde deze maand het gidsje "MOOI", een handige koophulp voor cosmetica. Daarin staan ruim 450 veel gebruikte cosmeticaproducten gerangschikt in rood, oranje en groen. Als rood aangemerkte producten bevatten gifstoffen. Producten in de categorie oranje bevatten ook gifstoffen, maar de producent heeft met Greenpeace afgesproken dat de gifstoffen eruit zullen worden gehaald. Dan zijn er groene producten, die zijn gifvrij. "MOOI" wordt in de maanden november en december in een oplage van 1,2 miljoen onder Nederlandse consumenten verspreid.