Wageningen Universiteit

Persbericht

17 november 2005, nr. 091

Herpositionering toegepast voedingsonderzoek Wageningen UR

Aan het begin van dit jaar heeft de Raad van Bestuur van Wageningen UR het voorgenomen besluit kenbaar gemaakt om het humane voedingsonderzoek binnen haar meer toegepaste onderzoeksinstituut Agrotechnology & Food Innovations (A&F) te herpositioneren en anders te organiseren.

De voorgenomen plannen zijn inmiddels verder uitgewerkt, in nauw overleg met de betrokken onderzoekers en betrokkenen vanuit overheid, bedrijfsleven en collega-onderzoeksinstituten. Daarbij zal de betreffende onderzoeksgroep, zoals eerder aangegeven, aanzienlijk worden afgeslankt en zal het onderzoek zich concentreren op twee gebieden: (1) het Restaurant van de Toekomst, of meer in het algemeen het sensorisch onderzoek (smaak, geur) en gedrag van consumenten bij de keuze van voedsel, en (2) het technologisch onderzoek, en wel in het bijzonder de milde conserveringstechnologie en milde scheidingstechnieken. Op beide gebieden heeft Wageningen UR een erkende marktpositie, zowel nationaal als internationaal.

Wat betreft de inhoudelijke vernieuwing vindt een nauwe koppeling plaats met het onderzoek binnen de universiteit, en wel in het bijzonder met de betrokken leerstoelgroepen binnen de Agrotechnology & Food Sciences Group (AFSG). Daartoe wordt het onderzoek ondergebracht in en aangestuurd vanuit een gemeenschappelijk centrum. Binnen Food Valley zal voorts de lopende samenwerking met het NIZO worden voortgezet en verder vorm gegeven, onder andere via gezamenlijke acquisitie en marktproposities. De uitgewerkte plannen en de noodzakelijke reorganisatie zijn voor advies aangeboden aan de ondernemingsraad.

Zoals reeds eerder is besloten, wordt het onderzoek van A&F op het gebied van de agrotechnologie (het voormalige IMAG) ondergebracht bij de betrokken instituten binnen het dierlijk en plantaardig onderzoek van Wageningen UR. De werkvelden Kwaliteit in Ketens en Biobased Products worden voortgezet in nauwe verbinding met de universiteit. Daarmee houdt A&F op te bestaan als zelfstandig merk in de markt, en wordt verder gewerkt onder de vlag van de Agrotechnology & Food Sciences Group (AFSG) als onderdeel van Wageningen UR. Op deze manier maken we op het onderhavige werkterrein een eenduidig loket, opdat we al onze contacten en opdrachtgevers, inclusief het MKB, optimaal kunnen bedienen.

Door het maken van heldere keuzes, het bundelen van expertise en het versterken van samenwerking binnen en buiten de organisatie wil Wageningen UR haar nationale en internationale wetenschappelijke positie op het gebied van agrotechnologie en voeding behouden en versterken, en zo mede invulling geven aan een verdere uitbouw van het sleutelgebied Flowers & Food in het algemeen en Food Valley in het bijzonder.