Gemeente Breda

Eenmalig extra budget voor voorgenomen actieplan 2006 VVV Breda

LogoVVVBreda_kln.GIF

Het college van Burgemeester en Wethouders stelt voor het jaar 2006 éénmalig een extra bedrag van 43.000,- beschikbaar voor de uitvoering van toeristisch-recreatieve arrangementen en promotieactiviteiten van de VVV Breda

Dit naar aanleiding van het nieuwe Bedrijfs- en Actieplan voor de periode 2006-2010, waarin de VVV aangeeft te willen doorgroeien naar een meer pro-actieve toeristische marketingorganisatie.

De financiële relatie tussen de VVV Breda en de gemeente zal vanaf medio volgend jaar worden bezien in het kader van het nieuw overeen te komen meerjarensubsidiecontract voor de periode 2007-2010. Op deze manier krijgt het nieuwe Gemeentebestuur gelegenheid om hierop invloed uit te oefenen.

Stedelijke en toeristische ontwikkelingsambitie Breda De komende jaren kan de stad Breda tal van gelegenheden aangrijpen om zich in binnen- en buitenland te promoten. De agenda inspireert: oplevering Chassé Park (najaar 2006), opening Nieuwe Haven (voorjaar 2007), opening Nationaal Museum voor Grafische Vormgeving (medio 2007), komst HSL-Shuttle (begin 2008), realisatie Bavelse Berg (medio 2008), opening Nieuwe Mark (najaar 2008), opening nieuwe Station (medio 2009). Breda neemt dan ook deel aan overleg met de andere Nederlandse HSL-steden om de komst van de HSL en de shuttle aan te grijpen voor meer internationale promotieactiviteiten. Vlaanderen, Wallonië en Noord-Frankrijk staan daarbij centraal. Maar ook de Duitse kustgangers uit Nord-Rhein Westfalen zijn een potentiële doelgroep voor een dagje Breda.

Dit betekent dat de VVV Breda de komende jaren een aanzienlijke toename van het aantal toeristische bezoekers mag verwachten. Zo wijst internationaal onderzoek uit dat bijna 39% van de huidige HSL-reizigers een toeristisch-recreatief motief heeft en dat 21% reist met een zakelijk (toeristisch) motief. Het college vindt het dan ook belangrijk dat de VVV in staat is om, door gerichte stadspromotie en aantrekkelijke product- en arrangementontwikkeling, voor Breda gebruik te maken van deze kansen.

Bedrijfs- & Actieplan VVV
In het bedrijfs- en actieplan 2006-2010 wordt inhoudelijk ingegaan op een viertal aspecten:

* vergelijking van de Bredase VVV met toeristisch-recreatieve uitvoeringsorganisaties uit Den Bosch, Dordrecht, Groningen en Maastricht;

* een analyse van de actuele ontwikkelingen op het werkterrein van de VVV Breda;

* een concreet actieplan, op hoofdlijnen voor de periode 2006-2010;
* een shortlist van (meetbare) prestatie-indicatoren, op basis waarvan de prestaties van de VVV Breda, in relatie tot de nieuwe meerjarensubsidieovereenkomst 2007-2010, door de gemeente kunnen worden beoordeeld.

Daarnaast is gekeken naar eventuele mogelijkheden tot integratie van de verliesgevende dependance van de VVV Breda op de Grote Markt met het Cultuurpunt cq Uitpunt, in de vorm van een gezamenlijke informatiebalie. Uitgangspunt voor de VVV is daarbij dat een dergelijke samenwerking duidelijke voordelen oplevert ten opzichte van de huidige kosten en opbrengsten. De VVV-directie verwacht echter dat voorgenoemde integratie in elk geval marketingstrategische en cultuurtoeristische meerwaarde zou kunnen opleveren.

Breda, 17 november 2005