Topman Oxxio begaat grote blunder

Vereniging de vastelastenbond

De topman van het moederbedrijf van Oxxio, Tim Griffiths, heeft een grote blunder begaan tijdens het congres 'Effective strategies to gain and retain utility customers' in Amsterdam. De conclusie van zijn verhaal was: maak het moeilijk voor je klanten om tarieven te vergelijken met die van de concurrent, dan zullen ze minder snel overstappen naar een andere leverancier.

Het is volgens deze snelle zakenman slim om verschillende diensten met voordelen in natura aan te bieden. Dit is de strategie die zij nu al in Engeland voeren. 'Wie bij ons zowel elektriciteit als telefoniediensten afneemt, krijgt van ons een gratis aantal belminuten per maand bij onze dochter Onetel. Op die manier creëer je een soort prijzen-mistgordijn', aldus Griffiths. Hij ziet helemaal geen probleem in het werken met koppelverkoop. 'We maken het de klant wel moeilijk om de prijzen te vergelijken, maar daar is helemaal niets illegaal aan.

Oxxio is op dit moment de grootste nieuwkomer op de Nederlandse energiemarkt. Volgens de toezichthouder op de energiemarkt (Dte) gaan van alle vragen en klachten die consumenten indienen bijna de helft over Oxxio.

Volgens consumentenvereniging de Vastelastenbond valt een bedrijf als Oxxio door de mand door dit soort praktijken in het openbaar te vertellen. Het is inderdaad niet illegaal wat ze doen, maar je maakt jezelf er niet populair mee bij de klanten. Dit schetst geen vertrouwen bij een bedrijf dat zijn zaken toch al niet op orde heeft. Wij zijn van mening dat consumenten juist in deze tijd behoefte hebben aan duidelijkheid en eerlijke communicatie, aldus Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond. Voor een eerlijk en betrouwbaar vergelijk inclusief rapportcijfers kunnen consumenten terecht op www.energieleveranciers.nl.

Noot voor redactie/