Topman Oxxio begaat grote blunder
Vereniging de vastelastenbond
De topman van het moederbedrijf van Oxxio, Tim Griffiths, heeft een grote blunder begaan
tijdens het congres 'Effective strategies to gain and retain utility customers' in
Amsterdam. De conclusie van zijn verhaal was: maak het moeilijk voor je klanten om
tarieven te vergelijken met die van de concurrent, dan zullen ze minder snel overstappen
naar een andere leverancier.
Het is volgens deze snelle zakenman slim om verschillende diensten met voordelen in natura
aan te bieden. Dit is de strategie die zij nu al in Engeland voeren. 'Wie bij ons zowel
elektriciteit als telefoniediensten afneemt, krijgt van ons een gratis aantal belminuten
per maand bij onze dochter Onetel. Op die manier creëer je een soort
prijzen-mistgordijn', aldus Griffiths. Hij ziet helemaal geen probleem in het werken met
koppelverkoop. 'We maken het de klant wel moeilijk om de prijzen te vergelijken, maar
daar is helemaal niets illegaal aan.
Oxxio is op dit moment de grootste nieuwkomer op de Nederlandse energiemarkt. Volgens de
toezichthouder op de energiemarkt (Dte) gaan van alle vragen en klachten die consumenten
indienen bijna de helft over Oxxio.
Volgens consumentenvereniging de Vastelastenbond valt een bedrijf als Oxxio door de mand
door dit soort praktijken in het openbaar te vertellen. Het is inderdaad niet illegaal
wat ze doen, maar je maakt jezelf er niet populair mee bij de klanten. Dit schetst geen
vertrouwen bij een bedrijf dat zijn zaken toch al niet op orde heeft. Wij zijn van mening
dat consumenten juist in deze tijd behoefte hebben aan duidelijkheid en eerlijke
communicatie, aldus Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond. Voor een eerlijk en
betrouwbaar vergelijk inclusief rapportcijfers kunnen consumenten terecht op
www.energieleveranciers.nl.
Noot voor redactie/