Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

Near-fulltimers ideaal voor de economie

Amsterdam, 16 november 2005 - Nieuwe trend: Steeds meer hoog opgeleide stellen gaan beiden 4 dagen in de week werken (near-fulltime). Dit stelde Carp vast na gesprekken met diverse recruiters en arbeidsmarktonderzoekers. Steeds meer academisch geschoolde vrouwen willen hun carrièrepad vasthouden, ook na het krijgen van kinderen. Met dit 4/4 model kan dat. De ervaring van recruiters als United Capacity leert dat er nauwelijks sprake is van productiviteitsverlies bij het inhuren van near-fulltimers. Wel moeten de 4 werkdagen strakker worden ingepland. 'Ik was vroeger een behoorlijke koffieleut', zegt Daniël Roos, directeur van projectbureau Campus Nieuw West, 'maar aan gelummel of een kletsje doe ik nauwelijks meer'. Volgens de Organisatie voor Strategisch Onderzoek is het 4/4-model de ideale werkverdeling, zowel voor de economie als voor de kwaliteit van leven, meer dan de contemporaine 5/3-verdeling. 'Na de vierde dag valt de arbeidsproductiviteit van fulltimers sterk terug, terwijl productiviteit juist een grote sprong maakt als je van drie naar vier gaat.'

Verder in Carp #18, de Persoonlijke Groei-special:
- Waarom hebben steeds meer Hollandse managers, ook uit het middenkader, een personal coach nodig?

- Managementconsultant Esther Jacobs overleefde Expeditie Robinson en Coins for Care, voortaan wil ze 'een vonkje overbrengen'.

Aromedia
Aromedia is uitgever van de merken B-Zik, TKMST, Sum en Carp. Deze merken omvatten onder andere tijdschriften, gidsen, agenda's, websites en cd-rom's. Tevens organiseert Aromedia elk jaar Studie Beurs en doet ze met de TKMST Monitor onderzoek onder ruim 31.000 scholieren en studenten. Alle producten van Aromedia worden gemaakt ter ondersteuning van scholieren, studenten en professionals, in de leeftijd van 11 tot 38 jaar, bij het maken van belangrijke keuzes op het gebied van studie, werk en leven.

­­­­­­­#####