Ingezonden persbericht


Grote groei Outsourcing naar CallCenters in Suriname

Na Azie en Zuid Afrika ontwikkelt Suriname zich als snelst groeiende Nederlandstalige offshore markt

Amsterdam, woendag 16 november 2005

Onderzoek onder Nederlandse afnemers van call center diensten door de vanuit Suriname actieve offshore dienstverlener CallCapacity N.V. laat zien dat offshoring naar Suriname sinds dit jaar sterk in de belangstelling staat.

De interesse voor Suriname neemt duidelijk toe. Momenteel zijn slechts 150 in 2005 gestarte seats actief maar in genoemde verkenning wordt een explosieve groei voorzien naar 10% van het aantal call center werkplekken in Nederland. Binnen nu en 5 jaar kan Suriname groeien naar zo'n 15.000 werkplekken. Uit de analyse naar geschikte offshore locaties voor front-office en back-office activiteiten binnen het Nederlandse bedrijfsleven komt naar voren dat Suriname de beste kaarten heeft voor Nederlandstalige dienstverlening. De sterk verbeterde telecommunicatie infrastructuur maakt transparante doorroutering van Nederlandse bellers mogelijk. De tijdzone van 4 uur verschil biedt tevens de mogelijkheid tot doorwerken in de Nederlandse avonduren en de volgende ochtend kant en klare aanlevering aan Nederlandse opdrachtgevers. Speciaal voor deze markt organiseert CallCapacity n.v., dat speciaal voor haar facilitaire dienstverlening een samenwerkingsovereenkomst heeft afgesloten met SurPost, het Surinaamse postbedrijf, een seminar. Tijdens het seminar "Offshoring naar Suriname, een nieuwe investering in klantcontact", passeren de resultaten van het onderzoek en de mogelijkheden en valkuilen om te opereren op de Surinaamse markt uitgebreid de revue.

Regillio Vriesde, directeur bij CallCapacity N.V. te Amsterdam ziet een aantal duidelijke voordelen van tijdige aanwezigheid op de Surinaamse markt; "Contactcenters worden onder financiële druk steeds meer uitgedaagd tot creatieve oplossingen zodat de gesprekken korter worden, er naast service ook omzet wordt gemaakt, of dat self service, eventueel via het web, wordt verkend. Offshoring komt daar nu als mogelijkheid bij. Betere internationale verbindingen en innovatieve software ontsluiten de mogelijkheden van landen als Suriname waar uitstekend Nederlands wordt gesproken. Suriname maakt deel uit van de Nederlandse taalunie."

Suriname kent daarnaast lagere arbeidskosten en goed opgeleid personeel, een unieke combinatie die Nederlandse call centra een nieuwe creatieve oplossing biedt: Via offshoring investeren in klantcontact, geheel in tegenstelling tot de eerste gedachte van kostenbesparing. Waar India een goede positie heeft veroverd voor Engelstalige diensten, gaat Suriname de komende jaren hetzelfde doen voor Nederlandstalige diensten. Kijkend naar het aantal HBO en universitair afgestudeerden zijn enkele duizenden seats mogelijk, ook van Nederlandse studenten die (teruggaan) naar Suriname.

Seminar: Via offshoring investeren in klantcontact Om u een goed inzicht te geven in de kansen, mogelijkheden en valkuilen van het uitbesteden van uw klantcontact naar Suriname, organiseert CallCapacity N.V. een mini-seminar over dit onderwerp op 14 december 2005 in het Planetarium in Amsterdam . In dit seminar hoort u na een humoristische inleiding door Jetty Mathurin en onder genot van Surinaamse hapjes enkele cases, waaronder het Surinaamse Postbedrijf Surpost via een "live" presentatie vanuit Suriname.

Over CallCapacity
Nederlandse organisaties kunnen sinds januari 2005 bij CallCapacity n.v. terecht voor offshore dienstverlening in het kwalitatieve segment. De focus ligt voornamelijk op offshoring van arbeidsintensieve werkzaamheden voor front- en back-office waarbij de Nederlandse taal een prominente rol speelt.

CallCapacity is een initiatief van call center veteraan Bas van Veen (voormalig rayon manager bij Wolfson) , IT ondernemer Regillio Vriesde en CRM consultant Sonny Sheoratan (voormalig Manager bij LogicaCMG). Dit team combineert de juiste kennis van zowel de Nederlandse als Surinaamse zakelijke en sociale cultuur. Met als resultaat een zeer professionele en klantgerichte aanpak.

In Suriname heeft CallCapacity een strategisch samenwerkingsverband met Surpost, het Surinaams postbedrijf dat momenteel de transformatie ondergaat naar nieuwe vormen van dienstverlening middels informatie en communicatie technologie.CallCapacity leidt daarnaast in Suriname het initiatief tot oprichting van een Vereniging Contact Centers Suriname de VCS, waardoor effectief sectorbreed overleg met de overheid en andere partijen mogelijk wordt.

Voor meer informatie kunt u terecht bij Marielle Chiang op 020-4160901 of Regillio Vriesde 06-50241198 Website: www.callcapacity.com