Ingezonden persbericht


Beste redactie,

Onlangs heeft de minister van Onderwijs het rapport 'Zeven jaar Tweede Fase, een balans' naar de Tweede Kamer gestuurd. In een aantal media is aandacht gegeven aan dit rapport. Helaas is de aandacht vaak negatief, terwijl uit het rapport blijkt dat er vooral ook veel positiefs over de Tweede Fase is te melden.

Schoolmanagers_VO heeft daarom samen met de besturenorganisaties Vos/Abb, VBS, KBVO, VGS en de Besturenraad, een brief gestuurd naar de Tweede Kamer. Wij vragen hierin aandacht voor de positieve effecten van de Tweede Fase. Wij vragen vooral om vertrouwen in het voortgezet onderwijs, dat zelf al gewenste verbeteringen onderkent en tot stand brengt.

Hierbij sturen wij u desbetreffende brief.

Woordvoerder namens Schoolmanagers_VO is Pieter Hettema (voorzitter), T 06 511 455 61.

-------

Tweede Kamer der Staten-Generaal
Vaste Kamercommissie OCW
Postbus 20018
2500 EA Den Haag

Utrecht Kenmerk
17 november 2005 AK.05.285

Betreft
Tweede Fase

Geachte dames en heren,

Namens de organisaties voor managers en bestuurders in het voortgezet onderwijs willen wij u in kennis stellen van de conclusies die wij trekken uit het evaluatierapport Tweede Fase 'Zeven jaar Tweede Fase, een balans' dat de minister in oktober 2005 aan de Tweede Kamer heeft gezonden.

Uit het rapport blijkt dat er veel positiefs te melden valt over de Tweede Fase: vooral de algemene vaardigheden van de studenten zijn verbeterd. Zowel opleiders als studenten zijn het hier over eens. Wat betreft de aansluiting op het hoger onderwijs kan een aantal (voorlopige) conclusies getrokken worden. Het interne rendement van havo en vwo blijkt in de periode 1998-2004 verbeterd. Ook het externe rendement nam toe: leerlingen kiezen in toenemende mate voor de 'koninklijke weg'. Het percentage uitvallers tijdens of na het eerste jaar van de studie wordt kleiner.

Desondanks berichtten verscheidene media uitsluitend negatief over de resultaten van de Tweede Fase. Het betrof vooral het vermeende gebrek aan vakkennis van studenten in het hoger onderwijs. Het rapport zelf bevestigt dit beeld niet. Uit de evaluatie komt naar voren dat slechts een deel van de opleiders in het hoger onderwijs vindt dat de vakkennis minder is geworden. Studenten vinden dit weliswaar ook, maar ze zijn daar in veel mindere mate negatief over.

Aan veel van de door de media geuite bezwaren wordt tegemoet gekomen door de herziening van de Tweede Fase per 1 augustus 2007. Wij pleiten er dan ook sterk voor dat de ingezette lijn van de beleidsontwikkeling wordt gehandhaafd.

Uit onze informatie blijkt dat scholen massaal de gelegenheid benutten om de inrichting van hun studiehuis in de Tweede Fase - waarin zij als bekend vooral hun eigen keuzes maken en de rol van de overheid een zeer beperkte is - aan een kritische evaluatie te onderwerpen. Die aanpak past bij een volwassen onderwijssector waarin autonome scholen hun verantwoordelijkheid waarmaken.

Natuurlijk zijn we er nog niet met de Tweede Fase, maar we zijn wel goed op weg; gewenste en mogelijke verbeteringen in het havo- en vwo-onderwijs worden onderkend en er wordt aan gewerkt, in samenspraak met het Hoger Onderwijs. Wij pleiten er dan ook voor om scholen de ruimte te laten om mogelijke verbeteringen op eigen kracht tot stand te brengen.

Hoogachtend,

Mede namens Vos/Abb, VBS, KBVO, VGS en de Besturenraad

Pieter Hettema
Voorzitter Schoolmanagers_VO

Met vriendelijke groet,

Iris de Kort
PR en communicatie

Schoolmanagers_VO
Postbus 306
3500 AH Utrecht

T 030 234 90 90
F 030 234 90 99
www.schoolmanagersvo.nl

Schoolmanagers_VO is de grootste landelijke organisatie voor managers in het voortgezet onderwijs. Wij zijn een prominente belangenbehartiger van scholen in het voortgezet onderwijs. Samen met onze leden nemen we een leidende rol op ons en nemen we het voortouw voor effectief optreden naar buiten. Ook ondersteunen we collega's in de praktijk en brengen hen met elkaar in contact, zodat ze gebruik kunnen maken van elkaars ervaringen. En daarmee zijn we leidend in praktijk en beleid.