Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Rotterdam, 17 november 2005

Binnenvaartscheepvaart gaat bijdrage leveren aan de verbetering van de Europese luchtkwaliteit Subsidieregeling schonere scheepsdieselmotoren gepubliceerd (VERS)

De Staatssecretaris van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer heeft op 10 november 2005 de subsidieregeling voor de vervanging of retrofit van dieselmotoren van Nederlandse binnenvaartschepen gepubliceerd. Het subsidieplafond bedraagt tot 31 december 2006 maximaal 2 miljoen Euro.

In juni van dit jaar heeft de Europese Vervoerscommissaris Barrot al te kennen gegeven dat de regeling in overeenstemming is met het EG-verdrag en met de kaderregeling betreffende staatssteun ten behoeve van het milieu. De uitvoering van deze regeling is door VROM gemandateerd aan SenterNovem en aanvragen voor deze eerste regeling moeten vóór 15 oktober 2006 ingediend zijn. In Nederland gevestigde ondernemers die één of meer beroepsmatig ingezette binnenvaartschepen (met certificaat) in eigendom hebben komen voor de regeling in aanmerking.

De regeling heeft als doel het verdergaand verminderen van de emissies van NOx in de binnenvaartsector door middel van het stimuleren van maatregelen aan de bron en wel:
- de aanschaf van een emissiearme dieselmotor in plaats van een conventionele motor of de vervanging van een conventionele dieselmotor;
- het retrofitten van een dieselmotor van een bestaand en / of een nieuw schip.

De binnenvaart kan met deze regeling boven op de internationaal geldende wettelijke eisen een belangrijke extra bijdrage leveren aan de inspanningen die Nederland moet verrichten voor het halen van de nationale emissieplafonds voor luchtverontreinigende stoffen en aan tegemoetkoming van de normen voor lokale luchtkwaliteit.

Een emissiearme dieselmotor is een motor, die voldoet aan de emissiewaarden van fase II van de Centrale Commissie voor de Rijnvaart, dan wel die voldoet aan de gelijksoortige Europese richtlijn 97/68/EG. De betreffende motor moet voorzien zijn van een bewijs van de motorfabrikant dat aan deze norm wordt voldaan. (Type goedkeuringscertificaat)

Retrofit is het zodanig aanpassen van een conventionele of emissiearme dieselmotor van een binnenvaartschip, zodat de motor een NOx-uitstoot heeft van niet meer dan 2 g/kWh voor nieuwe schepen en 3 g/kWh voor bestaande schepen. Dit kan worden aangetoond door middel van een 'rapport van bijzondere keuring', zoals bedoeld in hoofdstuk 8a van het ROSR, dan wel een daaraan gelijkwaardig rapport. Retrofit kan bestaan uit in de motor geïntegreerde techniek en / of aan de motor gekoppelde voor- of nageschakelde techniek.

De subsidie zal worden verleend op basis van zogenaamde forfaitaire bedragen, gebaseerd op een percentage van de totale geschatte kosten. De bedragen zijn afhankelijk van het vermogen van de betrokken motor(en). Door het systeem van de forfaitaire bedragen is het niet bij voorbaat nodig om allerlei facturen in te dienen. Op basis van het motorvermogen kan het subsidiebedrag relatief eenvoudig worden vastgesteld. Per onderneming kan in totaal maximaal ¤ 100.000 aan subsidie worden aangevraagd.> De forfaitaire bedragen zijn door de subsidiegever bepaald en kunnen bij een herziening van de regeling worden herzien als blijkt dat de kosten van de bedoelde investeringen zijn veranderd.

De volgende subsidiebedragen zijn van toepassing:

Subsidie (in euro's) voor aanschaf en vervanging
500 tot 750kW
>750 kW
Aanschaf Emissiearme motor ipv. conventioneel
22,50
27,--
23,40
Vervanging conventioneel door Emissiearme motor
22,50
27,--
23,40
Retrofit - nieuw of bestaand schipp: investeringskosten 99,--
99,--
86,--

Bedragen zijn in Euro's en per kW

Subsidie (in euro's) voor retrofit

1. Voor de investeringskosten van de retrofitinstallatie 99 euro tot 750 kW en 86 euro vanaf 750 kW;
2. Voor de inbouwkosten op nieuwbouwschepen 20.000 euro en voor bestaande schepen de feitelijke kosten;
3. Kosten voor ureum, afhankelijk van het motorvermogen;
4. Stilligkosten, extra onderhoudskosten en de kosten van emissiemeting. Deze bedragen gaan uit van de toepassing van de SCR katalysator. Indien een andere techniek wordt toegepast, dan dienen de kosten door middel van offertes en facturen te worden aangetoond.

Op basis van het beschikbare subsidiebedrag kunnen in 2005 en 2006 ongeveer veertig nieuwbouwschepen of dertig bestaande schepen worden uitgerust met een katalysator, dan wel kunnen ongeveer 150 schepen van een emissiearme motor worden voorzien. De subsidieregeling zal echter langer doorlopen en per jaar zal het subsidieplafond worden vastgesteld. Het uiteindelijke aantal binnenvaartschepen dat de komende jaren kan worden voorzien van retrofit dan wel emissiearme motoren zal dan ook aanzienlijk hoger liggen.

Het CBRB adviseert ondernemers in de binnenvaart om gebruik te maken van deze regeling om zodoende een bijdrage te leveren aan de verbetering van de Europese en de lokale luchtkwaliteit.

Noot voor de redactie (