Ingezonden persbericht


Slecht carrièreperspectief belangrijkste reden voor nieuwe baan

Een tevreden werknemer wil best lang bij één werkgever blijven

Amsterdam, 17 november 2005 - Werknemers veranderen alleen van baan als ze daar een duidelijke reden voor hebben. Anders blijven ze net zo lief zitten bij hun huidige werkgever. Dit blijkt uit het Carrièreonderzoek van Monsterboard.nl onder ruim 700 werkenden en werkzoekenden. 85 procent van de ondervraagden vindt het prima om lang voor één werkgever te werken - zolang de werknemer het maar naar zijn zin heeft. De belangrijkste reden om wél te veranderen van baan is het gemis aan carrièreperspectief. Dit wordt belangrijker geacht dan salaris.

Aan werkenden en werkzoekenden is gevraagd wat de belangrijkste reden was waarom ze de laatste keer van baan waren gewisseld. Een beter carrièreperspectief bleek hierbij doorslaggevend te zijn: 39 procent van de respondenten zegt gewisseld te zijn omdat ze een nieuwe uitdaging zochten en 22 procent wilde meer doorgroeimogelijkheden. 16 procent veranderde van baan vanwege de slechte werksfeer en 7 procent had een arbeidsconflict. Voor slechts 6 procent was salaris de belangrijkste reden om van baan te wisselen.

Salaris
Hoewel salaris niet de meest doorslaggevende reden is voor het veranderen van baan, speelt geld wel degelijk een rol bij de keuze voor een nieuwe baan. 33 procent van de ondervraagden wil er financieel in elk geval op vooruit gaan bij een eventuele overstap en 45 procent geeft aan minimaal hetzelfde te willen verdienen. 21 procent wil er best een beetje op achteruit gaan, als men de baan erg graag wil.

Vrouwen hechten opvallend genoeg meer waarde aan salaris dan mannen. In totaal 80 procent van de vrouwelijke werknemers zegt dat salaris een rol speelt, tegenover 76 procent van de mannelijke collega's. Ook leeftijd is bepalend: hoe ouder de werknemer is, hoe minder waarde hij aan salaris hecht bij de keuze voor een nieuwe baan. Vrouwelijke werknemers hechten ook meer waarde aan locatie bij de keuze voor een andere baan. 33 procent van de vrouwen wil niet verder reizen dan ze nu al doen en 23 procent wil absoluut een baan die dicht bij huis is. Bij de mannen liggen deze aantallen respectievelijk op 26 en 16 procent.

Kansen arbeidsmarkt
Uit het Monsterboard.nl Carrièreonderzoek komt eveneens naar voren dat werkenden en werkzoekenden nog niet erg optimistisch zijn over de kansen op de arbeidsmarkt. 45 procent van ondervraagden denkt minimaal vijf maanden nodig te hebben voor het vinden van een andere baan, als ze op dit moment zouden gaan zoeken. De tegenvallende economie speelt hierbij vermoedelijk een rol. 54 procent onderschrijft immers de stelling dat ze sneller op zoek durven te gaan naar een baan als de economie aantrekt. 26 procent is het oneens met deze stelling.

Marc de Vries, Managing Director van Monsterboard.nl, vindt de uitkomsten van het onderzoek zeer interessant: "Hoewel mensen tegenwoordig steeds vaker van baan verwisselen, blijkt nu dat ze dat niet alleen om het veranderen op zich doen. Een goed carrièreperspectief speelt hierbij een doorslaggevende rol. Volkomen terecht, want uiteindelijk moet je altijd streven naar het beste voor jezelf en je loopbaan. Maar tegelijk zeg ik ook tegen de werkgevers dat ze dus helemaal niet bang hoeven te zijn voor het fenomeen jobhoppen. Want als ze hun personeel voldoende carrièremogelijkheden bieden, hoeven mensen niet zo nodig op zoek naar een andere baan."

/// EINDE BERICHT ///

Over Monsterboard.nl
Monsterboard.nl (www.monsterboard.nl) is gestart op 13 januari 1998 en gevestigd in Amsterdam. Op Monsterboard.nl staan momenteel ruim 20.000 vacatures en meer dan 480.000 CV's. Per maand kent de site ruim 1.000.000 unieke bezoeken (oktober 2005).

Monsterboard.nl is onderdeel van Monster®, marktleider op het gebied van online recruitment. Monster is in 1994 opgericht in de Verenigde Staten. Het hoofdkantoor staat in Maynard, Massachusetts. Monster heeft 26 locale websites, gevestigd in 24 landen over de gehele wereld. Monster staat bekend om het samenbrengen van gekwalificeerde kandidaten uit alle delen van de arbeidsmarkt met gerenommeerde bedrijven in de meest uiteenlopende sectoren. Met behulp van geavanceerde technologie en optimale dienstverlening hebben bedrijven maximale controle over hun recruitmentproces.

Meer informatie over de producten en dienstverlening van Monsterboard.nl is te vinden op http://recruiter.monsterboard.nl.

Over Monster Worldwide
Monster Worldwide, Inc., opgericht in 1967, is het moederbedrijf van Monster®. Het hoofdkantoor van Monster Worldwide staat in New York. Internationaal werken er circa 4.800 medewerkers in 26 landen. Monster Worldwide (Nasdaq: MNST) maakt deel uit van de S&P 500 Index. Meer informatie over Monster Worldwide is te vinden op www.monsterworldwide.com

Contactinformatie (

Ingezonden persbericht