Gemeente Barendrecht

Persbericht Gemeente Barendrecht

Verkeersveiligheidsplan goedgekeurd

BARENDRECHT (donderdag 17 november) ­ Het geactualiseerde verkeersveiligheidsplan is in oktober officieel vastgesteld door de gemeenteraad. Eind 2001 is gestart met de actualisatie van het huidige verkeersveiligheidsplan. Dit was nodig om te komen tot een plan met daarin alle wijzigingen en nieuwe inzichten op verkeersgebied. Tijdens het proces zijn bewoners in de gelegenheid gesteld om wensen en knelpunten in het kader van verkeer en vervoer aan te geven door middel van suggestieformulieren. Tevens is een klankbordgroep, bestaande uit diverse belangenorganisaties en bewoners, betrokken geweest bij de ontwikkeling van het plan. Nu het plan is vastgesteld kan de komende jaren begonnen worden met de uitvoering hiervan.

In het verkeersveiligheidsplan is aandacht besteed aan drie onderwerpen: de huidige verkeersstructuur, de ongevallenanalyse sinds 1996 en het relevante overheidsbeleid. Ten aanzien van de huidige verkeersstruc- tuur per vervoerswijze (auto, fiets, openbaar vervoer en voetganger) kan worden gesteld dat deze nagenoeg compleet is. Aandachtspunt op dit gebied is de kwaliteit van de verbindingen. Uit de ongevalanalyse over de periode 1996-2002 blijkt dat de verkeersveiligheid is verbeterd. Belangrijke oorzaken hiervoor zijn de inrichtin- gen van de 30km/h-zones en de invoering van de verkeersregels "Bromfiets op de rijbaan" en "Voorrang fiet- sers van rechts". Knelpunten die er nog zijn, zijn terug te voeren tot oversteek- en doorstromingsproblemen.

Prioriteit
De maatregelen die in het plan worden voorgesteld, kunnen niet allemaal tegelijkertijd worden uitgevoerd. Er moeten keuzes gemaakt worden. Prioritering gebeurt niet op type maatregel, maar op een pakket van maat- regelen samen. Zo wordt bijvoorbeeld prioriteit gegeven aan een complete fietsroute en niet aan afzonderlijke delen van een fietsroute. Bij de opstelling van de prioritering is het beleidsprogramma 2002-2006 van de ge- meenteraad gevolgd en vertaald. In het beleidsprogramma staat: · voortzetting van de inrichting 30 km-zones · bevordering van het fietsverkeer en het maken van een wandelpadenplan · stimulering gebruik openbaar vervoer
· stimulering verkeerseducatie waar mogelijk

Overige plannen
Op basis van de vaststelling van het Verkeersveiligheidsplan wordt door het college een plan opgesteld voor de ontbrekende voetgangersstructuren. Tevens wordt jaarlijks een rapportage opgesteld met betrekking tot het aantal ongevallen in de gemeente, een zogenaamde ongevallenanalyse. Op basis van de Financiële Prio- riteitenlijst maatregelen 2005-2009 worden de benodigde onderzoeken, bestekstekeningen en kostenramin- gen opgesteld.

Momenteel wordt gewerkt aan een definitief document voor het verkeersveiligheidsplan. De wijzigingen naar aanleiding van de raad van 31 oktober en het erratum worden in het definitieve plan verwerkt. Er ontstaat dan één document op basis waarvan de komende jaren kan worden gewerkt.

Noot voor de pers,

Gemeente Barendrecht