TNS NIPO

Foto

Publicaties TNS NIPO onderzoek

17 november 2005

Stank voor dank: één op de vijf Nederlanders geeft gekregen geurtje weer door

De feestdagen staan weer voor de deur. Sinterklaas en Kerstmis zijn bij uitstek gelegenheden om cadeaus te geven en te krijgen. Uit recent onderzoek van TNS NIPO blijkt dat geurtjes het goed doen als cadeau in deze tijd, zowel voor mannen als voor vrouwen.

In september 2005 namen 1.505 vrouwen en 1.562 mannen deel aan het onderzoek Pantry Check Cosmetica van TNS NIPO. Dit onderzoek biedt een actueel en volledig overzicht van het koop- en gebruikspatroon in Nederland van vrijwel elk cosmeticaproduct. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat één op de vijf Nederlanders wel eens een geurtje cadeau heeft gekregen tijdens de feestdagen (22%).

Een gegeven paard...
Sommige gevers krijgen 'stank voor dank': één op de vijf vrouwen en mannen (respectievelijk 21% en 18%) hebben het cadeau na ontvangst wel eens doorgegeven aan een ander. De belangrijkste reden voor dit re-giften is dat men de geur niet lekker vindt. Ook worden geurtjes doorgegeven omdat de ontvanger weet dat iemand anders de geur juist erg lekker vindt.

Chanel, Gloria Vanderbilt en Hugo Boss meest gegeven geurtjes Het onderzoek wijst verder uit dat eau de toilettes en parfums meestal door de partner gegeven worden, maar ook de kinderen willen nog wel eens een geurtje meenemen. De meest favoriete vrouwengeurtjes om cadeau te doen (op basis van het laatst gegeven geurtje), zijn van Chanel en Gloria Vanderbilt (beiden 6%). Hugo Boss, Mexx en Anais Anais (allen 4%) zijn andere populaire merken om iemand mee te verblijden.
Voor mannen zijn eau de toilettes van de merken Hugo Boss (10%), Axe (8%), Davidoff, Adidas en Van Gils (allen 6%) momenteel in trek om cadeau te doen.

Hugo Boss en Chanel het populairst om te krijgen Om je lief de aankomende feestdagen écht blij te maken, geef je hem een fles van het merk Hugo Boss en haar een eau de toilette of parfum van Chanel. Eén op de tien mannen (10%) en negen procent van de vrouwen zeggen dat zij deze geur het liefst cadeau zouden krijgen. Jonge vrouwen (tot 34 jaar) krijgen overigens liever de damesvariant van Hugo Boss cadeau (6%).

E1927 | TNS NIPObase CASI | Het veldwerk heeft plaatsgevonden in september 2005. Steekproefgrootte: 1.505 vrouwen en 1.562 mannen.

Bij publicatie of verspreiding de bron TNS NIPO vermelden. Voor eventuele vragen kunt u contact opnemen met Margot Sauer (tel: 020 522 57 95).