CSM

2005/23
Persbericht

CSM NEEMT KENNIS VAN PERSBERICHT VAN ENKELE AANDEELHOUDERS

Diemen, 17 november 2005 - CSM heeft kennisgenomen van het persbericht van heden van enkele aandeelhouders. Zoals aangegeven in augustus is 2005 een overgangsjaar voor CSM. Met het kostenbesparingsprogramma worden goede vorderingen gemaakt. Een deel van de kostenbesparingen wordt gebruikt om de investeringen in sales, marketing en innovatie te verhogen, ter verdere versterking van onze concurrentiepositie en ons marktleiderschap. Daarnaast is aandeelhouders dit jaar ruim EUR 167 miljoen uitgekeerd.

Sinds de verkoop van de zoetwarendivisie begin dit jaar, positioneert CSM zich als onderneming actief in Bakery Supplies & Food Ingredients. Eind augustus heeft CSM een besparingsprogramma aangekondigd (3S-programma) dat verdere margeverbetering tot doel heeft. CSM is voortvarend aan de slag gegaan met het 3S-programma. Dit programma leidt tot een substantiële kostenbesparing in 2006, oplopend tot een verbetering van het bedrijfsresultaat van minimaal EUR 50 miljoen per jaar vanaf 2008.

In 2005 is de bietenverwerking in Breda beëindigd, hebben bij PURAC en bij een aantal onderdelen van Bakery Supplies in Noord-Amerika en Europa reorganisaties plaatgevonden en zijn bij Bakery Supplies in Europa een aantal minder goed passende onderdelen verkocht. Tegelijkertijd verhogen wij onze investeringen in sales, marketing en innovatie. Deze maatregelen tezamen creeëren een solide platform voor langdurige, winstgevende organische groei.

Zowel gedurende 2005 als voor de resterende periode van het 3S-programma, zullen wij bijzondere aandacht blijven besteden aan onze cash flow en balansstructuur, met als doel onze aandeelhouders aantrekkelijke rendementen te verschaffen en te investeren in de toekomst van onze onderneming. Gedurende 2005 hebben wij voor EUR 100 miljoen aandelen ingekocht en een dividend van EUR 67 miljoen uitgekeerd.

In maart 2006 zal het nieuwe managementteam nadere informatie verstrekken met betrekking tot de voortgang die in 2005 in het kader van het bovenstaande is gemaakt. Tevens zal een uiteenzetting worden gegeven van de plannen voor de volgende fases van de implementatie en executie van de strategie van CSM. Zoals steeds het geval, blijft CSM openstaan voor de opvattingen van haar aandeelhouders.


---

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Pers: Marjolein Moerer, Communicatie Manager, tel. +31 (0)20 5906320 / mobiel +31 (0)6 5352 7622

CSM nv
Corporate Communications
Postbus 349
1000 AH Amsterdam
Nienoord 13
1112 XE Diemen
T 020 590 63 20
F 020 590 62 17
E marjolein.moerer@csm.nl

Achtergrondinformatie

CSM is een wereldwijd opererende producent en leverancier van bakkerijproducten en voedingsingrediënten. Bakkerij-ingrediënten en -producten, melkzuur, melkzuurderivaten en suiker zijn de belangrijkste productgroepen van CSM. Met deze activiteiten heeft CSM een jaaromzet van EUR 2,8 miljard en een personeelsbestand van circa 8.900 medewerkers. CSM is actief in Europa, de VS, Canada, Brazilië en Azië. Meer info: www.csm.nl