Manager moederbedrijf Oxxio doet onthullende uitspraak
Vastelasten bond
CORRECTIE op eerdere versie
Een manager van het moederbedrijf van Oxxio, Tim Griffiths, heeft in zijn toespraak
tijdens het 'Effective strategies to gain and retain utility customers' congres in
Amsterdam zijn strategie onthuld: maak het moeilijk voor je klanten om tarieven te
vergelijken met die van de concurrent, dan zullen ze minder snel overstappen naar een
andere leverancier.
Het is volgens deze snelle zakenman slim om verschillende diensten met voordelen in natura
aan te bieden. Dit is de strategie die zij nu al in Engeland voeren. 'Wie bij ons zowel
elektriciteit als telefoniediensten afneemt, krijgt van ons een gratis aantal belminuten
per maand bij onze dochter Onetel. Op die manier creëer je een soort
prijzen-mistgordijn', aldus Griffiths. Hij ziet helemaal geen probleem in het werken met
koppelverkoop. 'We maken het de klant wel moeilijk om de prijzen te vergelijken, maar
daar is helemaal niets illegaal aan'.
Oxxio is op dit moment de grootste nieuwkomer op de Nederlandse energiemarkt. Volgens de
toezichthouder op de energiemarkt (Dte) gaan van alle vragen en klachten die consumenten
indienen bijna de helft over Oxxio.
'Het moeilijk maken van prijzen vergelijken is inderdaad niet illegaal, maar je maakt
jezelf er niet populair mee bij de klanten. Laten we hopen dat dit niet de toekomstige
strategie van Oxxio is', aldus Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond. 'Wij zijn van
mening dat consumenten juist in deze tijd behoefte hebben aan duidelijkheid en eerlijke
communicatie', vervolgd Dirk-Jan Wolfert. Voor een eerlijk en betrouwbaar vergelijk
inclusief rapportcijfers kunnen consumenten terecht op www.energieleveranciers.nl.
Noot voor redactie/