Manager moederbedrijf Oxxio doet onthullende uitspraak

Vastelasten bond

CORRECTIE op eerdere versie

Een manager van het moederbedrijf van Oxxio, Tim Griffiths, heeft in zijn toespraak tijdens het 'Effective strategies to gain and retain utility customers' congres in Amsterdam zijn strategie onthuld: maak het moeilijk voor je klanten om tarieven te vergelijken met die van de concurrent, dan zullen ze minder snel overstappen naar een andere leverancier.

Het is volgens deze snelle zakenman slim om verschillende diensten met voordelen in natura aan te bieden. Dit is de strategie die zij nu al in Engeland voeren. 'Wie bij ons zowel elektriciteit als telefoniediensten afneemt, krijgt van ons een gratis aantal belminuten per maand bij onze dochter Onetel. Op die manier creëer je een soort prijzen-mistgordijn', aldus Griffiths. Hij ziet helemaal geen probleem in het werken met koppelverkoop. 'We maken het de klant wel moeilijk om de prijzen te vergelijken, maar daar is helemaal niets illegaal aan'.

Oxxio is op dit moment de grootste nieuwkomer op de Nederlandse energiemarkt. Volgens de toezichthouder op de energiemarkt (Dte) gaan van alle vragen en klachten die consumenten indienen bijna de helft over Oxxio.

'Het moeilijk maken van prijzen vergelijken is inderdaad niet illegaal, maar je maakt jezelf er niet populair mee bij de klanten. Laten we hopen dat dit niet de toekomstige strategie van Oxxio is', aldus Dirk-Jan Wolfert van de Vastelastenbond. 'Wij zijn van mening dat consumenten juist in deze tijd behoefte hebben aan duidelijkheid en eerlijke communicatie', vervolgd Dirk-Jan Wolfert. Voor een eerlijk en betrouwbaar vergelijk inclusief rapportcijfers kunnen consumenten terecht op www.energieleveranciers.nl.

Noot voor redactie/