Nieuw systeem voor crisiscommunicatie

GeneralAlert bereikt ook de kwetsbare groepen binnen de samenleving

KAATSHEUVEL, 20051117 -- Ter ondersteuning van politie, brandweer en lokale overheid heeft Don't4get.us BV een nieuwe service ontwikkeld waarmee tijdens crisissituaties snel en efficiënt met de bevolking kan worden gecommuniceerd. Deze service met de naam GeneralAlert kan gericht en flexibel, van een gehele stad tot op straatniveau, worden ingezet en bereikt daarbij vooral ook de meer kwetsbare groepen binnen onze samenleving, zoals ouderen, doven en slechthorenden.


GeneralAlert is een waarschuwingssysteem dat dankzij het gebruik van tekstberichten én gesproken boodschappen een heel groot bereik heeft. Iedereen die zich op vrijwillige basis voor de service heeft aangemeld, wordt bij calamiteiten op de door hem of haar aangegeven manier aangesproken. Hierdoor krijgen ook burgers die doorgaans niet in staat zijn om op de gebruikelijke uitingen van crisiscommunicatie te reageren belangrijke boodschappen door. Denk hierbij vooral aan ouderen, doven en slechthorenden.

Gemeenten, politie en brandweer zijn hierdoor in staat om snel alle burgers bij gebeurtenissen te betrekken die in een direct verband staan met hun stad, wijk of zelfs straat. De politie kan GeneralAlert bijvoorbeeld gebruiken voor hulp bij onderzoek, vermissing en opsporing en brandweer en gemeenten kunnen burgers gerust stellen of juist aansporen tot gewenste acties, zoals het sluiten van ramen en deuren. Voor alle opties geldt dat de geautoriseerde boodschapper zelf de doelgroep bepaalt. Dat kan variëren van een hele stad, dorp, via een wijk tot slechts een enkele straat.

Op dit moment is GeneralAlert beschikbaar voor elke geïnteresseerde lokale overheid, politie- of brandweerkorps. Wanneer zij zich bij het GeneralAlert-platform hebben aangemeld, kunnen de inwoners van het betreffende gebied desgewenst het aangewezen telefoonnummer bellen. Tijdens een korte telefoonprocedure wordt hen gevraagd om een postcode in te toetsen en een keuze te maken tussen tekstberichten of gesproken boodschappen. Na het verbreken van de verbinding komen alle berichten die voor het ingevoerde postcodeadres gelden binnen op het toestel dat voor deze procedure is gebruikt.