AutoRai

Chevrolet-coureurs komen in ritme in Macau

(11/18/2005)
Het Chevrolet WTCC team is vandaag in Macau begonnen om tijdens de eerste testsessie van 30 minuten in het ritme te komen, om zich voor te bereiden op de finalerace van het seizoen, aanstaande zondag. Nicola Larini is in het voordeel omdat hij al vaker in Macau heeft gereden, Alain Menu en Rob Huff hebben vandaag tijdens de eerste testsessie vooral getracht zich het bochtige Chinese stratencircuit eigen te maken en averij te vermijden als gevolg van de vangrail die als vanouds zeer kort op de baan staat.

âEigenlijk hebben we deze testsessie vooral gebruikt om onze rijders ervaring op te laten doen op dit circuit, vooral Alain en Rob die hier beiden nog nooit hebben gereden,â verklaarde Chevroletâs teammanager Mark Busfield. âOns doel was om het circuit in kaart te brengen als voorbereiding op de kwalificatie. Daarom hebben we onze drie autoâs, voorzien van dezelfde basis set-up, de baan opgestuurd om ze vanuit die basis vervolgens verder te finetunen door de wielophanging en de versnellingsbak perfect op dit stratencircuit af te stellen. Dankzij zijn ervaring op dit circuit is Nicola er zelfs al in geslaagd een zeer goede rondetijd op de klokken te zetten, waarmee hij voorlopig op een zevende plek staat. Bovendien wist Alain zijn tijden gaandeweg de vrije training telkens scherper te stellen.â

De inspanningen van Rob Huff werden helaas tijdelijk verstoord door een licht contact met de vangrail, die zoals altijd in Macau bijzonder kort op de baan staat. âIk reed alleen en deed het rustig aan om de ideale lijnen te ontdekken,â aldus Huff. âNadat ik vanuit de pits bij de Lisboa Hotel bocht arriveerde, begon de auto gewoonweg te glijden en kon ik de vangrail niet vermijden, waardoor mijn auto ietwat beschadigd raakte. Ik denk dat de banden kort daarvoor tijdens de pitstop vuil hebben opgepikt. Ik moet toegeven dat eten met chopsticks me gemakkelijker af gaat dan dit moeilijke circuit meester worden. Maar morgen zal het zeker beter gaan.â

Na slechts enkele ronden reed Alain Menu al in de toptien, maar hij viel daarna terug met klachten over onderstuur. âDe vele hobbels in dit circuit maken het zeer moeilijk om de auto tijdens het aanremmen voor bochten onder controle te houden,â licht Menu toe. âMaar ik moet toegeven dat ik hier en daar de instuurpunten en apexen in rechtse bochten ook wel eens moet gokken vanwege de vele blinde bochten en het specifieke, rechtsgestuurde karakter van de auto.â

âAangezien dit onze eerste ervaring is op een stratencircuit â in tegenstelling tot veel van onze concurrenten die hier al vaker gereden hebben â was dit voor iedereen een vruchtbare en nuttige testsessie,â aldus Eric Nève, Motorsport Manager van Chevrolet Europe. âVanzelfsprekend is er ruimte voor verbetering, maar met behulp van de data die we dankzij onze ingenieurs hebben vergaard, zullen we de autoâs gedurende de testsessies verder perfectioneren, om morgen tijdens de kwalificatie een goede prestatie neer te zetten.â

Uitslag testsessie Macau â donderdag 17 november
1 A. Priaulx (BMW) 2m35s368

2 J. Muller (BMW) 0,876

3 T. Coronel (SEAT) 1,037

4 A. Couto (Alfa Romeo) 1,556

5 J. Gene (SEAT) 1,672
7 N. Larini (CHEVROLET) 1,999
15 A. Menu (CHEVROLET) 4,077
25 R. Huff (CHEVROLET) 8,854

Alledrie de coureurs zijn op vrijdag en zondag om 12.30 uur te zien in een live webconferentie. Journalisten en fans kunnen inloggen en vragen stellen die live via het Internet beantwoord worden.
Persvertegenwoordigers kunnen inloggen op
www.webconference.chevroleteurope.com, fans kunnen terecht op de website www.chevroleteurope.com. De toegang tot de website is gratis en er is geen wachtwoord vereist.