Chevrolet-coureurs komen in ritme in Macau
(11/18/2005)
Het Chevrolet WTCC team is vandaag in Macau begonnen om tijdens de
eerste testsessie van 30 minuten in het ritme te komen, om zich voor
te bereiden op de finalerace van het seizoen, aanstaande zondag.
Nicola Larini is in het voordeel omdat hij al vaker in Macau heeft
gereden, Alain Menu en Rob Huff hebben vandaag tijdens de eerste
testsessie vooral getracht zich het bochtige Chinese stratencircuit
eigen te maken en averij te vermijden als gevolg van de vangrail die
als vanouds zeer kort op de baan staat.
âEigenlijk hebben we deze testsessie vooral gebruikt om onze rijders
ervaring op te laten doen op dit circuit, vooral Alain en Rob die hier
beiden nog nooit hebben gereden,â verklaarde Chevroletâs teammanager
Mark Busfield. âOns doel was om het circuit in kaart te brengen als
voorbereiding op de kwalificatie. Daarom hebben we onze drie autoâs,
voorzien van dezelfde basis set-up, de baan opgestuurd om ze vanuit
die basis vervolgens verder te finetunen door de wielophanging en de
versnellingsbak perfect op dit stratencircuit af te stellen. Dankzij
zijn ervaring op dit circuit is Nicola er zelfs al in geslaagd een
zeer goede rondetijd op de klokken te zetten, waarmee hij voorlopig op
een zevende plek staat. Bovendien wist Alain zijn tijden gaandeweg de
vrije training telkens scherper te stellen.â
De inspanningen van Rob Huff werden helaas tijdelijk verstoord door
een licht contact met de vangrail, die zoals altijd in Macau bijzonder
kort op de baan staat. âIk reed alleen en deed het rustig aan om de
ideale lijnen te ontdekken,â aldus Huff. âNadat ik vanuit de pits bij
de Lisboa Hotel bocht arriveerde, begon de auto gewoonweg te glijden
en kon ik de vangrail niet vermijden, waardoor mijn auto ietwat
beschadigd raakte. Ik denk dat de banden kort daarvoor tijdens de
pitstop vuil hebben opgepikt. Ik moet toegeven dat eten met chopsticks
me gemakkelijker af gaat dan dit moeilijke circuit meester worden.
Maar morgen zal het zeker beter gaan.â
Na slechts enkele ronden reed Alain Menu al in de toptien, maar hij
viel daarna terug met klachten over onderstuur. âDe vele hobbels in
dit circuit maken het zeer moeilijk om de auto tijdens het aanremmen
voor bochten onder controle te houden,â licht Menu toe. âMaar ik moet
toegeven dat ik hier en daar de instuurpunten en apexen in rechtse
bochten ook wel eens moet gokken vanwege de vele blinde bochten en het
specifieke, rechtsgestuurde karakter van de auto.â
âAangezien dit onze eerste ervaring is op een stratencircuit â in
tegenstelling tot veel van onze concurrenten die hier al vaker gereden
hebben â was dit voor iedereen een vruchtbare en nuttige testsessie,â
aldus Eric Nève, Motorsport Manager van Chevrolet Europe.
âVanzelfsprekend is er ruimte voor verbetering, maar met behulp van de
data die we dankzij onze ingenieurs hebben vergaard, zullen we de
autoâs gedurende de testsessies verder perfectioneren, om morgen
tijdens de kwalificatie een goede prestatie neer te zetten.â
Uitslag testsessie Macau â donderdag 17 november
1 A. Priaulx (BMW) 2m35s368
2 J. Muller (BMW) 0,876
3 T. Coronel (SEAT) 1,037
4 A. Couto (Alfa Romeo) 1,556
5 J. Gene (SEAT) 1,672
7 N. Larini (CHEVROLET) 1,999
15 A. Menu (CHEVROLET) 4,077
25 R. Huff (CHEVROLET) 8,854
Alledrie de coureurs zijn op vrijdag en zondag om 12.30 uur te zien in
een live webconferentie. Journalisten en fans kunnen inloggen en
vragen stellen die live via het Internet beantwoord worden.
Persvertegenwoordigers kunnen inloggen op
www.webconference.chevroleteurope.com, fans kunnen terecht op de
website www.chevroleteurope.com. De toegang tot de website is gratis
en er is geen wachtwoord vereist.
AutoRai