Titel: ERNST & YOUNG: uitkomsten ICT Barometer
ERNST AND YOUNG
Rubriek: Economie
Datum en tijd: 18-11-2005 10:45
Digitaal solliciteren bij helft organisaties niet mogelijk
Krant en interneteditie van krant even populair
ROTTERDAM, 18 NOVEMBER 2005 - Managers en professionals lezen hun krant
steeds vaker op internet. En slechts de helft van de Nederlandse
organisaties biedt de mogelijkheid om digitaal te solliciteren. Dit zijn
twee opmerkelijke conclusies uit de nieuwste ICT Barometer, waarvoor 606
directeuren/managers en professionals zijn ondervraagd.
De opmars van de digitale editie van het dagblad blijkt overduidelijk uit
het onderzoek. Respondenten tussen 20 en 35 jaar lezen relatief vaak
digitale dagbladen, terwijl respondenten ouder dan 50 jaar relatief vaak
(betaalde) papieren dagbladen lezen. Het bereik van (gratis) dagbladsites
is vergelijkbaar met die van papieren dagbladen: circa 60 procent.
Betaalde, papieren dagbladen worden wel frequenter gelezen dan online
dagbladen. Slechts een klein deel van de ondervraagden (12 procent) maakt
wel eens gebruik van een betaalde dagbladsite.
Abonnementen papieren dagbladen nog niet opgezegd
De digitale dagbladen worden gemiddeld met een 7 beoordeeld. Hoewel de
verschillen klein zijn, scoren de sites van het NRC en Trouw iets beter
dan de andere dagbladsites. Het digitale dagblad vormt op termijn een
bedreiging voor het papieren dagblad; 13 procent van de abonnementhouders
geeft nu al aan dat de komst van digitale dagbladen een reden is om het
papieren abonnement op te zeggen. Jacob Verschuur, directeur Ernst &
Young ICT Leadership staat perplex: 'Het moet voor alle, zichzelf
respecterende dagbladen een must zijn om in 2006 hun digitale versies
dusdanig aantrekkelijk en qua bannerinkomsten interessant te maken dat er
een betaalde digitale versie van hun dagblad verschijnt!'.
Helft Nederlandse organisaties digitaal onbereikbaar voor sollicitanten
Uit de ICT Barometer blijkt tevens dat slechts de helft van de
ondervraagde organisaties de mogelijkheid biedt om digitaal te
solliciteren. Hieronder wordt onder meer verstaan het digitaal versturen
van een sollicitatiebrief en CV en het online invullen van een
sollicitatieformulier. Van de ondervraagde organisaties beschikt 23
procent over een digitaal sollicitatieformulier waarmee een voorselectie
gemaakt kan worden. Voornamelijk in het MKB is de mogelijkheid om online
te solliciteren beperkt. Binnen de dienstverlenende sector zitten de
meeste organisaties waar sollicitanten online kunnen solliciteren.
Slechts een beperkt deel van de organisaties (8 procent) maakt gebruik
van online assessments. Over het algemeen geldt dat hoe groter de
organisatie is hoe meer de sollicitatieprocedure is gedigitaliseerd.
Jacob Verschuur: 'Het is verbazingwekkend hoeveel organisaties
achterblijven op dit gebied. Hier ligt een mooie uitdaging voor
ICT-dienstverleners. Het eenvoudigweg niet reageren op de respons van
digitale sollicitaties heeft niets met techniek maar met de cultuur van
de onderneming te maken.' Online assessments bieden enerzijds een
voordeel voor de sollicitant omdat deze de test op elke tijd en plaats
kan afnemen. Aan de andere kant biedt het volgens de ondervraagde
managers en professionals voordelen voor de organisatie in de vorm van
snelheid, efficiency en kostenreductie. Als belangrijkste nadeel van
online assessments noemen de ondervraagden het onpersoonlijke karakter.
Daarnaast noemt 44 procent als nadeel dat de test niet voor iedereen
beschikbaar is en een kwart twijfelt aan de kwaliteit van online testen.
Over de Ernst & Young ICT Barometer
De ICT Barometer, een EY Leadership onderzoek van Ernst & Young, is de
gerenommeerde 'vinger aan de pols' voor managers. Het onderzoek wordt
sinds december 2001 tweemaandelijks gehouden onder ruim zeshonderd
Nederlandse directeuren/managers en professionals uit het bedrijfsleven
(onderverdeeld naar productie & industrie, handel & distributie en
dienstverlening & financiële instellingen), de not-for-profit sector en
de overheid. Het onderzoek is uitgevoerd door het marktonderzoeksbureau
Interview-NSS. Van de ondervraagden is bekend hoeveel vestigingen en
medewerkers zijn of haar organisatie heeft, aan hoeveel medewerkers
leiding wordt gegeven, het functietype en de functietaken, betrokkenheid
bij ICT en beslissingsbevoegdheid over ICT-aankopen. De groep
ondervraagden wordt online geënquêteerd en beschikt daarvoor over een
internetaansluiting. Gezien de samenstelling van de onderzochte groep mag
het onderzoek niet als representatief voor de Nederlandse bevolking
worden gezien. De ICT Barometer biedt naast het jaarlijkse Trends in ICT
onderzoek een belangrijk deel 'up to date'-informatie door een aantal
vaste businessdilemma's te monitoren, aangevuld met actuele vragen.
Downloaden rapport
De rapporten met de onderzoeksresultaten van 18 november 2005 kunt u
downloaden via http://www.trends-in-ict.nl
Noot voor redactie,