Telematica Instituut
Consumenten verwachten intermediair op internet
Intermediairs doen het beter dan banken en direct writers als het gaat
om maatwerk en gedegen en onafhankelijk advies. Met hun
dienstverlening op het internet scoren intermediairs echter een zware
onvoldoende.
Een en ander blijkt uit een enquête waarin aan ruim zeshonderd
consumenten is gevraagd hoe ze de verschillende distributiekanalen
voor verzekeringen beoordelen. De enquête, die in september werd
gehouden, is onderdeel van het project InnovatieScenarioâs voor het
Intermediaire kanaal (ISI).Ook is gevraagd welk servicekanaal (zoals
internet en telefoon) de voorkeur van de consument heeft voor het
inwinnen van informatie en het afsluiten van verzekeringen. De laatste
worden bij voorkeur na een adviesgesprek, thuis of op het kantoor van
een tussenpersoon of bank, afgesloten. Internet is een goede tweede.
De percentages variëren echter per type verzekering.
Zorgverzekeringen sluit de consument bijvoorbeeld bij voorkeur via het
internet af. Intermediairs scoren een dikke onvoldoende als het gaat
om de kwaliteit van hun website. De aangeboden webfunctionaliteit
blijft ver achter bij de verwachtingen van consumenten, met name op
het gebied van zelfbedieningsmogelijkheden, zoals het inzien van het
dossier en het afhandelen van schadeclaims. Het onderzoek laat ook
zien dat consumenten weinig honkvast zijn. Klantloyaliteit en meer
rendement uit klantrelaties verdienen daarom extra aandacht van het
intermediair.
In het ISI-project werken intermediairs, standsorganisaties (NBVA,
NVA, NVGA), verzekeraars (Aegon, ARAG, Avéro Achmea, Fortis ASR,
Generali, Nationale-Nederlanden en REAAL Verzekeringen), leveranciers
(ADP en Microsoft), het Telematica Instituut en de Technische
Universiteit Delft samen aan versterking van het intermediair.
Thiemo Burger, 18 november 2005