Gemeente Geertruidenberg


Enthousiaste en deskundige bestuurders gezocht!

De Stichting Openbaar Primair Onderwijs, naar een passende naam wordt nog gezocht, wordt per 1 januari 2006 het bestuur van de openbare basisscholen in Dongen, Geertruidenberg, Loon op Zand en Waalwijk. In de nieuwe stichting zijn straks 11 scholen voor basisonderwijs met ca. 2300 leerlingen en 140 formatieplaatsen betrokken. Voor deze stichting zijn wij op korte termijn op zoek naar enthousiaste en deskundige bestuurders. Het bestuur zal bestaan uit vijf tot zeven leden.

Belangrijkste kenmerken van de bestuursfilosofie:


* Het bestuur bestuurt op hoofdlijnen en heeft het karakter van een toezichthoudend bestuur

* Er is een algemeen directeur waaraan een groot aantal bestuurlijke taken en bevoegdheden wordt gemandateerd

De keuze voor het besturen op hoofdlijnen impliceert dat:
* het bestuur zich primair richt op de vaststelling van de missie en de doelstellingen van de organisatie. Het stelt algemene kaders en faciliteert het management om die doelstellingen te kunnen bereiken;

* na overleg met het management bepaalt het bestuur in welke frequentie, in welke mate en vorm en over welke onderwerpen het gerapporteerd wordt over de voortgang van het bereiken van de gestelde doelen. Het bestuur toetst of de gestelde doelen gehaald worden. Zonodig stelt het bestuur de gestelde doelen bij.

Het bestuur kenmerkt zich als een professioneel bestuur. Dat betekent dat het bestuur:

- het belang vertegenwoordigt van de scholen (personeel, ouders en leerlingen), maar ook van de lokale samenleving, omdat het openbaar onderwijs een publieke voorziening is;
- zich integraal verantwoordelijk weet;
- een eenheid vormt en nadat besluiten zijn genomen met één stem naar buiten treedt;

- de scheiding in positie en taken van bestuur en management onderkent en in de dagelijkse praktijk respecteert.

Van de bestuursleden wordt bij voorkeur verwacht dat ze:
- Een brede maatschappelijke betrokkenheid en affiniteit met het openbaar onderwijs hebben;

- bij voorkeur woonachtig zijn in de gemeente/regio;
- kunnen beschikken over een voor de scholen relevant netwerk;

- kennis en ervaring hebben op één of meer van de volgende werkterreinen: bestuurlijk/juridisch, financieel, onderwijskundig, personeel, huisvesting.

De voorzitter van het bestuur wordt voor het eerste bestuur separaat voorgedragen. Kandidaten vragen we daarom om belangstelling voor het voorzitterschap expliciet kenbaar te maken.

Benoeming van het eerste bestuur vindt plaats door de betrokken gemeenteraden op voordracht van de gezamenlijke GMR-en en de gezamenlijke huidige besturen en colleges. Voor bestuursleden is een onkostenvergoeding beschikbaar.
Uw belangstelling vergezeld van een beknopte motivatie en relevante achtergrondgegevens, kunt u voor
25 november 2005 mailen naar: adeswart@vosabb.nl.

Voor meer informatie, een profielschets en het fusierapport kunt u contact opnemen met Annet de Swart van VOS/ABB
Tel.: 0348-404804 of adeswart@vosabb.nl