IP/05/1442
Brussel, 18 november 2005
Commissaris Mariann Fischer Boel roept de Raad op in te stemmen met een
krachtige en verantwoorde hervorming van de suikerregeling
Volgende week dinsdag begint de Raad Landbouw in Brussel met de
onderhandelingen die moeten leiden tot een politiek akkoord over de
hervorming van de suikerregeling. In de aanloop naar die
onderhandelingen heeft commissaris Mariann Fischer Boel het volgende
verklaard: "Het is van cruciaal belang dat wij volgende week tot een
besluit komen. Het worden moeilijke onderhandelingen, maar ik roep de
ministers op vastberaden te zijn. Wij zetten onze intensieve contacten
met alle lidstaten voort om zoveel mogelijk van hen voor de hervorming
te winnen. 40 jaar lang is de suikersector grotendeels gespaard
gebleven van hervormingen. Nu is een hervorming broodnodig om ervoor
te zorgen dat de suikerproductie nog een toekomst heeft in Europa, en
om de suikerproducenten niet alleen in Europa maar ook in
ontwikkelingslanden zekerheid op lange termijn te bieden. Er is geen
alternatief voor een ingrijpende hervorming. Als wij nu veranderingen
doorvoeren, doen wij dat op onze eigen voorwaarden, met geld in kas om
de pijn te verzachten. Doen wij niets, dan zal ons een hervorming
worden opgedrongen waarop wij weinig invloed kunnen uitoefenen en die
de best concurrerende suikerproducenten het zwaarst zal treffen. Elk
uitstel zal de financiële speelruimte voor herstructurering en sociale
compensatie verkleinen. Onze voorstellen verschaffen de
suikerproductie in de EU een duurzaam langetermijnperspectief. Wij
bieden de landbouwers een genereuze compensatie die wordt opgenomen in
de bedrijfstoeslagregeling. Wij verlenen ook genereuze
herstructureringssteun aan de suikerfabrikanten die de sector wensen
te verlaten. Wij handhaven een preferentiële toegang voor onze
leveranciers in ontwikkelingslanden en zullen voor hen een
aantrekkelijke afzetmarkt voor hun suiker blijven. En wij zullen ook
de ACS-landen helpen zich aan de nieuwe situatie aan te passen.
De landbouw en de verwerkende industrie hebben zekerheid op lange
termijn nodig om te kunnen investeren. De huidige suikerregeling van
de EU loopt af in juli van volgend jaar. Die regeling handhaaft in de
EU prijzen die driemaal zo hoog zijn als de wereldmarktprijzen, wat
volkomen onhoudbaar is. De suikerregeling moet in overeenstemming
worden gebracht met het hervormde gemeenschappelijk landbouwbeleid in
de andere sectoren, waarbij onder meer moet worden overgeschakeld van
productiesteun op de "ontkoppelde" bedrijfstoeslag. De EU moet haar
internationale verbintenissen nakomen. Wij hebben ons ertoe verbonden
om uit de 50 armste landen van de wereld suiker in te voeren zonder
die importen aan invoerrechten te onderwerpen of te contingenteren. En
wij moeten uiterlijk in mei van volgend jaar voldoen aan de uitspraken
van het suikerpanel van de WTO. Het laatste maar zeker niet minst
belangrijke argument is dat een akkoord over suiker een aanzienlijke
versterking zal betekenen van onze onderhandelingspositie op de
ministeriële vergadering van de WTO in Hong Kong volgende maand.".
Bijzonderheden over de voorstellen tot hervorming van de
suikerregeling van de EU:
* Om tot een duurzaam marktevenwicht te komen wordt een
prijsverlaging met in totaal 39% doorgevoerd over twee
verkoopseizoenen, te beginnen in 2006/2007.
* De landbouwers worden voor 60% van deze prijsverlaging
gecompenseerd. De betrokken steun wordt opgenomen in de
bedrijfstoeslag, wat betekent dat de ontvanger ervan normen op het
gebied van milieu en grondbeheer moet naleven.
* De nieuwe regeling, inclusief de verlenging van het stelsel van
suikerquota, blijft geldig tot en met 2014/2015 en wordt niet
tussentijds herzien.
* Het A-quotum en het B-quotum worden samengevoegd tot één enkel
productiequotum.
* De interventieregeling (openbare opslag) wordt afgeschaft en de
interventieprijs wordt vervangen door een referentieprijs.
* Een regeling voor particuliere opslag wordt ingesteld als vangnet
voor het geval dat de marktprijs onder de referentieprijs zakt.
* Vier jaar lang kunnen fabrikanten van suiker, isoglucose of
inulinestroop in de EU op vrijwillige basis gebruik maken van een
herstructureringsregeling. Het betreft forse steun voor de
sluiting van fabrieken en het afstand doen van de betrokken quota.
Tegelijk moet die steun de sociale en milieugevolgen van de
herstructurering helpen opvangen. Hoe langer met de steunaanvraag
wordt gewacht, hoe lager de steun echter is.
* Wie in het eerste jaar afstand van quotum doet, ontvangt daarvoor
eenmalig 730 euro per ton. In het tweede jaar is dat 625 euro, in
het derde jaar 520 euro en in het vierde en laatste jaar 420 euro.
* Omdat in het verkoopseizoen 2006/2007 de aan de bedrijfstoeslag
toe te voegen inkomenssteun nog niet het uiteindelijke bedrag zal
bereiken, zullen de suikerbietentelers die in dat verkoopseizoen
worden getroffen door de sluiting van een fabriek waarbij zij
leveringsrechten hebben, aanvullende steun ontvangen.
* De herstructureringssteun en de aanvullende steun zullen beide
worden gefinancierd door drie jaar lang aan de fabrikanten die in
het bezit zijn van een quotum, een degressieve
herstructureringsheffing op dat quotum op te leggen. Alleen
efficiënt producerende fabrikanten kunnen die heffing opbrengen en
daarom is het noodzakelijk snel een duurzaam systeem te
realiseren.
* Het is de bedoeling dat suikerbieten in aanmerking zullen komen
voor braakleggingssteun wanneer zij niet voor voeding of
vervoedering worden geteeld, en dat voor dit gewas ook de steun
voor energiegewassen ten bedrage van 45 euro/hectare zal kunnen
worden toegekend.
* Voor de landen waar momenteel C-suiker (buiten de quota
geproduceerde suiker) wordt geproduceerd, zal een extra quotum van
1 miljoen ton beschikbaar zijn. De bedoeling daarvan is een deel
van die productie in stand te houden. De betrokken
suikerfabrikanten zullen tegen betaling van een eenmalige heffing
een aandeel in dat extra quotum kunnen krijgen. Deze heffing is
gelijk aan het bedrag van de herstructureringssteun dat geldt voor
wie in het eerste jaar gebruik maakt van de
herstructureringsregeling.
* Suiker voor de chemische en de farmaceutische industrie en suiker
voor de productie van bio-ethanol zullen niet worden afgeboekt van
de productiequota.
* Gedurende drie jaar wordt elk jaar een extra isoglucosequotum van
100.000 ton verdeeld over de bestaande isoglucosefabrikanten,
zodat het in totaal om 300.000 ton gaat.
Raadpleeg ook het volgende internetadres:
http://europa.eu.int/comm/agriculture/capreform/sugar/index_en.htm
European Union