European Union



IP/05/1442

Brussel, 18 november 2005

Commissaris Mariann Fischer Boel roept de Raad op in te stemmen met een krachtige en verantwoorde hervorming van de suikerregeling

Volgende week dinsdag begint de Raad Landbouw in Brussel met de onderhandelingen die moeten leiden tot een politiek akkoord over de hervorming van de suikerregeling. In de aanloop naar die onderhandelingen heeft commissaris Mariann Fischer Boel het volgende verklaard: "Het is van cruciaal belang dat wij volgende week tot een besluit komen. Het worden moeilijke onderhandelingen, maar ik roep de ministers op vastberaden te zijn. Wij zetten onze intensieve contacten met alle lidstaten voort om zoveel mogelijk van hen voor de hervorming te winnen. 40 jaar lang is de suikersector grotendeels gespaard gebleven van hervormingen. Nu is een hervorming broodnodig om ervoor te zorgen dat de suikerproductie nog een toekomst heeft in Europa, en om de suikerproducenten niet alleen in Europa maar ook in ontwikkelingslanden zekerheid op lange termijn te bieden. Er is geen alternatief voor een ingrijpende hervorming. Als wij nu veranderingen doorvoeren, doen wij dat op onze eigen voorwaarden, met geld in kas om de pijn te verzachten. Doen wij niets, dan zal ons een hervorming worden opgedrongen waarop wij weinig invloed kunnen uitoefenen en die de best concurrerende suikerproducenten het zwaarst zal treffen. Elk uitstel zal de financiële speelruimte voor herstructurering en sociale compensatie verkleinen. Onze voorstellen verschaffen de suikerproductie in de EU een duurzaam langetermijnperspectief. Wij bieden de landbouwers een genereuze compensatie die wordt opgenomen in de bedrijfstoeslagregeling. Wij verlenen ook genereuze herstructureringssteun aan de suikerfabrikanten die de sector wensen te verlaten. Wij handhaven een preferentiële toegang voor onze leveranciers in ontwikkelingslanden en zullen voor hen een aantrekkelijke afzetmarkt voor hun suiker blijven. En wij zullen ook de ACS-landen helpen zich aan de nieuwe situatie aan te passen.

De landbouw en de verwerkende industrie hebben zekerheid op lange termijn nodig om te kunnen investeren. De huidige suikerregeling van de EU loopt af in juli van volgend jaar. Die regeling handhaaft in de EU prijzen die driemaal zo hoog zijn als de wereldmarktprijzen, wat volkomen onhoudbaar is. De suikerregeling moet in overeenstemming worden gebracht met het hervormde gemeenschappelijk landbouwbeleid in de andere sectoren, waarbij onder meer moet worden overgeschakeld van productiesteun op de "ontkoppelde" bedrijfstoeslag. De EU moet haar internationale verbintenissen nakomen. Wij hebben ons ertoe verbonden om uit de 50 armste landen van de wereld suiker in te voeren zonder die importen aan invoerrechten te onderwerpen of te contingenteren. En wij moeten uiterlijk in mei van volgend jaar voldoen aan de uitspraken van het suikerpanel van de WTO. Het laatste maar zeker niet minst belangrijke argument is dat een akkoord over suiker een aanzienlijke versterking zal betekenen van onze onderhandelingspositie op de ministeriële vergadering van de WTO in Hong Kong volgende maand.".

Bijzonderheden over de voorstellen tot hervorming van de suikerregeling van de EU:
* Om tot een duurzaam marktevenwicht te komen wordt een prijsverlaging met in totaal 39% doorgevoerd over twee verkoopseizoenen, te beginnen in 2006/2007.
* De landbouwers worden voor 60% van deze prijsverlaging gecompenseerd. De betrokken steun wordt opgenomen in de bedrijfstoeslag, wat betekent dat de ontvanger ervan normen op het gebied van milieu en grondbeheer moet naleven.
* De nieuwe regeling, inclusief de verlenging van het stelsel van suikerquota, blijft geldig tot en met 2014/2015 en wordt niet tussentijds herzien.

* Het A-quotum en het B-quotum worden samengevoegd tot één enkel productiequotum.

* De interventieregeling (openbare opslag) wordt afgeschaft en de interventieprijs wordt vervangen door een referentieprijs.
* Een regeling voor particuliere opslag wordt ingesteld als vangnet voor het geval dat de marktprijs onder de referentieprijs zakt.
* Vier jaar lang kunnen fabrikanten van suiker, isoglucose of inulinestroop in de EU op vrijwillige basis gebruik maken van een herstructureringsregeling. Het betreft forse steun voor de sluiting van fabrieken en het afstand doen van de betrokken quota. Tegelijk moet die steun de sociale en milieugevolgen van de herstructurering helpen opvangen. Hoe langer met de steunaanvraag wordt gewacht, hoe lager de steun echter is.
* Wie in het eerste jaar afstand van quotum doet, ontvangt daarvoor eenmalig 730 euro per ton. In het tweede jaar is dat 625 euro, in het derde jaar 520 euro en in het vierde en laatste jaar 420 euro.
* Omdat in het verkoopseizoen 2006/2007 de aan de bedrijfstoeslag toe te voegen inkomenssteun nog niet het uiteindelijke bedrag zal bereiken, zullen de suikerbietentelers die in dat verkoopseizoen worden getroffen door de sluiting van een fabriek waarbij zij leveringsrechten hebben, aanvullende steun ontvangen.
* De herstructureringssteun en de aanvullende steun zullen beide worden gefinancierd door drie jaar lang aan de fabrikanten die in het bezit zijn van een quotum, een degressieve herstructureringsheffing op dat quotum op te leggen. Alleen efficiënt producerende fabrikanten kunnen die heffing opbrengen en daarom is het noodzakelijk snel een duurzaam systeem te realiseren.

* Het is de bedoeling dat suikerbieten in aanmerking zullen komen voor braakleggingssteun wanneer zij niet voor voeding of vervoedering worden geteeld, en dat voor dit gewas ook de steun voor energiegewassen ten bedrage van 45 euro/hectare zal kunnen worden toegekend.

* Voor de landen waar momenteel C-suiker (buiten de quota geproduceerde suiker) wordt geproduceerd, zal een extra quotum van
1 miljoen ton beschikbaar zijn. De bedoeling daarvan is een deel van die productie in stand te houden. De betrokken suikerfabrikanten zullen tegen betaling van een eenmalige heffing een aandeel in dat extra quotum kunnen krijgen. Deze heffing is gelijk aan het bedrag van de herstructureringssteun dat geldt voor wie in het eerste jaar gebruik maakt van de herstructureringsregeling.

* Suiker voor de chemische en de farmaceutische industrie en suiker voor de productie van bio-ethanol zullen niet worden afgeboekt van de productiequota.

* Gedurende drie jaar wordt elk jaar een extra isoglucosequotum van 100.000 ton verdeeld over de bestaande isoglucosefabrikanten, zodat het in totaal om 300.000 ton gaat.

Raadpleeg ook het volgende internetadres:

http://europa.eu.int/comm/agriculture/capreform/sugar/index_en.htm