Manifest chipkaart OV aangeboden aan minster Peijs
17-11-2005
Gijs Klomp heeft op 26 oktober namens de gezamenlijke landelijke
consumentenorganisaties openbaar vervoer het Manifest Chipkaart OV aan
minister Peijs aangeboden. In dit manifest staan elf eisen die de
consumentenorganisaties aan de chipkaart ov stellen. Ook vormt het een
duidelijke basis voor onderhandelingen tussen consumentenorganisaties
met vervoerders en decentrale overheden.
Gijs Klomp is een actief ANBO-lid. Hij zet zich al jaren, mede de
namens de andere (ouderen-/)organisaties, in om knelpunten rond de
chipkaart bij vervoerders en overheden aan te kaarten. Hij is daardoor
een bekend persoon in de vervoerswereld.
Bij de overhandiging van het manifest pleitte Klomp er voor dat de
minister het manifest als basis gaat hanteren voor haar go/no
go-besluit over afschaffing van de strippenkaart. De minster zal dit
besluit in het tweede kwartaal van 2006 nemen. Go of no go zal
afhangen van de testresultaten in Rotterdamse. Ook vroeg Gijs Klomp de
minister vriendelijk doch dringend haar besluit te heroverwegen om
geen regierol te spelen bij de invoering van de chipkaart.
De OV-chipkaart wordt alleen een succes wanneer er voldoende draagvlak
is onder de reizigers. Draagvlak ontstaat alleen wanneer de kaart de
service en het gebruiksgemak verbetert. Vanuit dit perspectief is het
Manifest Chipkaart OV opgesteld. De vierde eis is op aandringen van
ANBO voor 50-plussers toegevoegd aan de oorspronkelijke 10 eisen.
1. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.
2. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.
3. Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.
4. De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere
aandacht voor ouderen en gehandicapten.
5. De prijsberekening van een reis is voor de reiziger
transparant, voorspelbaar en controleerbaar.
6. Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten
verbonden.
7. De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar
een financiële straf op staat.
8. De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de
toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.
9. De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn
helder en evenwichtig.
10. Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke
manier geregeld.
11. De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.
ANBO