ANBO

Manifest chipkaart OV aangeboden aan minster Peijs

17-11-2005

Gijs Klomp heeft op 26 oktober namens de gezamenlijke landelijke consumentenorganisaties openbaar vervoer het Manifest Chipkaart OV aan minister Peijs aangeboden. In dit manifest staan elf eisen die de consumentenorganisaties aan de chipkaart ov stellen. Ook vormt het een duidelijke basis voor onderhandelingen tussen consumentenorganisaties met vervoerders en decentrale overheden.

Gijs Klomp is een actief ANBO-lid. Hij zet zich al jaren, mede de namens de andere (ouderen-/)organisaties, in om knelpunten rond de chipkaart bij vervoerders en overheden aan te kaarten. Hij is daardoor een bekend persoon in de vervoerswereld.

Bij de overhandiging van het manifest pleitte Klomp er voor dat de minister het manifest als basis gaat hanteren voor haar go/no go-besluit over afschaffing van de strippenkaart. De minster zal dit besluit in het tweede kwartaal van 2006 nemen. Go of no go zal afhangen van de testresultaten in Rotterdamse. Ook vroeg Gijs Klomp de minister vriendelijk doch dringend haar besluit te heroverwegen om geen regierol te spelen bij de invoering van de chipkaart.

De OV-chipkaart wordt alleen een succes wanneer er voldoende draagvlak is onder de reizigers. Draagvlak ontstaat alleen wanneer de kaart de service en het gebruiksgemak verbetert. Vanuit dit perspectief is het Manifest Chipkaart OV opgesteld. De vierde eis is op aandringen van ANBO voor 50-plussers toegevoegd aan de oorspronkelijke 10 eisen.


1. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV gemakkelijker.


2. De OV-chipkaart maakt het reizen met het OV niet duurder.


3. Het aanbod van tarieven op de OV-chipkaart is overzichtelijk.


4. De reizigers worden goed geïnformeerd, met bijzondere aandacht voor ouderen en gehandicapten.


5. De prijsberekening van een reis is voor de reiziger transparant, voorspelbaar en controleerbaar.


6. Aan de kaart zelf zijn voor de reiziger geen kosten verbonden.


7. De privacy van de reiziger is gewaarborgd, zonder dat daar een financiële straf op staat.


8. De OV-chipkaart en de toegangspoortjes beperken de toegankelijkheid en de veiligheid van het OV niet.


9. De voorwaarden voor het gebruik van de OV-chipkaart zijn helder en evenwichtig.


10. Service en klachtenafhandeling zijn op een klantvriendelijke manier geregeld.


11. De reiziger kan vertrouwen op de goede werking van het systeem.