Rabobank Nederland

Rabobank wint twee SponsorRingen: voor Van Gogh Museumbus en het totale sponsorbeleid Rabobank Nederland, 18/11/2005 13:31
---

Bij de uitreiking van de SponsorRingen 2005 heeft de Rabobank twee prijzen gewonnen. Voor haar totale sponsorbeleid ontving de bank de SponsorRing Oeuvre en in de categorie Kunst won de Van Gogh Museumbus.

De SponsorRing is dé vakprijs van de sponsorbranche die jaarlijks wordt uitgereikt aan sponsorcases die zich in het voorafgaande jaar duidelijk hebben onderscheiden. De uitreiking van de SponsorRingen vond gisteravond plaats in Amsterdam. Met de Oeuvreprijs wordt vooral wijze geroemd waarop de Rabobank sponsoring gebruikt en geïntegreerd inzet om de merkwaarden van de bank te ondersteunen en de businessdoelstellingen te realiseren. De Van Gogh Museumbus, een Amerikaanse schoolbus in Van Gogh Museum / Rabobank branding, haalt gedurende drie en een half jaar elke dag ongeveer 35 kinderen (groep 7/8) uit heel Nederland bij hun basisschool op en rijdt hen naar het museum.

Toonaangevende sponsor De Rabobank sponsort landelijk drie grote takken van sport: wielrennen, hockey en paardensport. Daarnaast is de de Rabobank een toonaangevende partij in cultuursponsoring dat o.a. wordt vormgegeven door een vijfjarig partnership met het Van Gogh Museum. Sponsorprojecten van de Rabobank richten zich zowel op de top, zoals de Rabobank Profploeg in het wielrennen of de nationale hockeyelftallen, als op meer kleinschalige activiteiten, zoals jeugdopleidingen in het wielrennen en de paardensport, recreatief fietsen, projecten om de breedtesport te bevorderen én ondersteuning van het verenigingskader. Vincent Pijpers, verantwoordelijk voor het sponsorbeleid bij de Rabobank: "De oeuvre-prijs onderstreept ons marktleiderschap in sport en cultuur. Het is een groot compliment aan de communicatie collega's van de lokale banken en Rabobank Nederland die de sponsorprojecten creatief en effectief hebben ingezet."

Van Gogh Museumbus De Van Gogh Museumbus is een lokale vertaling van een nationale samenwerking op het terrein van cultuursponsoring. Eerder won de Van Gogh Museumbus een bronzen Event Award voor de effectieve kracht van het event als communicatie-instrument. Tevens is het project genomineerd voor een ESA, European Sponsor Award. Het initiatief is ontstaan uit het vijfjarige partnership tussen de Rabobank en het Van Gogh Museum, gestart in 2003. "Een van de doelstellingen uit het partnership is het stimuleren van Nederlands bezoek aan het Van Gogh Museum. Verder willen we dat een zo breed mogelijk publiek kennis kan nemen van het werk van Van Gogh", aldus Ton Stek verantwoordelijk voor het project bij de Rabobank. "De Museumbus draagt hieraan bij door kinderen tussen de 11 en 12 jaar van basisscholen uit heel Nederland naar het museum te rijden."

Tijdens de rit krijgen de kinderen een voorbereidende les. In het museum worden ze ontvangen in het special voor dit project gebouwde (kinder-)atelier en krijgen ze een interactieve rondleiding langs een aantal topwerken. De bus is volgeboekt tot en met 2007 en gaat elke werkdag op pad. Tot en met 2007 bezoeken 700 basisscholen uit heel Nederland het Museum. Dit komt neer op ongeveer 30.000 leerlingen. De waardering van de docenten is gemiddeld een 9.