Rabobank wint twee SponsorRingen: voor Van Gogh Museumbus en het
totale sponsorbeleid
Rabobank Nederland, 18/11/2005 13:31
---
Bij de uitreiking van de SponsorRingen 2005 heeft de Rabobank twee
prijzen gewonnen. Voor haar totale sponsorbeleid ontving de bank de
SponsorRing Oeuvre en in de categorie Kunst won de Van Gogh Museumbus.
De SponsorRing is dé vakprijs van de sponsorbranche die jaarlijks
wordt uitgereikt aan sponsorcases die zich in het voorafgaande jaar
duidelijk hebben onderscheiden. De uitreiking van de SponsorRingen
vond gisteravond plaats in Amsterdam. Met de Oeuvreprijs wordt vooral
wijze geroemd waarop de Rabobank sponsoring gebruikt en geïntegreerd
inzet om de merkwaarden van de bank te ondersteunen en de
businessdoelstellingen te realiseren. De Van Gogh Museumbus, een
Amerikaanse schoolbus in Van Gogh Museum / Rabobank branding, haalt
gedurende drie en een half jaar elke dag ongeveer 35 kinderen (groep
7/8) uit heel Nederland bij hun basisschool op en rijdt hen naar het
museum.
Toonaangevende sponsor
De Rabobank sponsort landelijk drie grote takken van sport:
wielrennen, hockey en paardensport. Daarnaast is de de Rabobank een
toonaangevende partij in cultuursponsoring dat o.a. wordt vormgegeven
door een vijfjarig partnership met het Van Gogh Museum.
Sponsorprojecten van de Rabobank richten zich zowel op de top, zoals
de Rabobank Profploeg in het wielrennen of de nationale
hockeyelftallen, als op meer kleinschalige activiteiten, zoals
jeugdopleidingen in het wielrennen en de paardensport, recreatief
fietsen, projecten om de breedtesport te bevorderen én ondersteuning
van het verenigingskader. Vincent Pijpers, verantwoordelijk voor het
sponsorbeleid bij de Rabobank: "De oeuvre-prijs onderstreept ons
marktleiderschap in sport en cultuur. Het is een groot compliment aan
de communicatie collega's van de lokale banken en Rabobank Nederland
die de sponsorprojecten creatief en effectief hebben ingezet."
Van Gogh Museumbus
De Van Gogh Museumbus is een lokale vertaling van een nationale
samenwerking op het terrein van cultuursponsoring. Eerder won de Van
Gogh Museumbus een bronzen Event Award voor de effectieve kracht van
het event als communicatie-instrument. Tevens is het project
genomineerd voor een ESA, European Sponsor Award.
Het initiatief is ontstaan uit het vijfjarige partnership tussen de
Rabobank en het Van Gogh Museum, gestart in 2003. "Een van de
doelstellingen uit het partnership is het stimuleren van Nederlands
bezoek aan het Van Gogh Museum. Verder willen we dat een zo breed
mogelijk publiek kennis kan nemen van het werk van Van Gogh", aldus
Ton Stek verantwoordelijk voor het project bij de Rabobank. "De
Museumbus draagt hieraan bij door kinderen tussen de 11 en 12 jaar van
basisscholen uit heel Nederland naar het museum te rijden."
Tijdens de rit krijgen de kinderen een voorbereidende les. In het
museum worden ze ontvangen in het special voor dit project gebouwde
(kinder-)atelier en krijgen ze een interactieve rondleiding langs een
aantal topwerken. De bus is volgeboekt tot en met 2007 en gaat elke
werkdag op pad. Tot en met 2007 bezoeken 700 basisscholen uit heel
Nederland het Museum. Dit komt neer op ongeveer 30.000 leerlingen. De
waardering van de docenten is gemiddeld een 9.
Rabobank Nederland