ProRail

Persbericht

18-11-2005

Gevaar carnavalswagens op overwegen

ProRail heeft op de 11e van de 11e alle spoorgemeentes in Zuid-Nederland een brief gestuurd om ze te waarschuwen voor de gevaren van het spoor. Vorig jaar kwam er in Limburg een prinsenwagen vast te zitten tussen sluitende spoorbomen. De trein kon ternauwernood remmen en machinist en prinsen kwamen met de schrik vrij. ProRail raadt de gemeentes aan hun carnavalsoptochten niet het spoor te laten kruisen. Als het niet anders kan, adviseert ProRail de volgende maatregelen te treffen:

* Zet permanent een verkeersagent bij de overwegen, net zoals dat ook bij drukke kruispunten gebeurt. Deze persoon kan dan deelnemers tegenhouden, als hij ziet dat aan de overkant van het spoor de optocht vaststaat.

* Waarschuw de carnavalsverenigingen dat wagens en zich daarop bevindende personen niet binnen 1,5 m vanaf de bovenleiding mogen komen in verband met elektrocutiegevaar. Een kar plus mensen mag maximaal tot vier meter komen. Denk ook aan uitstekende onderdelen.

* Controleer de wagens voordat de optocht begint.

In de brief aan gemeentes benadrukt ProRail dat het altijd de eigen verantwoordelijkheid van de weggebruiker is om een overweg op te rijden. Als een bestuurder ziet, dat er achter de overweg geen ruimte is om door te rijden - bijvoorbeeld bij file, maar ook bij een optocht
- dient hij te wachten tot er meer ruimte komt. ProRail is niet verantwoordelijk voor inschattingsfouten van weggebruikers.

Andere maatregelen

ProRail voert campagne tegen spoorlopers en spoorvandalisme. De spoorbeheerder wil hiermee het aantal vertragingen voor het treinverkeer verder terugdringen en de veiligheid vergroten. ProRail stuurt brieven naar omwonenden en bedrijven die dicht bij het spoor gevestigd zijn. Ook plaatst ProRail vandalismebestendige hekken om het spoor af te schermen van de openbare weg. Toezichthouders controleren op spoorlopers en vandalen en er staan cameraâs op vandalismegevoelige plekken. De maatregelen leverden in Zuid-Nederland tot nog toe een vermindering van 30 procent van het aantal incidenten op.