ProRail
Persbericht
18-11-2005
Gevaar carnavalswagens op overwegen
ProRail heeft op de 11e van de 11e alle spoorgemeentes in
Zuid-Nederland een brief gestuurd om ze te waarschuwen voor de gevaren
van het spoor. Vorig jaar kwam er in Limburg een prinsenwagen vast te
zitten tussen sluitende spoorbomen. De trein kon ternauwernood remmen
en machinist en prinsen kwamen met de schrik vrij.
ProRail raadt de gemeentes aan hun carnavalsoptochten niet het spoor
te laten kruisen. Als het niet anders kan, adviseert ProRail de
volgende maatregelen te treffen:
* Zet permanent een verkeersagent bij de overwegen, net zoals dat
ook bij drukke kruispunten gebeurt. Deze persoon kan dan
deelnemers tegenhouden, als hij ziet dat aan de overkant van het
spoor de optocht vaststaat.
* Waarschuw de carnavalsverenigingen dat wagens en zich daarop
bevindende personen niet binnen 1,5 m vanaf de bovenleiding mogen
komen in verband met elektrocutiegevaar. Een kar plus mensen mag
maximaal tot vier meter komen. Denk ook aan uitstekende
onderdelen.
* Controleer de wagens voordat de optocht begint.
In de brief aan gemeentes benadrukt ProRail dat het altijd de eigen
verantwoordelijkheid van de weggebruiker is om een overweg op te
rijden. Als een bestuurder ziet, dat er achter de overweg geen ruimte
is om door te rijden - bijvoorbeeld bij file, maar ook bij een optocht
- dient hij te wachten tot er meer ruimte komt. ProRail is niet
verantwoordelijk voor inschattingsfouten van weggebruikers.
Andere maatregelen
ProRail voert campagne tegen spoorlopers en spoorvandalisme. De
spoorbeheerder wil hiermee het aantal vertragingen voor het
treinverkeer verder terugdringen en de veiligheid vergroten. ProRail
stuurt brieven naar omwonenden en bedrijven die dicht bij het spoor
gevestigd zijn. Ook plaatst ProRail vandalismebestendige hekken om het
spoor af te schermen van de openbare weg. Toezichthouders controleren
op spoorlopers en vandalen en er staan cameraâs op vandalismegevoelige
plekken. De maatregelen leverden in Zuid-Nederland tot nog toe een
vermindering van 30 procent van het aantal incidenten op.