Gemeente Rotterdam

Bewoners zijn een belangrijke informatiebron voor de Roteb, Gemeentewerken en Stadstoezicht. Zij weten immers het beste wat er mis is in hun wijk op het gebied van Schoon en Heel. Om tot goede afspraken te komen tussen de deelgemeente, gemeentelijke diensten en de bewoners, is een zogenaamde productnormering ontwikkeld.

Schouw
Twee keer per jaar nemen bewoners samen met de deelgemeente en de gemeentelijk diensten op een aantal vaste meetpunten hun wijk onder de loep, Zij kijken naar acht 'producten', bijvoorbeeld de kwaliteit van de bestrating, graffiti, het openbaar groen of zwerfvuil. Vervolgens krijgt zo'n product een cijfer, dat kan variëren van niveau 1 (zeer vuil en volledig kapot) tot niveau 5 (zeer schoon en volledig heel). Als een product 3 of lager scoort, komt een onderhoudsploeg meteen in actie.

Meten-is-weten-aanpak
De schouw gebeurt steeds op dezelfde punten in de wijk. In heel Rotterdam zijn 3000 van deze schouwpunten. Daarnaast houdt de gemeente bij hoeveel meldingen via het servicenummer 0800-1545 binnenkomen en wat de klachten zijn. Met al deze gegevens kan de Roteb sneller zien wat er moet gebeuren om een wijk schoner te krijgen.

Servicenummer
De wethouders Marianne van den Anker en Lucas Bolsius lopen mee tijdens een schouw op 18 november in de Beverwaard. Uit de gesprekken met de bewoners blijkt dat de productnormering ook zijn beperkingen kent. De schouw gebeurt steeds vanaf dezelfde plek binnen een straal van 30 meter. Als de bewoners daarbuiten iets constateren, kan dit niet meegenomen in de schouw, maar moeten zij het 0800-1545 servicenummer (gratis) bellen. Bewoners hebben soms het idee dat de plekken in de wijk die niet in de schouw meegenomen worden, minder op orde zijn.

Betrokken
Behalve de gemeentelijke diensten van informatie voorzien, zijn de contacten van de bewoners onderling minstens zo belangrijk, vindt een medewerker van de Roteb. "Schouw niet een uurtje, maar de hele ochtend. Praat met medebewoners. Bestuurders sturen de stad, maar jullie dragen de stad!"

Door middel van de maandelijkse werkbezoeken wordt het College vanuit de praktijk geïnformeerd over de voortgang van de collegeprioriteiten. Tijdens de werkbezoeken nemen de collegeleden persoonlijk kennis van resultaten en knelpunten. Op die manier houdt het College voeling met wat er leeft in de stad en kan het signalen oppakken.

Bron: Bestuursdienst, 18-11-2005

[s?rotterdam.Openbaar_60327.OTAP_RDM Content
ite_250003.Bestuursdienst_250055.Directie
AZ_2029887.Concerncommunicatie_2029890.Nieuwsbericht_2032005.Wijken en Buitenruim_2032574.Bewoners en collegel_2082290]